goffen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Men den har heller ikke AF assist (som E-3 )Sikker? Er ikke den "flekken" på venstre side (sett forfra) her et fokushjelpelys? Den ligner i hvert fall noe voldsomt på hjelpelyset på E-3 EDIT: Eller er den noe annet? Jeg antok bare at det var hjelpelys, siden det ligner på hjelpelyset på D80. E-3 har heller ikke hjelpelys. M.v.h. Goffen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Det har vi allerede enige om. Det er en ekstern wb-sensor som befinner seg bak det som ser ut som hjelpelys. Og det ser ut til å fungere ganske bra på auto wb. Hjelpelys trenger ikke E-3. Med 12-60 er den både presis og hurtig, selv i ganske dårlig lys. Jeg har ikke støtt på problemer med fokusen på noen som helst måte. Så det anser jeg som et ikke-problem. Det er helt klart at Olympus har den disiplinen under kontroll nå, samtidig som at de nå tilbyr ganske greie støyegenskaper. Jeg skal teste det med høy iso før eller siden, men nå er jeg mer opptatt av hvor gode bilder kamera faktisk tar. I og med at lyset ikke er så bra for tiden, så kjører jeg på iso 320 foreløpig. Den innebygde blitsen gjør forresten en anstendig jobb. Jeg tok noen bilder av guttungen som hadde laget te og noe å spise til vennene sine, og de satt på gulvet å hadde et lite måltid. Jeg smalt opp kamera og fyrte av blitsen for første gang. Det overrasket meg litt hvor godt eksponert bildet ble. Og helt i fokus, selvsagt. Joda, 12-60 fortegner ganske kraftig på 12mm, men ikke mer enn man kan leve med. De fleste konkurrerende normalzoomer som går like langt ned har også kraftig fortegning. Og når det gjelder at blender ikke er konstant over hele området ser jeg ikke så veldig strengt på. Den er f/4 på lengste brennvidde, og det er jo ikke ille. Vi må ikke glemme at Canons tilsvarende zoom er 24-105 (på FF), og den er f/4 hele veien. Konstant blender er ikke nødvendigvis en viktig egenskap. Det er noe som kan oppfattes slik, i og med at de fleste virkelig gode zoomer er 2,8 eller 4 over hele linjen. Vi må jo også huske på at det allerede er et stort objektiv, med 72mm filterstørrelse. Hvor stort ville zoomen vært med f/2,8 over hele linjen ønsker jeg ikke å tenke på, og det vil i alle fall gjør skam på FTs størrelsesfordel. Og den er jo frynsete allerede med E-3 og nevnte zoom. Kameraet har gitt meg litt informasjon om hva jeg er interessert i optisk. 12-60 er en så og si ideell brennvidde for meg. Ellers i bagen finnes en 50/2, så egentlig er dette settet godt dekket med god lysstyrke i begge ender. Og det er en perfekt kombo. Og siden jeg selv har en relativt lyssterk 105mm, så vil en 24-105 være perfekt for meg , og en nesten komplett pakke optikk. Det skriver jeg fordi jeg har funnet ut av 12-60 + 50/2 er alt jeg trenger til mitt bruk. 12mm er vidt nok til alt jeg gjør, og 60 er langt nok til å dekke mine behov for tele. Og jeg tror dette gjelder mange flere enn meg. Det å ha mye optikk er ikke noe man må ha fordi man har muligheten til det med utskiftbar optikk. Jeg tror faktisk veldig mange er tjent med å kun ha dette objektivet, for det er et knallobjektiv som dekker nesten alle behov. Det eneste behovet det ikke dekker er tilstrekkelig liten dybdeskarphet, og der kommer 50/2 makro inn. Men veldig mange er ikke så opptatt av liten dof. Det er litt en hjertesak for oss som er her på forumet, men det har noe med at unge mennesker yter gjensidig påvirkning i forhold til smak, og smaken er jo ganske ensrettet her på forumet i forhold til for 3 år siden. Så utenfor vår lille klikk er ikke den fascinasjonen like stor. Amerikaneren jeg har nevnt flere ganger, som bare bruker Leica, er overhodet ikke opptatt av det. Og han har tross alt 90mm f/2,5. Ok, 12-60 er konkurrent til 24-105 L på mer enn optisk kvalitet og bruksområde. De koster omtrent det samme også. Men blir den nye modellen (E-30?) passelig priset så vil en kombo med den og denne zoomen bli en killerkombinasjon i prisklassen. Sensorteknologien FT anser jeg nå for å være på høyden med DX på nesten alle områder, og på andre områder er det FT som er best. Klarer Oly å lansere et hus til ca 8k veiledende - med søker og værtetting fra E-3, og samme bildekvalitet - så skal det godt gjøres å komme opp med et "kit" som er betydelig bedre på andre områder enn høy iso. Da har jeg i denne tråden klart å komme med en ganske fyldig rapport om mitt førsteinntrykk av E-3, og jeg gleder meg til å få litt bedre lysforhold å fortsette testingen i. Og konklusjonen er helt klar at hadde det ikke vært for at min favorittoptikk gjør seg best på FF, så hadde jeg lett konvertert til FT "på heltid". Hadde ikke en brukt 5D lokket meg i det fjerne nå, så hadde jeg like gjerne latt Olympus lokke med den nye modellen og denne zoomen. Jeg føler forresten ikke noe behov for vertikal/batterigrep. Grepet er ganske likt 20D, og har jeg klart meg i snart 4 år med det, så skulle jeg klart meg 4 nye til. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Og når det gjelder at blender ikke er konstant over hele området ser jeg ikke så veldig strengt på. Den er f/4 på lengste brennvidde, og det er jo ikke ille. Vi må ikke glemme at Canons tilsvarende zoom er 24-105 (på FF), og den er f/4 hele veien. Konstant blender er ikke nødvendigvis en viktig egenskap. Det er noe som kan oppfattes slik, i og med at de fleste virkelig gode zoomer er 2,8 eller 4 over hele linjen. Det er et problem når man skyter innendørssport. Det eneste jeg misliker med 14-54/12-60/50-200 er variabel blender. Ellers er jeg ganske enig med det du skriver. Hvor har du fått fatt i E-3? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Har det i familien nå. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Ah, broren din har altså oppgradert? Gratuler ham fra meg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det skal jeg, vettu. Det er jeg som har foretatt handelen for ham, så han har faktisk ikke sett det selv enda. Jeg har ikke fjernet plastfilm eller noe annet som tar bort nytt-kamera-følelsen. Reimen er fremdeles pakket inn i plast, det samme med kabler osv. Så kamera ligger fint plantet i min bag for tiden, og jeg tar meg den friheten å bruke det litt først som en kompensasjon for arbeidet Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hehe. Var på Canon-standen i Perpignan og hentet meg en Canon-reim. Viste duden hos Canon reima mi og fikk et "yeah, you need one!" tilbake. Men den er helt svart uten noen merker, så jeg foretrekker den. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det skal jeg, vettu. Det er jeg som har foretatt handelen for ham, så han har faktisk ikke sett det selv enda. Jeg har ikke fjernet plastfilm eller noe annet som tar bort nytt-kamera-følelsen. Reimen er fremdeles pakket inn i plast, det samme med kabler osv. Så kamera ligger fint plantet i min bag for tiden, og jeg tar meg den friheten å bruke det litt først som en kompensasjon for arbeidet Well justified synes jeg. Enig i mye av det du skriver. Personlig elsker jeg batterigrepet og da. Selve grepet er mye bedre enn jeg har kjent på andre kameraer; nevner A-700, D3, + noe canon og tror jeg. Fordelen er at det faktisk er plass til fingrene mellom objektiv-festet og batterigrepet, slik at jeg får mine alt for lange fingrer rundt. ... og så inneholder det jo ekstra powah, ...som ikke er så dumt. Protrett blir definitivt "lettere" med vertikalgrep, en kan konsentrere seg mer om motivet i stedet for å holde kameraet på en noe mer ubekvem måte... ikke alt for ubekvem, men dog... alt hjelper. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Vertikalgrep eller ikke er et spørsmål som avgjøres av flere faktorer. Jeg har vært så usikker på om jeg har ønsket meg noe slik at jeg aldri har kjøpt et. Jeg kikker av og til etter brukte grep, eller gode uoriginale grep med batterier. Men det er ikke et must for meg. Ok, jeg forstår godt at de som er nye innen fotografering er veldig opptatt av det, men det blir for meg litt som diskusjonene om grepet til E-420. Det krever en annen teknikk for å få det til å fungere for deg. Noen får det aldri til å fungere fordi de ikke har de motoriske evnene som kreves for å kunne håndtere andre grep enn de du er vant med fra før. Det er ikke helt det samme, men jeg har min metode for å ta bilder på høykant som jeg har brukt i 20 år, og som noen synes er ganske uvanlig. Men det hadde vært mer komfortabelt med vertikalgrep. Og ja, E-3 passer godt til de med medium og lange mannefingre. Som jeg skriver er det overraskende likt 20Ds grep, og det gjelder spesielt det med å få plass til fingrene i lengden. Forskjellen er at det er marginalt mer plass til lillefingeren på E-3, noe som gjør at et fra før veldig godt grep perfekt for mine hender. Selv uten vertikalgrep. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Der jeg føler at grep hadde gjort seg er spesielt på fotballkamp og ved sport, generelt sett med tele. Å holde i portrettorientering med en 50-200 er litt tungt i lengden. 50-200 er ikke spesielt tungt, men likevel. Men det er irriterende å ikke ha grep når jeg skyter sport. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 ... kult at selv du er schisofren. Da er vi to minst fire :o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå