Gå til innhold

Euro eller Dollar i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke mange argumenter for å bruke dollar, men euro er ikke helt utenkelig.

80-90 % av vår eksport er til euroland. Å gå over til euro vil dermed redusere transaksjonskostnadene og transaksjonsrisikoen til det konkurranseutsatte nærlingslivet. Det vil gjøre det letere for oss når vi er turister og turister fra euroland som kommer til norge. Det vil gjøre det vanskeligere for aktører i markedet å lure oss til å betale en høyere pris (grunnet høyere betalingsvillighet) enn hva som er tilfellet i andre euroland. T.eks. er prisene på H&M i tall det samme i Norge og Sverige; dette tross at den svenske krona er vesentlig lavere.

Ulempen med å gå over til euro er at vi ikke lenger får kjøre vår egen pengepolitikk. Dette burde ikke være noe problem siden finanspolitikken uten problemer skal greie å gjøre det samme jobben, men siden det er blitt trandisjon i norge å bruke pengepolitikken til å kanselere ut overskridelsene i finanspolitikken, vil nok ikke særlig mange politikere ønske dette velkommen.

Lenke til kommentar
Så lenge vi ikke er medlem i EU tror jeg vi kommer til å holde på NOK.

De bruker euro i Andorra, Monaco, Vatikanet, Kosovo og Montenegro hvorav ingen av dem er medlem i EU. Norge er en del av EØS, derfor er det ikke utenkelig at vi går over til euro.

Men ingen av disse landene er sammenlignbare med Norge. De tre første er lilleputtnasjoner. De to siste er enda i startgropen utviklingsmessig.
Lenke til kommentar
Hva med en fellesskandinavisk krone?

Jeg synes de skandinaviske landene burde søke mer sammen heller enn å søke mot Brussel (eller skue innover mot egen navle). En del av dette kunne være å innføre en fellesskandinavisk krone.

Hva slags fordeler skulle dette medføre?

Den interskandinaviske handelen er svært liten sammenlignet med handelen til euro-landene. Vi vil dermed ikke ha de fordelene jeg nevnte først i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...