Gå til innhold

DOF på D80

Anbefalte innlegg

Da jeg ikke fikk noe svar i min BK post prøver jeg meg her.

Er det noen som har lyst til å forklare litt om DOF på D80, varierer dette ifra objektiv til objektiv eller er det kun sensoren i kameraet som setter begrensninger. Ser for meg at det kan finnes en graf eller skjema for dette, men har ikke lykkes i å finne noe enda. Kanskje noen kan forklare det på en grei og forståelig måte? :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet, men dybdeskarphet for en gitt sensorstørrelse er (litt forenklet) en funksjon av blenderåpningens fysiske størrelse og utsnittet(brennvidde+fokusavstand=utsnitt).

To ulike brennvidder, med samme blenderåpning, vil gi tilnærmet samme dybdeskarphet for et gitt utsnitt, så lenge sensorstørrelsen er konstant.

Større sensor = mindre dybdeskarphet for et gitt utsnitt og blender.

Edit: Barnack er et nyttig verktøy, som man kan lære litt av: http://stegmann.dk/mikkel/barnack/

Endret av Anew
Lenke til kommentar

relsafus sier i BK-posten:

...f/22 er drøyt. Les litt mht. DOF relatert til D80 (eller mange lignende sensorerer) og du ser at et kamera som du (og jeg har) "stopper" på ca. f/16. Mao. å gå utover dette skaper bare støy/trøbbel. Jeg tar aldri bilder utover f/12 på min D80, foretrekker nærmere f/9..

Altså, hvor ser jeg at kameraet "stopper" på f/16. Kan forstå at dette kan skape støy, men vil gjerne se det på papiret om du skjønner.. :hmm:

Lenke til kommentar

Det kan tenkes at det her snakkes om diffraksjon. Dvs at hvis lyset må igjennom et bittelite hull (blenderen) så gjør det at bildet blir mindre skarpt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction

Jeg bruker meget skjelden blender < f/11 med min D80, men kan finne på å bruke f/16 med F5en min. Dette er fordi mindre sensor påvirkes mer av denne effekten.

Det er i hvertfall slik jeg har forstått det.

Jeg vet ikke hvor støy kommer inn i bildet her. Støy != uskarphet pga diffraksjon.

Francis

Lenke til kommentar

Det er mulig relsafus misbruker "DOF" (Depth of Field) litt. Om du blender ned til f/22 på en D80, så vil det gå ut over skarpheten pga. et fenomen som kalles diffraksjon. Det er mulig det er det han tenker på.

Diffraksjon blir synlig tidligere jo høyere pikseltettheten er på bildebrikken. Med pikseltettheten på en D80 vil du begynne å bli diffraksjonsbegrenset rundt f/13 om optikken er perfekt skarp (noe den ikke er). Ved f/22 vil bildet være synlig ullent, om du sammenligner med ett tatt ved f/13. Det har ingenting med "DOF" å gjøre, rent bortsett fra at man sjelden blender så langt ned annet enn for å oppnå maksimal dybdeskarphet.

Edit: på cambridgeincolour.com finner du under tutorials en fin artikkel om diffraksjon. Der ligger det også en kalkulator som du kan bruke. Jeg tror også Barnack, som jeg lenket til, kan kalkulere når man blir diffraksjonsbegrenset.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...