Gå til innhold

kurst til varmekabler

Anbefalte innlegg

Har 2 varmekabler på 1700W i vestibyle, en 1000W varmekabel i vindfang og en 4200W kabel i uteområdet for snøsmelting.

Skal legge kurs til disse fra en eksisterende fordeler.

Lurer da på om jeg har tenkt rktig!

Hvis jeg legger:- 2x1700W på en 16A kurs

- 1000W på en 10A

- 4200W på en 20A kurs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jada, det der skulle gå bra, hvis det ikke er langt til fordelingen....

mulig du skulle regnet litt på det, siden du ligger ganske tett opp i mot maks på den første kursen. 16A er ca. 3600w (i "normale", korte strekk)

1700*2 = 3400w

håper du er elektrikker? for det er ganske mye strøm, og blir det ikke gjort riktig og av riktige folk, blir det fort brann...

Lenke til kommentar

Ville sjekket kablene ute før jeg løa opp kurs til disse.

Er du heldig ligger det 3 like store kabler der og da kan det legges fram en 3x16A kurs til de.

Varmekabelanlegg av denne størrelsen ute er ofte kombinert med "snøostat" som føler på både temperatur i bakken ute og om det ligger snø der, vet ikke om du har noe av dette men ville uansett anbefalt dette grunnet den store effekten for å varme for kråka.

Lenke til kommentar
Ville sjekket kablene ute før jeg løa opp kurs til disse.

Er du heldig ligger det 3 like store kabler der og da kan det legges fram en 3x16A kurs til de.

Varmekabelanlegg av denne størrelsen ute er ofte kombinert med "snøostat" som føler på både temperatur i bakken ute og om det ligger snø der, vet ikke om du har noe av dette men ville uansett anbefalt dette grunnet den store effekten for å varme for kråka.

Det er snakk om varmekabler for kun 3,5 meter utvendig rampe så handikapede skal kunne komme seg inn i bygget om vinteren når det er snø.

Tenkte å plassere termostaten i tavla, men finner ikke termostat som tåler belastning på 20A

Lenke til kommentar

Er ikke elektriker selv men lurer på hvordan man gjør dette her.

Hvis man bruker denne herre ISFRI 50 fra micromatic, skjønner ikke helt hvor man kobler inne den kontaktoren.

Det jeg ser for meg:

Det er vel kansje sånn at Isfri 50 styrer en kontaktor som hovedstrømmen går igjennom og forsyner varmekablene med.

Så er det vel bare å finne en kontaktor som kan bryte 20 A og koble den inn som skjemaet viser??

Da kobles den inn sånn at hovedstrømmen som forsyner varmekablene går igjennom kontaktoren også kobles driftspenning 230V inn på kontaktor også videre på kontakt 7 på Isfri 50.

Stemmer dette??

sn_smelteanlegg_fra_micromatic.pdf

Lenke til kommentar

Skjemaet er ikke til å ta feil av.

Man kobler L og N inn på 1 og 2.

A1 og A2 på kontaktoren kobler man på 1 og 7 også lasker man 3 og 6, samt kobler føleren som anvist.

Uansett så ville jeg hatt elektriker til å lagt opp dette ettersom det dreier seg om et utendørs varmeanlegg som skal ha jordfeilbryter i tillegg til resten av styringa.

Varmen må du selvfølgelig ha dokumentasjon på og skisse/bilder på hvordan de ligger før noen vil koble dette til

Lenke til kommentar

Helt utrolig dere hjelper en som IKKE har fagbrev. En enormal elektriker hadde ALDRI spurt noen her om et så enkelt problem som dette!!!

Dere hjelper han med å gjøre straffbare handlinger.

Kunne i det minste skaffet en eletriker til å se over og koble sammen det hele. Bare en feil avmantling kan skape brann. Kordeler som knekker av ol.

Lenke til kommentar

Som en elektriker har påpekt er fastinstallasjon slik som dette forbudt ved lov i Norge dersom man ikke er elektriker. Siden dette tydeligvis er et spørsmål fra en ufaglært, og vi har regler om at ulovligheter ikke skal diskuteres på forumet, må denne tråden stenges.

Tenk sikkerhet folkens.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...