Lureguri Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Har en gammel stasjonær Compaq Presario, og har "mistet" kontakten med DVD-rom (cd-stasjon D eller E, husker ikke hvilken det var). Den andre (CD-rom/brenneren) fungerer. Men jeg får altså ikke spilt DVD eller spill som bruker DVD-rom for å kunne fungere. Det som skjer er at rent fysisk får jeg satt inn en CD, og skuffen går ut og inn, og det ser ut som det lyser og alt skal fungere, men ingen ting skjer. Når jeg går inn på "min datamaskin" på skjermen, så er selve ikonet for Stasjon E (eller D, altså Dvd-rom) borte. Hva kan dette bety og er det noen måte jeg kan få den til å fungere igjen eller må den i så fall inn til service? Garantien er ute for lengst. Mvh Lureguri Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Kan jo bytte brenner og dvd rom for å se om det hjelper. Er mulig det bare er kontakten. Hvis ikke så ville jeg ikke vurdert å tenke på å fikse noe slikt. Er den i stykker så kjøp en ny. Dem koster ikke mer en et par hundrelapper. Lenke til kommentar
Lureguri Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Kan jo bytte brenner og dvd rom for å se om det hjelper. Er mulig det bare er kontakten. Hvis ikke så ville jeg ikke vurdert å tenke på å fikse noe slikt. Er den i stykker så kjøp en ny. Dem koster ikke mer en et par hundrelapper. Hei og takk for svar. Jeg har fått noen til å åpne kabinettet, og det ser ut til at kontaktene sitter som de skal. Hvordan bytter man en DVD-rom? Er det vanskelig? Går det an å koble på "eksternt" eller må man inn i selve maskinen å skru ut den gamle? Er ikke så veldig data-kyndig Lenke til kommentar
Errorhead Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Her er løsningen. Lenke til kommentar
Lureguri Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Her er løsningen. Hei, bare et par spørsmål til: Hvis jeg gjør dette, så sletter jeg ikke hele hard-disken vel? Det betyr ikke at maskinen stiller seg helt tilbake til opprinnelig oppsett? Jeg hadde XP installert før denne DVD-rommen slo seg vrang. Det er altså ikke noe som har oppstått i forbindelse med bytte av operativsystem. Lenke til kommentar
Errorhead Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Dette berører ingenting annet enn problemet ditt. Helt trygt... Lenke til kommentar
Lureguri Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Dette berører ingenting annet enn problemet ditt. Helt trygt... Hei, har nå forsøkt metode 1, det fungerte ikke. På metode 2 kom jeg helt til enhetsbehandling, hvor jeg skal krysse av for stasjonen det gjelder(DVD-rom), men denne kommer ikke opp på listen, så da har jeg ikke noe sted å krysse av for. Så, da betyr det vel at selve stasjonen er defekt da eller? Syns bare det er så rart at den ikke eksisterer på listen over CD/DVD-rom. Jeg finner kun ett ikon der, og det er CD-driven. DVD-en er helt borte. Men tusen takk for tips uansett Er veldig glad for alle råd. Endret 29. september 2008 av Lureguri Lenke til kommentar
Lureguri Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Hei igjen, er det mulig å kjøpe en separat DVD-rom og koble manuelt til maskinen? F.eks. gjennom USB-port? Eller vil ikke det funke? Eller vet noen om et ok verksted i Oslo-området som jeg kan ringe og høre? Lenke til kommentar
innard Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Tenkte du på noe som dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330684 Lenke til kommentar
Lureguri Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Tenkte du på noe som dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330684 Tja. Noe slikt ja. Tenkte på om det går an å koble en direkte til USB-port eller noe..? Har ikke høyhastighets-USB-port, så vet ikke om det vil fungere på en så gammel pc som min. Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Ikke finn på å levere noe så gammelt til service. dette vil sannsynligvis koste deg skjorta. ny dvd-spiller + arbeid. kommer raskt opp i tusenlapper... For å teste om dvd-rommen fungerer ville jeg prøvd med en en Operativ system cd eller live-cd. i oppstarten vil du raskt merke om dvd-rommen vil starte fra cd eller ikke. Edit: og det er slike du er på jakt etter: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=hits+DESC Endret 2. oktober 2008 av dmdb Lenke til kommentar
Lureguri Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Ikke finn på å levere noe så gammelt til service. dette vil sannsynligvis koste deg skjorta. ny dvd-spiller + arbeid. kommer raskt opp i tusenlapper... For å teste om dvd-rommen fungerer ville jeg prøvd med en en Operativ system cd eller live-cd. i oppstarten vil du raskt merke om dvd-rommen vil starte fra cd eller ikke. Edit: og det er slike du er på jakt etter: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=hits+DESC Hei, ja tenkte på noe slikt. Men kan disse kobles rett i en gammel USB-port og funke? Jeg må ha det inn med t-skje, skjønner du, har ikke peiling på sånne ting Reparasjon er ikke noen vits i nei. Blir nok ny pc etterhvert tror jeg, men det som er litt dilemma er at at jeg har et pc-spill (versjon) som ikke funker på Vista, og derfor skulle jeg gjerne hatt denne "gode, gamle" stasjonære i bakhånd. Jeg tør ikke begi meg inn på å kjøpe ny pc og installere XP på egen hånd. Så vågal er jeg ikke Det som skjer når jeg setter inn en CD i dvd-rommen er at det lyser grønt i den firkanten. Altså skuffen kan både åpnes og lukkes, men det skjer ikke noe mer. Merker ikke at cden begynner å snurre/vibrere. Ingen ting skjer på skjermen heller, og ikonet for "stasjon D" er borte fra "min datamaskin". Endret 2. oktober 2008 av Lureguri Lenke til kommentar
innard Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Kjøp deg en ny IDE brenner fra en butikk og spør om du kan levere tilbake hvis det ikke funker. Da er du ett steg nærmere ved å lokalisere feilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå