Jan Fredrik Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hei Jeg får innimellom denne beskjeden når jeg skrur på PC`n:"Disk boot failure,insert system disk and press enter". Skjønner at jeg skal sette i XP cd`n, men som regel greier det seg med å boote på nytt. Andre ganger booter pc`n helt fint. HD er en sata disk. Dette er ikke noe kjempe problem, men nok til å irritere. Resten av familien får litt hetta når meldingen dukker opp... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Dette er en melding som kommer fra BIOS. Den finner ingen disk. Slik du beskriver symptomene tror jeg det kommer av at BIOS prøver å boote før disken er klar. En harddisk skal kjøre opp motoren til fullt turtall, og sjekke seg selv for at alt er i orden, før den gir signal om at den er klar. Hvor lang tid BIOS bruker på POST kan variere, noen ganger går det faktisk for fort. Så det er noen innstilinger i BIOS som kan brukes for å øke tiden, enten et rent delay, eller f.eks slå på floppy søk. Lenke til kommentar
Jan Fredrik Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Tror du er inne på noe. Da jeg forandret boot rekkefølge, slik at maskina startet med å boote fra cd først, hjalp det, men problemet forsvant ikke helt. Hvis jeg trykker på restart knappen, starter den på vanlig måte. Mulig hvis jeg også setter floppy først i boot sekvensen, deretter cd og så HD...Skal prøve det senere i dag. Takk for respons. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå