Gå til innhold

Fullformatsensor, forklaring, fordeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fullformat" er et litt tullete begrep som vanligvis brukes om systemer med optikk tilpasset 35mm film, og en sensor som er samme størrelse som en 35mm filmrute (ca. 36x24 mm). Mange dSLR-systemer (f.eks. Nikon, Canon og Pentax) bruker i utgangspunktet en objektivfatning og optikk som er tilpasset 35mm film, men en sensor som er litt under halvparten av størrelsen til en filmrute.

 

I realiteten er DX-optikk på en DX-brikke, eller FourThirds-optikk på... vel FourThirds like mye "fullformat" som 35mm. Poenget er egentlig bare at bildesirkelen til optikken og størrelsen på sensoren er tilpasset hverandre.

 

Fordelen med større sensor er at du kan få mer detaljer for en gitt bildevinkel (merk: ikke brennvidde). Skal du ha virkelig detaljerte bilder må du som oftest gå opp i sensorstørrelse, siden det er begrenset hvor fine detaljer optikken klarer å tegne. I tillegg kan du få større lysfølsomhet og du får mindre skarphetsdybde for en gitt bildevinkel og blendertall (noen vil antagelig regne det som en ulempe - spørs litt hva du er ute etter, egentlig).

Lenke til kommentar

Takk, takk.

 

Altså, slik jeg forstår det er det snakk om økt sensorstørrelse ift "småbildeformat" hvor man får en croppet versjon av virkeligheten. Fullformat er jo likevel ikke 1:1, så helt fullformat er det vel ikke?

 

Også forstår jeg det slik at en større sensor vil fange mer lys, og dermed gi bedre bildekvalitet, samt høyere detaljnivå. Hva med fargegjengivelse?

 

Og hvordan regner man om brennvidde fra cropformat til fullformat? Vil et 20mm objektiv på fullformat være som 20mm x 1.5, altså 30mm på cropformat, og omvendt?

 

Har jeg forstått riktig?

 

Ps. Takk for linkene. Skal sjekke dem ut nå!

Lenke til kommentar
Altså, slik jeg forstår det er det snakk om økt sensorstørrelse ift "småbildeformat" hvor man får en croppet versjon av virkeligheten. Fullformat er jo likevel ikke 1:1, så helt fullformat er det vel ikke?
Veldig bakvendt måte å si det på...

 

Sensoren har en gitt størrelse, og for den bestemte størrelsen, kreves det en gitt brennvidde for én bestemt bildevinkel. Forskjellige sensorstørrelser vil gi forskjellige egenskaper i forhold til bl.a. dybdeskarphet og det er lettere å lage vidvinkelobjektiver, fordi de ikke må være helt inntil sensoren. Vi kan bruke normalobjektivet, siden det er greit å konvertere mellom de forskjellige sensorstørrelsene. Normalobjektivet er definert som et objektiv med brennvidde (i praksis tilnærmet) lik lengden på diagonalen på sensoren.

 

"Problemet" oppstår når du skal bruke objektiver tilpasset én sensorstørrelse på et kamera med en annen sensorstørrelse, da får du en cropfaktor å ta hensyn til, for å "konvertere" bildeutsnittet til brennvidder du kjenner fra før. Om du vet at en 28mm er normal på en DX-sensor, og 43-50mm er normal på FX-sensor, er det ikke noe mer å stresse med. Da kan du glemme begrepene fullformat etc, du opererer med de forskjellige systemene og tenker deretter.

 

Crop-begrepet ble allment kjent da produsentene begynte å lage systemkameraer med mindre sensor enn 135-filmen. Da fikk de gamle objektivene folk hadde en annen funksjon, fordi utsnittet forandrer seg med sensorstørrelsen, og fordi hadde et forhold til 135-film, innførte man cropfaktor for å "konvertere" brennviddene. En 50mm på 135-film var en normal, mens på 1.5x crop (Nikon DX) tilsvarte den 75mm på et kamera med 135-film!.

Lenke til kommentar
Og hvordan regner man om brennvidde fra cropformat til fullformat? Vil et 20mm objektiv på fullformat være som 20mm x 1.5, altså 30mm på cropformat, og omvendt?
Et 20mm-objektiv på "fullformat" eller 135-film/FX, vil montert på et 1.5x cropkamera gi samme utsnitt som et 30mm-objektiv på 135-film/FX. Ikke regn om brennvidde, det er en fysisk størrelse som ikke forandrer seg uansett hvilket kamera du monterer det på. Det er bildevinkelen som forandrer seg.
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på at fullformats-objektiver har større "åpning" "bak" objektivet (om dere skjønner hva jeg mener ;) ), enn hva objektiver ment for crop-dslr. Har dette noen betydning for bildet, bleder eller hvor mye lys som kommer inn...?

Det logiske ville vel være at det kommer inn mer lys på største blenderåpning, noe som lyser opp mer av brikken enn hva ikke-fullformatsobjektiver klarer... :hmm:

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Hehe, nå var du vel fryktelig mye raskere til å skrive enn til å tenke von-schnellfahrer...? Bildesirkelen trenger ikke være så stor fra et cropobjektiv mot en cropbrikke, som den må fra et fullformatobjektiv mot en fullformatbrikke. Elementært, og du vet det jo.

Lenke til kommentar
Hehe, nå var du vel fryktelig mye raskere til å skrive enn til å tenke von-schnellfahrer...? Bildesirkelen trenger ikke være så stor fra et cropobjektiv mot en cropbrikke, som den må fra et fullformatobjektiv mot en fullformatbrikke. Elementært, og du vet det jo.

Mulig jeg formulerte meg helt feil (også mulig hjernen har tatt seg høstferie :p ), men jeg tenker på et ff-objektiv på eksempel; 400d, vil størrelsen på bakerste glass ha noe å si?

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
jeg tenker på et ff-objektiv på eksempel; 400d, vil størrelsen på bakerste glass ha noe å si?

Mulig vi snakker rett forbi hverandre... Med fullformatoptikk på crop-sensor er det mer glass bak enn det som er nødvendig for å få bildet på sensoren. Det ikke plass til hele bildet på sensoren, fordi det bakre glasset er "for stort". Effekten blir at du får bare et lite utsnitt, crop på engelsk, av bildesirkelen.

Lenke til kommentar
jeg tenker på et ff-objektiv på eksempel; 400d, vil størrelsen på bakerste glass ha noe å si?

Mulig vi snakker rett forbi hverandre... Med fullformatoptikk på crop-sensor er det mer glass bak enn det som er nødvendig for å få bildet på sensoren. Det ikke plass til hele bildet på sensoren, fordi det bakre glasset er "for stort". Effekten blir at du får bare et lite utsnitt, crop på engelsk, av bildesirkelen.

Dette er jeg klar over ja... Men det faktum at glasset er for stort, påvirker det mengden lys som kommer inn? Så vidt jeg har erfaring med, endrer ikke effekten av blenderen seg fra Nikon D700 eller Nikon D40..?

Lenke til kommentar
Dette er jeg klar over ja... Men det faktum at glasset er for stort, påvirker det mengden lys som kommer inn? Så vidt jeg har erfaring med, endrer ikke effekten av blenderen seg fra Nikon D700 eller Nikon D40..?

Ja, jeg trodde jo det. Effekten blir jo større dof, men ikke fordi det er mer glass. Blenderen regulerer lysmengden.

Lenke til kommentar
Dette er jeg klar over ja... Men det faktum at glasset er for stort, påvirker det mengden lys som kommer inn? Så vidt jeg har erfaring med, endrer ikke effekten av blenderen seg fra Nikon D700 eller Nikon D40..?
Nei, men utsnittet forandrer seg. Ved likt utsnitt er brennvidden forskjellig, og også dybdeskarpheten. Ved lik brennvidde er også dybdeskarpheten lik, men utsnittet forskjellig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...