Gå til innhold

Misfornøyd med Olympus E-510

Anbefalte innlegg

Har nå en stund hatt et Olympus E-510, men det har 2 forferdelig irriterende egenskaper, som får meg til å vurdere å kjøpe noe annet. Det ene er "AF assist" i dårlig lys, som gjøres ved at kameraet blitser 3 ganger og bruker dette lyset, men da er som regel blits-kondensatoren tom og når selve bildet skal tas blitser det ikke og alt blir svart. Mit gamle Nikon hadde en fin liten diodelampe som "AF assist" og det fungerte alltid. Det andre som irriterer meg er at det kun er 3 fokuspunkter. Dette virker regelrett billig og er til tider upresist for en del bilder.

Jeg har 2 kit objektiver og et 14-54mm f/2.8-3.5. Hva ville dere gjort? Solgt hele "rukkla" og kjøpt noe fra en annen produsent, eller beholdt 14-54mm objektivet (som jeg liker meget godt) og kjøpt noe annet fra Olympus eller annen produsent som passer?

Hva kan man få for et brukt E-510 m/ 14-42mm og 40-150mm kit objektiver??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Jeg må innrømme at jeg bare har slått av AF-assist på D80en min... greit nok, det er bedre enn å måtte bruke blitsen, men fremdeles alt for irriterende for motivet etter min mening.

Det røde hjelpelyset på SB-800, derimot... der snakker vi. Så, hva med å investere i en ekstern blits? Jeg regner med at Oly har eksterne blitser med innebygget fokushjelp akkurat som andre produsenter. Og en skikkelig, ekstern blits er mye bedre på alle måter enn innebygget pingleblits.

Lenke til kommentar

Prisen for en FL-36® er mindre enn verditapet ved å selge alt utstyret.

Og som sarom m.fl. sier, sett fokuspunktet manuelt og du får mer forutsigbare resultater enn med 11-punkt-systemet til konkurrentene. Det er mange svært dyktige fotografer som omtrent aldri bruker mer enn ett fokuspunkt. Kanskje til og med flesteparten?

Lenke til kommentar

Har prøvd skru av AF-assist, og da hender det at den står å prøver å fokusere uten hell. Kanskje jeg burde ta det som et hint om at det er for mørkt til å ta bilde uansett. ... og da putte på den eksterne blitzen ...

Har en FL-36 liggende. Det er bare av og til litt tungvindt å ta den med og montere på. Egentlig burde jeg kanskje heller kjøpt meg et hendig lommekamera de gangene det er "upraktisk" med både SLR og blitz...

Ja, jo, i praksis bruker jeg nok kun det ene punktet i midten av fokuspunktene, mest for at de to på siden er lite brukbare til noe som helst.

Ellers er det jo et bra kamera med billedstabilisator og Live View.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Kun AF-assist jeg ikke er fornøyd med. Men til tider så er den som sagt såpass irriterende at jeg heller tyr til manuell fokus. Noe som selfølgelig er litt vanskeligere men samtidig litt morsomt når man får til skikkelig godt. Som andre nevner, så bør jeg også kanskje kjøpe meg en ekstern blitz. :hmm:

Lenke til kommentar
Du kan slå av AF-assist på E-510. At AF-assist burde være en lampe er det ingen tvil om.

Det er på vei et nytt kamera fra Olympus som bruker samme AF som E-3, men trolig legger seg mellom E-520 og E-3 i pris.

Men når det kommer i butikkene er vanskelig å si, og ellers har du jo selvfølgelig E-3, da.

Men den har heller ikke AF assist lampe (som E-3 ). Dette hadde de på e-1, og det er en av de tingene jeg ikke klarer å skjønne at de (gjelder ikke bare Oly) på død og liv skal spare på.

M.v.h.

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Men den har heller ikke AF assist (som E-3 )
Sikker? :ermm:

Er ikke den "flekken" på venstre side (sett forfra) her et fokushjelpelys? Den ligner i hvert fall noe voldsomt på hjelpelyset på E-3

EDIT: Eller er den noe annet? Jeg antok bare at det var hjelpelys, siden det ligner på hjelpelyset på D80.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Det er det god grunn til. :) E-3 er et skikkelig verktøy.

Jeg jobber med E-3 og 12-60 i disse dager. For å kunne teste om hvordan AF er i dårlig lys så slo jeg av lysene i stuen, og lot kun litt lys komme inn gjennom verandadøren, og fra kjøkkenet. Det er med andre ord ganske mørkt, i likhet med utenfor døren. Og AF på min kombinasjon treffer som en kule. Right on the spot.

Vent til den nye modellen (E-30?) kommer, og kjøp den. Hvis den har E-3s AF-modul har du ingenting å frykte for å ikke være på høyde med alt annet.

Btw: Knall redskap, E-3. Deilig zoom også. Har enda ikke fått studere noen bilder, men det virker lovende opp til iso 1600. Finfint verktøy for de som trenger noe effektivt, men ikke veldig intuitivt i starten. Liten skrift på toppdisplayet blir man vant til. Topp valg ifølge meg :thumbup:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Tja, jeg er ikke akkurat en som bruker lang tid på å venne meg til et kamera, det meste går rimelig effektivt etter en dag, men E-3 tok faktisk to dager. Så gikk det effektivt nok. Nå er det second nature.

Og 12-60 har jeg skamlyst på. Bedre bokeh, pittelitt skarpere og mye raskere. Dessuten vil jeg ha 50-200SWD. Sist jeg tok hockey-bilder følte jeg et behov for SWD-optikk, det er sikkert..

Lenke til kommentar

12-60 og SWD går så det suser, det kan jeg love deg. Og med 12mm brennvidde føler ikke jeg behov for noe videre. Jeg liker i det hele tatt hele objektivet, og er spent på å se på de optiske ytelsene. Og selv om det er riktig modell for det været som herjer utenfor, så sier kroppen min nei før E-3. Dessverre. Kanskje jeg tvinger meg ut i morgen. Glemte forresten manualen på kontoret på fredag, men det går rimelig greit uten. Trodde jeg skulle savne modushjul, men det gjør jeg ikke.

Og det slår meg at grepet ikke er veldig ulikt 20D, hmmm. Størst ulikhet i ergonomi er typen og plasseringen av hjul. Begge to passer meg meget godt. Ikke rart jeg liker grepet. Og det tror jeg alle andre som i dag bruker 20/30/40/50D vil erfare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...