aanter Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Mister kjøleveska Opel vectra 1,7 TD 96 modell. Drives vannpumpa av registerreima på denne motoren? Vet at den gjør det på bensinbilene men Diesel ? Hvor lenge holder normalt vannpumpene på disse bilene. Skiftet registerreimer for ca 50 000 km siden vannpumpa ble ikke skiftet da. Kan ikke se noen lekasje men må ettrfylle med et par liter i løpet av et par timers kjøring. Har mistanke om at det kan være lekasje på vannpumpa... Vet ikke om noen kjenner sympomene ? Har sjekket slanger etc når bilen står og går men kan ikke se noe. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Mister kjøleveska Opel vectra 1,7 TD 96 modell. Drives vannpumpa av registerreima på denne motoren? Nei. Egen reim. Slik ser en lekk vannpumpe ut: Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) sjekk varmeregisteret ditt. skulle ikke bli forundret om det er der. Endret 30. september 2008 av audifreek Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 sjekk varmeregisteret ditt. skulle ikke bli forundret om det er der. Med så stort tap av vann må man kjøre i vadere for å ikke merke at det blir vått i kupeen :!: Det kan være sprekk i toppen, slik at vannet blåses ut i eksosen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Vannpumpe byttes normalt sammen med reg. reim. Om du ikke ser noen tegn til lekasje, så kan lekasjen være innvendig, så den forsvinner ut i eksosen. Det kan også være et tegn på defekt toppakning, eller sprekk i topp eller tilsvarende. Sjekk for all del at det ikke er tegn til vann i olja. Lenke til kommentar
olemsand Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 90% av tilfellene der biler lekker kjølevæske er det slangeklemmer og plastkoblinger som er problemet. kan være vanskelig å finne en lekasje uten trykktest av kjølesystemet. Er usikker på om vannpumpa er drevet av registeret på denne bilen, men somsakt tildigere i tråden, blir alltid vannpumpa byttet sammen med registeret. Vannpumpa holder vanligvis lenger en registeret, men den holder ikke 2 registerintevall, derav blir den alltid byttet. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg mistet også vann på den gamle Daewooen min (garantert noe som var rustet opp), helte bare på litt radiator tett så var den bom tett. Her var det også snakk om at jeg mistet vann, men det rant ikke synlig ihvertfall. Trodde først det var toppen siden den fusket litt også, men etter å skiftet tenningsdelene så gikk den normalt. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Husk at hvis du har hull i radiatoren trenger det ikke å renne ut, vannet må jo først slippes inn i radiatoren av termostaten... Så det kan hende du har hull i radiatoren selv om du ikke har sett at det renner derfra. Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Husk at hvis du har hull i radiatoren trenger det ikke å renne ut, vannet må jo først slippes inn i radiatoren av termostaten... Så det kan hende du har hull i radiatoren selv om du ikke har sett at det renner derfra. Hvor mener du at vannet er lagret da?? ikke i radiatoren tydligvis!! Etter det jeg har lært, så er det vann i radiatoren hele tiden Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Vannet er i radiatoren, slanger, varmeregister, blokk og vannpumpe hele tiden, men det kan være at en lekkasje ikke er synlig før det blir trykk på kjøleanlegget. La motoren stå og gå til den blir varm, og sjekk om det lekker da. Sjekk at påfyllingslokket for kjølevæske tetter som det skal, slik at ikke overtrykket slipper ut. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ja det var selvfølgelig det jeg mente. Det pumpes bare ikke alltid gjennom Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Så lenge resten av systemet er tett, så er det ikke nødvendigvis slik at vann kommer ut selv om det er et lite hull. Når motoren er kald er det gjerne undertrykk i systemet, som da betyr at den suger inn luft etterhvert som den kjøles ned om det er hull et sted. Først når motoren varmes opp vil det gradvis komme vann ut, inntil motoren er ved driftstemperatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå