Gå til innhold

Musikkavspiller med FLAC-støtte

LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en musikkavspiller med støtte for FLAC. Det eneste jeg krever av spilleren er at den leverer god lyd og har over 16GB lagringsplass (noe som gir plass til 40-50 CDer). Maksimal pris er 2000,-.

Det virker som om det nesten bare er Cowon som leverer ordentlige avspillere med støtte for FLAC, er dette faktisk tilfellet?

COWON iAudio 7 ser forsåvidt ålreit ut, men jeg er fremdeles ikke helt sikker på lydkvaliteten. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

FLAC på bærbare spillere er overkill ved mindre du har hodetelefoner til 5000 og hodetelefonforsterker til 2000. men, placebo effekt har jo skapt et helt nettsted kalt headfi så why not

Lenke til kommentar

Tja, jeg hørte forskjell på FLAC og gode MP3-filer, da jeg prøvde en venn sin Cowon D2 som var koblet opp mot i) Sennheiser HD650 og ii) UE Triple.fi 10 pro. Det ble ikke benyttet en forsterker og jeg tør påstå at begge de hodetelefonene ikke er det ypperste av audiofil masturbasjon.

Problemet jeg har med D2 er at det ikke er en dedikert lydavspiller, men har mange andre funksjoner jeg ikke nødvendigvis har bruk for. Dersom jeg ikke finner noe annet, så ser det ut som valget faller på den.

Lenke til kommentar

Eneste bakdelen er vel at det krever bedre cpu og dermed mer strøm?

Men fordelene er så mange, slipper å konvertere om til MP3 e.l. og styre med slikt. Dessuten merker man forskjell på lydkvalitet med et bra headset og litt gehør, forutsatt at spilleren er av kvalitet... Hadde håpet å se flere alternativer enn Cowon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Tja, jeg hørte forskjell på FLAC og gode MP3-filer, da jeg prøvde en venn sin Cowon D2 som var koblet opp mot i) Sennheiser HD650 og ii) UE Triple.fi 10 pro. Det ble ikke benyttet en forsterker og jeg tør påstå at begge de hodetelefonene ikke er det ypperste av audiofil masturbasjon.

Ingen av de to er direkte billige heller :p Om du har det koblet opp hjemme så hører du forskjell, men når er det du er på farten og har så perfekte omgivelser at du har mulighet til å høre forskjell på flac og mp3? Blir litt som å ha med seg tiretters middag i sekken når man er på rafting; smaker bedre enn brødskiver, men ikke akkurat forhold for å benytte seg av det.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Haha, det er naturligvis sant, men det gjør det ikke slik at jeg akter å gå for annenrangs løsninger. ;)

Poenget er at jeg har lyst på den spilleren som gir meg best lyd. Jeg har ikke behov for enorme mengder musikk på spilleren, så dermed vil ikke plasskravet til FLAC være noe problem.

MEN, dersom det er noen som vet av en MP3-spiller med overlegen lydkvalitet, så er jeg lutter øre.

Lenke til kommentar
Det kan være greit å ha flac uansett spør du meg. Har mye musikk liggende som FLAC på PCen, greit å slippe å konvertere før overføring til bærbar enhet ...

Bruker man J. River Media Center konverterer dette automatisk til valgt format ved overføring til enheter.

Ellers så støtter jo Rockbox avspilling av FLAC (gapless også), men vet ikke hvilke spillere det kan legges inn på.

Lenke til kommentar
FLAC på bærbare spillere er overkill ved mindre du har hodetelefoner til 5000 og hodetelefonforsterker til 2000. men, placebo effekt har jo skapt et helt nettsted kalt headfi så why not

For noe tullete ræl du kommer med der! Selv jeg hører ekstrem forskjell på MP3 og FLAC, det på billige Logitech X-540 høytalere. Og Sony ørepluggene mine til 300kr har bedre lydkvalitet enn X-540, trenger ikke teste det engang...

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

For noe tullete ræl du kommer med der! Selv jeg hører ekstrem forskjell på MP3 og FLAC...

Unnskyld meg, men det du sier er faktisk meningsløst. Har stor sans for FLAC (alle CDene mine er rippet til FLAC), men en såpass generell dissing av MP3 er tåpelig.

På lossless format som FLAC (og WavPack, Monkeys Audio etc) er pr def kvaliteten 100% (dvs lik original på bitnivå) - det som skiller losslessformatene er komprimeringshastigheter og- nivå, diverse støtte for feks ReplayGain, multikanaler etc .

Når du snakker om MP3 (og alle de andre lossy formatene), er dette en helt annen sak - de er aldri 100% lik orignalen på bitnivå. Den kvaliteten (i betydning lik lytteopplevelse med originalen) som lytterne observerer, er imidlertid veldig avhengig av kvaliteten på enkoderen, og hvor hardt musikken er komprimert.

Hvis du hevder å høre ekstrem forskjell på FLAC og en 320kb/s MP3-fil enkodet med LAME - ja da skulle jeg gjerne ha sett deg gjøre en dobbel blindtest av dette. Sier ikke at det er umulig, men det er svært få mennesker som greier det, og det er i bittesmå partier med ørsmå forskjeller dette kan avsløres. Selv tilhører jeg den ufattelig store mengden som sjelden klarer å treffe i en blindtest av dette når en LAME MP3-fil passerer 160 kb/s.

Hvis du hevder å høre ekstrem forskjell på FLAC og en 128kb/s MP3-fil enkodet med en eller annen dårlig enkoder fra 1990-tallet - OK, da skal jeg ta ditt ord for det.

Poenget er at FLAC er FLAC uansett, MP3 er så mangt - ergo er din påstand "tullete ræl", som du kaller det.

Edit: leif og klargjøring

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Hææ?? Det er et tullete ræl at man må ha høyttalere til flere tusen kroner for å høre forskjell på MP3 og FLAC, tror du bør lese den forrige posten min igjen. Hvor disser jeg MP3? Quote it!

Uansett testet jeg nettopp Coldplay (Viva La Vida) - Life In Techicolor i følgende formater:

LAME MP3 320kb/s

FLAC 869kb/s

MP3 versjonen var livløs, tam og manglet mye av klangen i forhold FLAC, du trenger ikke være lydidiot for å høre den klare forskjellen.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Hvor disser jeg MP3? Quote it!

Jeg skrev:

...men en såpass generell dissing av MP3 er tåpelig.

på bagrunn av at du skrev:

...Selv jeg hører ekstrem forskjell på MP3 og FLAC,...

Dette er dissing, i betydning å underkjenne, fordi hele poenget med en god MP3-fil er at den tilstreber at lytteren ikke skal kunne oppleve en forskjell fra originalen - du sier altså at denne forskjellen er ekstrem. Man må jo undres hvorfor MP3 har vært industristandarden i 20 år? Det kan kanskje være fordi 99% av lytterne ikke greier å høre forskjell på 99% av materialet (det finnes jo vanskelig materiale, spesielt cymbaler og hi-hat kan bli lett forvrengt eller gi pre-ekko), såfremt MP3-fila er av god kvalitet.

Og apropos kvalitet - det var derfor jeg benyttet begrepet "såpass generell dissing", du fremla påstanden din som om at MP3-kvalitet er en fast størrelse (og bare ræl, forøvrig) - hvilket bringer meg til mitt siste adjektiv: "tåpelig". MP3-kvalitet er som sagt avhengig av kompresjonsnivå og hvor god enkoder er (og parametrene denne kjøres med), uten at du tok deg bryet med å spesifisere noe av dette.

Uansett testet jeg nettopp Coldplay (Viva La Vida) - Life In Techicolor i følgende formater:

LAME MP3 320kb/s

FLAC 869kb/s

MP3 versjonen var livløs, tam og manglet mye av klangen i forhold FLAC, du trenger ikke være lydidiot for å høre den klare forskjellen.

OK. Beklager. Du gjorde det sikkert via blindtesting også. Gratulerer med å ha blant norges beste ører. Det er jo ugreit at du ikke kan spare noen bytes og fortsette å nyte musikken skikkelig som det store flertall kan, der har du vært uheldig (og jeg kødder ikke, nei)...

@Captain Ødegård: Prøvd denne?

Edit: @LarsP: Ser at jeg har bidratt til at tråden din har sklidd av tema her - beklager! Lover at evt ytterligere bidrag fra min side i denne tråden skal holde seg på den smale sti!

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg skryte på meg utrolige ører som hører forskjell på alt som blir kastet etter meg, men jeg hørte forskjell på Captain Ødegård sin test på anythinbutipod (og jeg har pm-en til å bevise det) og mp3ornot sitt forsøk.

For meg er det å ha flac på en bærbar spiller en ekstra backup. Min 160gb ipod støtter ikke flac så der måtte jeg ty til wav, er helt klar over at det er massiv overkill med tanke på ipod sin lyd, men det er som sagt backup som er tanken.

(edit:) Jeg hadde egentlig ikke så mange krav til mediespiller når det skulle kjøpes inn. Det var: mulighet til å scrobble til last.fm, flac-støtte og plass til all musikken min i flac (og ikke måtte tenke på at den skulle bli full med det første, selv med stort innkjøp av musikk). Scrobbling til last.fm hadde prioritet så da ble valget veldig begrenset, og når jeg i tillegg ville ha all musikken min med så måtte jeg vinke farvel til flac. Forhåpentligvis er det lettere å skaffe spiller med flac-støtte nå enn da jeg så etter det.

Det aller sureste er forresten at flac-støtte bare krever en softwareoppgradering. Rockbox ga jo f.eks. det på eldre ipoder.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

FLAC støtte er kjekt for tilfedlige filer man har i flac fomrat, men synes fortsatt det er overkill på bærbare enheter. Kontrollerte omgivelser er noe veldig annet enn å løpe rundt på gata

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...