PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Som det er kommet frem i tråden er det ingen grunn til bekymring over hverken video eller stillbildekvaliteten, i og med at det er likegyldig om man lagrer streamen eller ikke. Det er faktisk ikke så veldig stor teknisk evolusjon vi har med å gjøre, i og med at Liveview allerede er her. Selv om Nikon ikke passer min smak 100%, så vil denne modellen stille sterkt hvis jeg skal velge et eget system for ferie. En D90 med 18 til noe over 100mm (gjerne 18-200 VR) løser jo alle oppgaver for en som både ønsker å filme og fotografere i god kvalitet. De som ikke trenger de funksjonen kan kjøpe Canon, eller et annet alternativ. Jeg er faktisk glad på en annen kundegruppes vegne med D90. De har fortjent en modell i lang tid, og når det er såpass bra som dette så er det faktisk et lite mirakel for de som driver med seriøs kortfilm på lavt budsjett. Jeg tipper vi får se mange filmer laget med D90 på kortfilmfestivalen i Grimstad i fremtiden. Hadde vi hatt et slik verktøy tidlig på nittitallet, da jeg drev med TV-produksjon, så hadde jeg garantert kjøpt det. Hvis det kostet omtrent det samme, selvfølgelig. Men det var jo en illusjon i en tid da et vanlig semipro-videokamera i S-video kvalitet og en ccd kostet 30.000. Dette var såpass science fiction på 15 år siden at jeg ikke kan huske at noen nevnte det som en ønsketenkning engang. Selv om Canons semipro-modell hadde Eos-fatning. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Auto fokus fungerer ikke å blir ikke lansert før om 1 år i følge support på Nikon. Virka som teknologien hvar der men at de ikke implimenterte dette enda. Ofte grunnet mener jeg at man da handler kamra så må man oppdatere igjen. Blir D300 på meg i stede . Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Auto fokus fungerer ikke å blir ikke lansert før om 1 år i følge support på Nikon. Virka som teknologien hvar der men at de ikke implimenterte dette enda. Ofte grunnet mener jeg at man da handler kamra så må man oppdatere igjen. Blir D300 på meg i stede . En skal sikkert ikke se bort fra at litt sånne markedstaktiske hensyn tas, men jeg tror nok at hovedgrunnene til at AF-funksjonaliteten ikke er på plass, er tekniske. Skal det funke, bør det funke godt, og det er ikke noe nytt at det tilrettelegges for funksjoner i hardware ei god stund før de kommer fullt implementert for brukerne. Nikon hadde trolig lagt inn mer funksjonalitet, hadde de følt de hadde grepet om det. Fra demoene jeg har sett, ser det for øvrig ikke ut til at CMOS-avlesningen i videomodus skjer helt optimalt.. masse gelekropper på folk i bevegelse. D90-implementasjonen av video bir sikkert nyttig for sine bruk, og artig, men neppe noe førstevalg for mer seriøs videoproduksjon med vekt på handling.. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Vår venn Ken Rockwell har testet D90 og ifølge han er bildekvaliteten minst like bra som D300, den har tom ett par funksjoner som er hakket bedre enn D300. Ett eksempel er at man kan hurtig finne fram ulike oppsett man har lagret med feks farger, kontrast osv...på D300 må man inn i menyen og kjøre NM i trykking før man får gjort det samme. Hei, jeg har et Nikon D80, og lurer på noe ang. D90. For å si det mildt så er jeg litt skeptisk til D90 og dens videofunksjon. Det som er så fint med speilrefleks er at alt fokuset går på bildene, men på D90 så deles fokuset på bilde og video. Og det jeg er skeptisk til da er at kvaliteten svekkes på en av de. Kan videoen bli like bra som på et full HD kamera, og kan bildene bli like bra som på et speilrefleks med kun bilde? håper noen har innspill og komme med her Jeg tenker slik at det er bedre å ha et speilrefleks med kun fokus på bilde, og et HD kamera med fokus på film. hva synes dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå