Gå til innhold

Hovedkort for høyt antall disker

bgronas

Anbefalte innlegg

Diskusjon:

"Hva er det aller beste hovedkort for et høyt antall disker hvor diskaksess, diskhåndtering, raid og performance :evil: er det som betyr noe?"

Noen gode ideer?

Noen kreative forslag?

Pris er uten betydning, løsning av høy standard er ønsket..

obs: Ikke serverhovedkort

:woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqZexW9o

Ikke kjøp Hovedkort som har muligheten til å kjøre mange disker. Kjøp et bra hovedkort og noen Highpoint 4kanalers IDE kontroller. Eller hvis du skal kjøre noen filservere så kan du hende du kan trenge noen av de her. De koster litt ekstra men er noe av det ypperste av det man kan få og det er billigere enn en SCSI løsning.

Du vil ha muligheten til å kunne kjøre totalt 24!!! disker på en av de.

Lenke til kommentar

Det som er dumt med 33/32 pci er at du har 133MB/s båndbredde, og dersom du har lydkort/nettverkskort osv, så blir det mye som skal dele på denne bussen. Da er 66/64 , 100/64 , 133/64 pci busser kjekke med fra 533 MB/s til 1066 MB/s båndbredde.

Det som er bedre er å finne et hovedkort med to kanaler RAID, som gjør at du kan kobble til 8 IDE devices. Det skal ikke være vanskelig å finne dette, men kvaliteten passer vel til prisen, hvis du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Alle PCI kort, IDE portet og RAID kontrollere går på én 133MB/s kanal. Hverken for P4 eller Athlon finnes det singel-cpu kort som har mer enn 1x 133MB/s til rådighet idag. i875/865 som kommer om noen uker har en egen kanal til nettverk (2gbps kanal) så her blir det dog endel bedre.

Skal du ha seriøs båndbredde må du over på et Xeon/Athlon MP kort (dual eller bedre). Personlig har jeg kjørt P3 og P4 på min private filserver og dette har fungert greit men jeg har ikke klart å kjøre ut mer enn rundt 40~45MB/s på nettverkskortet (med 2.4GHz, P3 866 toppa ut på 25MB/s).

For ca 1 mnd siden skiftet jeg til et MPX kort (med 2 PCI broer, der jeg har en 64bits kanal til en stor raidkontroller og et gigakort. Med bare 1 CPU (som jeg testa ut med først) klarte jeg å pushe 90MB/s.

Skal du ha filserver (som skal kunne levere litt) og er på budsjett - et 'billig' MPX kort + 1-2 drittbillige Athlon'er = gull. Stabilitet med 7 kort, 17 disker (nå) er 100%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...