Gå til innhold

Ingeniør - Sivil ingeniør - skoler

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går vg1 restaurant og matfag. Jeg byttet fra allmen pga jeg mistrivdes sterkt! Jeg tenker å bytte til vg1 elektro neste år og skaffe studiekompetanse med 1 år påbygg eller som privatist.

Jeg lurer på... Forskjell på data, elektro og kybertekniker innen ingeniør... Jeg er interessert i alle 3 men lurer på litt forskjeller... Arbeidsforhold, hva de driver med, markedet, litt lønn, osv... Jeg vurderer 3 år bachelor og 2 år master på NTNU eller rett på 5 år master ved NTNU for å bli sivilingeniør til slutt. Kan noen hjelpe meg? Det jeg helst vil drive med er teknologi innen f.eks å drive med telefoner og sånt, utvikle nye telefoner, tv'er og alt sånt hvis dere skjønner... Men så er jeg også ganske interessert i roboter og sånt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller fortsatt på studiespesialiserende i to år til med alt av matte og fysikk. Skal du gå påbygging vil du fortsatt mangle matematikken og fysikken du trenger for å komme deg inn på en bachelor i et ingeniørstudie ved NTNU. Evt. kan du gå forkurs for å skaffe deg det du trenger av matte og fysikk, men det vil si at du må tilbringe et ekstra år til på skolen. Vil i hvert fall anbefale deg å fullføre de tre årene studiespesialiserende med alt av matte og fysikk :) Gå inn for det og skaff deg så gode karakterer som mulig. Da stiller du godt når du skal søke på en ingeniørutdanning :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingeniør-utdannelsen gir mange muligheter siden den er så allsidig. Du kan f.eks. bli el-ingeniør på tre år, og deretter bli data-ingeniør på ett år dersom du ønsker å satse på en annen retning.. Man kan også gjøre lignende hopp f.eks. med ett-årig PØL kurs i Narvik å få noe som tilsvarer ingeniør grad + bachelor økonomi. Ingeniørgrad gir også mulighet til å ta siv.ing./masterprogram både ved høgskoler og universitet. Det er bare å hive seg rundt, så finner du nok den perfekte jobben om noen år. :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...