Gå til innhold

Samle post på alle PHP sps jeg har, rundt brukersystemet mitt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og lager ett system der det skal gå ann for brukere og logge seg på og dele informasjon, bilder, filmer og musikk med venner. aka facebook/nettby. Bare mye enklere funksjonalitet.

Men det jeg lurer på er:

Hvordan lager jeg ett system som muliggjør at en bruker kan se etter profilen til andre brukere, men ikke kan gå inn på brukerens konto/profil, før brukeren har blitt godkjent som venn av den andre? Forstod dere?

Eks.

Hans søker opp Grethe, men får ikke sett Grethes profil før hun har godkjent at Hans er hennes venn.

Takk!

Endret av djwawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

$friend = "FRA vennelista hans som du har i en database den andre vennen har du som id feks";

num rows fra mysql

if (numrows == "1"){

echo "a href= "bla bla bla";

}

Å slik har du o en sperre

'

(Merk deg at dette er ikke en fungerende kode...) du vil kunne finne disse funksjonene på www.tizag.com eller www.php.net

om du har satt opp noe, men ikke får det helt til å funke kan du komme tilbake :)

Lenke til kommentar
Hva heter denne funksjonen sånn ca da?

Takk

if (areFriends($person1, $person2))
echo 'De er venner';
else
echo 'De er uvenner?';

Fra spøk til alvor: Det du trenger er grunnleggende PHP- og programmeringskunnskaper (ink. hvordan jobbe med databaser i PHP) i tillegg til kjenskap til SQL, og da spesifikt SELECT ink. JOIN-syntaks. Å vite hva INSERT, DELETE og UPDATE er vil heller ikke skade.

Lenke til kommentar

Du kaaaaan jo prøve disse kodene:

Legg til venner:

function addfriend($user,$friend) {
if(mysql_query("INSERT INTO `friends` (`id` ,`uidto` ,`uidfrom`) VALUES (NULL , '{$user}', '{$friend}'); INSERT INTO `friends` (`id` ,`uidto` ,`uidfrom`) VALUES (NULL , '{$friend}', '{$user}');")) {
	return true;
} else {
	return false;
}
}

$user er der brukerID til innlogget bruker. $friend er BrukerID til vennen når vennskapsforespursel er godkjent.

Også kan du bruke denne funksjonen til og sjekke om de er venner:

function check_friend($user,$id) {
$sql = mysql_query("SELECT * FROM `friends` WHERE `uidto` = '{$user}' AND `uidfrom` = '{$id}'");
$num = mysql_num_rows($sql);

if($num == "1") { return true; } // De er venner
else { return false; } // De er ikke venner
}

Merk: Har ikke testet disse men de skal fungere i teorien. Tabellen jeg bruker er:

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `friends` (
 `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
 `uidto` int(5) NOT NULL,
 `uidfrom` int(5) NOT NULL,
 PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM;

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan jeg forklare :)

ok så addfriend funksjonen er en funksjon du kan bruke for og gjøre at brukere kan se hverandre sine "Profiler". Det den gjør er og legge til BrukerID til "Innlogget bruker" og BrukerID til "Venn" i en Database som kontrollerer om en bruker skal kunne se den og den personen sin profil. Den legger til denne infoen i databasen 2 ganger. Dette er fordi at de skal ha mulighet for og se hverandre sin profil.

Så kommer check_friend funksjonen, det den gjør er og sjekke om "Innlogget bruker" er venn med "Person", Den sjekker da opp databasen og vist den finner en "Rad" som Matcher "Innlogget Bruker" sitt ID med "Personen" sitt ID så er de da "Venner" og Innlogget bruker kan se "Person" sin Profil.

Check_friend funksjonen kan feks brukes slik:

if(check_friend($user_id, $profile)) { echo "VIS PROFIL" }
else { echo "Du er ikke venn med denne brukeren." }

$user_id er da ID til Innlogget bruker

$profile er ID til "Personen" sin bruker.

Håper dette hjalp, ellers kan jeg forklare dypere. :)

Endret av Surmoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...