stasomfaen Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hei! Jeg går vg1 restaurant og matfag. Jeg byttet fra allmen pga jeg mistrivdes sterkt! Jeg tenker å bytte til vg1 elektro neste år og skaffe studiekompetanse med 1 år påbygg eller som privatist. Jeg lurer på... Forskjell på data, elektro og kybertekniker innen ingeniør... Jeg er interessert i alle 3 men lurer på litt forskjeller... Arbeidsforhold, hva de driver med, markedet, litt lønn, osv... Jeg vurderer 3 år bachelor og 2 år master på NTNU eller rett på 5 år master ved NTNU for å bli sivilingeniør til slutt. Kan noen hjelpe meg? Det jeg helst vil drive med er teknologi innen f.eks å drive med telefoner og sånt, utvikle nye telefoner, tv'er og alt sånt hvis dere skjønner... Men så er jeg også ganske interessert i roboter og sånt. Lenke til kommentar
TimmyTheRapboy Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller fortsatt på studiespesialiserende i to år til med alt av matte og fysikk. Skal du gå påbygging vil du fortsatt mangle matematikken og fysikken du trenger for å komme deg inn på en bachelor i et ingeniørstudie ved NTNU. Evt. kan du gå forkurs for å skaffe deg det du trenger av matte og fysikk, men det vil si at du må tilbringe et ekstra år til på skolen. Vil i hvert fall anbefale deg å fullføre de tre årene studiespesialiserende med alt av matte og fysikk Gå inn for det og skaff deg så gode karakterer som mulig. Da stiller du godt når du skal søke på en ingeniørutdanning Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Ingeniør-utdannelsen gir mange muligheter siden den er så allsidig. Du kan f.eks. bli el-ingeniør på tre år, og deretter bli data-ingeniør på ett år dersom du ønsker å satse på en annen retning.. Man kan også gjøre lignende hopp f.eks. med ett-årig PØL kurs i Narvik å få noe som tilsvarer ingeniør grad + bachelor økonomi. Ingeniørgrad gir også mulighet til å ta siv.ing./masterprogram både ved høgskoler og universitet. Det er bare å hive seg rundt, så finner du nok den perfekte jobben om noen år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå