larsingedude Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Heya. Noen som har argumenter for hvorfor vi skal bruke Euro eller Dollar i Norge istedenfor Nok? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Ikke mange argumenter for å bruke dollar, men euro er ikke helt utenkelig. 80-90 % av vår eksport er til euroland. Å gå over til euro vil dermed redusere transaksjonskostnadene og transaksjonsrisikoen til det konkurranseutsatte nærlingslivet. Det vil gjøre det letere for oss når vi er turister og turister fra euroland som kommer til norge. Det vil gjøre det vanskeligere for aktører i markedet å lure oss til å betale en høyere pris (grunnet høyere betalingsvillighet) enn hva som er tilfellet i andre euroland. T.eks. er prisene på H&M i tall det samme i Norge og Sverige; dette tross at den svenske krona er vesentlig lavere. Ulempen med å gå over til euro er at vi ikke lenger får kjøre vår egen pengepolitikk. Dette burde ikke være noe problem siden finanspolitikken uten problemer skal greie å gjøre det samme jobben, men siden det er blitt trandisjon i norge å bruke pengepolitikken til å kanselere ut overskridelsene i finanspolitikken, vil nok ikke særlig mange politikere ønske dette velkommen. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Så lenge vi ikke er medlem i EU tror jeg vi kommer til å holde på NOK. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 NOK?? kva fillen dykk snakkar om, her i noreg heiter mynteinheiten den norske krone Lenke til kommentar
Benor Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Tror vi kommer til å beholde den norske krona. Om vi ikke blir medlem i Eu da. Og US dollar er på vei ut av markedet uansett. Dollaren er lite verdt og til og med på vei ut av eBay. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 NOK?? kva fillen dykk snakkar om, her i noreg heiter mynteinheiten den norske kroneDette er mye brukte ISO-serifiserte koder. De fleste burde vite hva EUR, USD, SEK, DKK, NOK og GBP står for. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Så lenge vi ikke er medlem i EU tror jeg vi kommer til å holde på NOK. De bruker euro i Andorra, Monaco, Vatikanet, Kosovo og Montenegro hvorav ingen av dem er medlem i EU. Norge er en del av EØS, derfor er det ikke utenkelig at vi går over til euro. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 I EU er det vel bare England, Danmark og Sverige som har sin egen myntenhet. Mener å huske at i Danmark og Sverige ble euroen stemt ned i folkeavstemning, men nå har tidevannet snudd og man mener at euroen kan vinne en folkeavstemning i 2010 og være innført i 2013. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Så lenge vi ikke er medlem i EU tror jeg vi kommer til å holde på NOK. De bruker euro i Andorra, Monaco, Vatikanet, Kosovo og Montenegro hvorav ingen av dem er medlem i EU. Norge er en del av EØS, derfor er det ikke utenkelig at vi går over til euro. Men ingen av disse landene er sammenlignbare med Norge. De tre første er lilleputtnasjoner. De to siste er enda i startgropen utviklingsmessig. Lenke til kommentar
Slagenherdet Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Vi vil nok ikke fase ut den norske krona i nær fremtid, men jeg kan se at mange butikker aksepterer Euro mtp turisme o.l. Forsåvidt ikke noe i veien med det og jeg vet at det blir gjort flere steder i Oslo, Trondheim, Bergen. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hørte det at Dollar er på vei ut til fordel for Amero. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Så de har faktisk tenkt å innføre denne valutaen? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hva med en fellesskandinavisk krone? Jeg synes de skandinaviske landene burde søke mer sammen heller enn å søke mot Brussel (eller skue innover mot egen navle). En del av dette kunne være å innføre en fellesskandinavisk krone. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hva med en fellesskandinavisk krone? Jeg synes de skandinaviske landene burde søke mer sammen heller enn å søke mot Brussel (eller skue innover mot egen navle). En del av dette kunne være å innføre en fellesskandinavisk krone. Hva slags fordeler skulle dette medføre? Den interskandinaviske handelen er svært liten sammenlignet med handelen til euro-landene. Vi vil dermed ikke ha de fordelene jeg nevnte først i tråden. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Eller bare bevare status quo. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hva med en fellesskandinavisk krone? Danmark og Sverige får da en free ride på en norsk krone som er avhengig av oljeprisen. Og da gir jo vi vekk konkurransefortrinn. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Tror ikke EU ville ha sett med blide øyne på en slik idé. Dessuten har Sverige og Danmark har alltid sett til resten av Europa... Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Norsk krone i Norge. Ellers mister vi ennå et av samfunnets styringsmidler til Brussel. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Liker kroner jeg Men dollar skal vi hvertfall ikke ha, den går til helvete om dagen ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå