Gå til innhold

Litt skeptisk til Nikon D90

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Nikon D80, og lurer på noe ang. D90. For å si det mildt så er jeg litt skeptisk til D90 og dens videofunksjon. Det som er så fint med speilrefleks er at alt fokuset går på bildene, men på D90 så deles fokuset på bilde og video. Og det jeg er skeptisk til da er at kvaliteten svekkes på en av de. Kan videoen bli like bra som på et full HD kamera, og kan bildene bli like bra som på et speilrefleks med kun bilde? håper noen har innspill og komme med her :) Jeg tenker slik at det er bedre å ha et speilrefleks med kun fokus på bilde, og et HD kamera med fokus på film. hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, dersom jeg kjøper D90 vil jeg uansett vurdere den på grunnlag av dens egenskaper som et stillbildekamera. Det antar jeg de fleste andre (halv)seriøse forbrukere også vil gjøre, de fleste forstår at en slik funksjon kun er et morsomt tillegg, og neppe noe mer. Dermed må stillbildefunksjonaliteten i D90 stå på egne ben, og kunne overbevise forbrukere om sin fortreffelighet. I mine øyne ser D90 ut til å være et flott kamera, sensor fra D300, god ergonomi, mange og godt gjennomtenkte knapper etc. Videofunksjonen vil neppe bli brukt mye av meg, men det ser jeg ikke på som et stort problem så lenge den ikke har dratt opp kostnaden vesentlig...

Lenke til kommentar

Når sensoren først er tilpasset liveview, så er det hakkande likegyldig om man lagrer datastrømmen eller ikke...

Om sensoren hadde hatt bedre stillbildeytelse hvis den ikke var tilpasset liveview er en annen sak. Det sier ikke produsentene noe om. Men uansett så har sensoren i D300 og D700 de samme eventuelle kompromissene som D90 sin.

Lenke til kommentar

D90 har vel i bunn og grunn samme sensor som D300, så om man ikke er skeptisk til D300 (som jo også har video-feed i live view, den mangler bare muligheten til å lagre videoen), så er det ingen som helst grunn til skepsis til D90.

D300 er selvsagt et "bedre" hus enn D90, men det har ingenting med videofunksjonen å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok. Det jeg tenkte er at, er videoen like bra som hos et full HD kamera? og er D90 bedre på bilder en D80? Jeg er ny i dette, det er derfor jeg spør. og har dere prøvd D90 og sammenlignet?

Endret av mini2
Lenke til kommentar
D90 har vel i bunn og grunn samme sensor som D300, så om man ikke er skeptisk til D300 (som jo også har video-feed i live view, den mangler bare muligheten til å lagre videoen), så er det ingen som helst grunn til skepsis til D90.

D300 er selvsagt et "bedre" hus enn D90, men det har ingenting med videofunksjonen å gjøre.

Jeg vet at D90 har samme sensor som D300, men D300 har ikke video så Nikon har lagt all fokus på bilder. Jeg har bare vanskelig å tro at både bilder og video på D90 kan være like bra som på et fullt HD kamera og et speilrefleks med kun fokus på bilder. jeg vet også at D300 har live view, men som sagt all fokus på bilder.

Lenke til kommentar
Har ingen tro for at videodelen går på bekostning av bildekvaliteten, jeg tror D90 er et utmerket kamera og fullt på høyde med sine konkurenter,ja faktisk har det jo et + med at det er det eneste med video  :cool:

Det er akkurat det jeg lurte på om videodelen går på bekostning av bildekvaliteten. om det ikke gjør det er det absolutt kjempebra.

Lenke til kommentar
Har ingen tro for at videodelen går på bekostning av bildekvaliteten, jeg tror D90 er et utmerket kamera og fullt på høyde med sine konkurenter,ja faktisk har det jo et + med at det er det eneste med video  :cool:

Um, har ikke Canon 5d2 vidoi også ?

Om et års tid slipper vi sikkert å bekymre oss om det. Da kommer de med video hele gjengen.

For meg er dette helt greit. Det dreier seg om en "gratis" funksjonalitet pga Live View. (De må bare hive på noe lyd).

Tipper det blir mye knaidige videoer med manuell fokusering i fart og masse stilige zoom lyder.

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar

Um, har ikke Canon 5d2 vidoi også ?

Om et års tid slipper vi sikkert å bekymre oss om det. Da kommer de med video hele gjengen.

For meg er dette helt greit. Det dreier seg om en "gratis" funksjonalitet pga Live View. (De må bare hive på noe lyd).

Tipper det blir mye knaidige videoer med manuell fokusering i fart og masse stilige zoom lyder.

M.v.h.

Goffen

Jo,men vi snakket vel om D90 konkurenter,vil ikke akkurat påstå at disse ligger i samme klasse  :cool:

Lenke til kommentar

Ut fra det jeg har fått med meg har D90 IKKE samme sensor som D300...

Jeg har en D300 og vi har fått en D90 på jobb, så jeg har vel forøvrig en gyllen mulighet til å teste forskjellen...

Ikke mer enn holdt og tatt et par bilder med D90en enda, men førsteinntrykket mitt er at jeg ikke i det hele tatt kunne tenkt meg å bytta ut D300en med en D90...

Lenke til kommentar

Jeg har en D300 og vi har fått en D90 på jobb, så jeg har vel forøvrig en gyllen mulighet til å teste forskjellen...

Ikke mer enn holdt og tatt et par bilder med D90en enda, men førsteinntrykket mitt er at jeg ikke i det hele tatt kunne tenkt meg å bytta ut D300en med en D90...

Har sett fra flere forumbrukere her at de har skreve at D90 har samme sensor som D300, de har virket veldig sikker på sin sak, så jeg trodde det da var sant, men siden du faktisk har " testet det litt" så tar jeg deg på ordet.

Lenke til kommentar
Nei, den har fått svært små justeringer, på samme måte som D80 og D200 ikke hadde helt samme sensor heller. I praksis er de like dog.

At den er nesten lik har jeg forstått, men skulle ikke være identisk som endel skriver...

Hva det innebærer i bildekvalitet om man sammenligner like innstillinger vet jeg ikke enda. Har ikke testa det! Men kan godt teste.

Noen forslag til hva jeg skal teste?

Er fryktelig redd for at om jeg bruker samme linse, samme innstillinger, har uendra belysning, og tar bilde av samme objekt, så får jeg veldig like bilder! :)

vil tro i praktisk bruk så har CAM3500 af delen på d300 stor betydning for å få flere bra bilder... Den er jo helt genial :)

Lenke til kommentar
Er fryktelig redd for at om jeg bruker samme linse, samme innstillinger, har uendra belysning, og tar bilde av samme objekt, så får jeg veldig like bilder! :)
Stygt redd for det jeg også, og har du motiver der du kan sammenlikne autofokus etc, vil det være borte til bilde 2 ;-) Med mindre du har en guttunge med bilbane eller noe da, det vil jo være et fint testobjekt for AF :-)

Det er nok ergonomi og hastighet/AF som skiller disse mest i praksis, og du må være på et forholdsvis høyt nivå for å merke de store forskjellene da også. Det er ikke uoverkommelig høyt for folk flest, men man må faktisk fotografere en del...

Lenke til kommentar

Håper Nikon vil snart legge ut en UPDATE til D90 der blir det mulig å bruke autofokus under videoinnspillingen. Alle reklamene til D90 skriker høyt om akkurat videofunksjonen... Nå venter jeg på flere detaljerte tester av D90 fra bla Akam. Vurderer å kjøpe den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...