Gå til innhold

Telenor og Platekompaniet lanserer musikkbutikk

Anbefalte innlegg

Kanskje det. Men sitter man med to 40" LCD skjermer, en med 720P (gjerne kalt HD-ready) og den andre med 1080P bilde, så vil du se forskjell på disse to skjermene.

Men nedlastet musikk funker helt greit på en PC med greit nok lydkort og billig headset fra Creative. Men å forvente High End lydopplevelser med MP3 eller AAC på et 30 000,- kroners stereo anlegg kan man ikke regne med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg laster ned MP3 VBR med V0-kvalitet og FLAC omhverandre. Begge to gir bra kvalitet, men FLAC er mer fleksibelt med tanke på videre omkoding. Musikk er i bunn og grunn subjektivt uansett hvordan du snur og vender på det og det å kalle det en vitenskap blir feil. Vitenskapen ligger kun i teknikken som brukes for å formidle lyden og lagre den. Så er det opptil artister og lydprodusent å forme den riktig.

Dagen pop-musikk er flat og kjedlig og gir ingen god lytteopplevelse. Det er mest for clubbing og tenåringer som bare liker å synge med.

Skjønner også godt hvorfor debatten gikk i denne retningen istedetfor å diskutere Telenor og platekompaniets nye satsning. Det er ikke noe stor nyhet og det er skuffende. Ikke noe mer å snakke om. Bare synd Hardware.no valget den tittelen som de gjorde. Dette er DRM-fri musikk, men med begrensninger allikevel. Da mener jeg det fremdeles er DRM inne i bildet.

Artister som ikke har mye å stille opp med trenger plateselskaper for å klare seg og komme seg ut i verden, de som har vært med en stund i bransjen slik som Radiohead kan derfor stå på egne ben og kassere plateselskapet og selge musikken direkte til lytterne. Det vi trenger er et rammeverk som gjør det lett for nye artister og nå sitt publikum, bli oppdaget og få solgt musikken direkte til lytter. Nå i dag er dette plateselskapene som fyller denne rollen. Kansje i fremtiden blir det en nettside. Men da vil du fremdeles ha problemet med finansieringen. Det å drive en nettside er ikke gratisk. Mange nettsider tyr til reklame som løsning. Noen med betalt medlemsskap. Skal artistene betale nettsiden blir det akkurat samme som med plateselskapene i dag som tar en god del av kaka selv. Ingen ting er gratis.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Virker som det er litt mange her som skryter på seg både det ene og det andre fordi de "driver med lyd" osv.

Jeg nekter å tro at noen her klarer å høre forskjell på en MP3 V0 og en lossless fil. Skulle nesten laget en blindtest med 9 identisk MP3 V0 filer og én FLAC fil bare for å motbevise dere :p

Det kalles ikke "skryt" -det kalles "erfaring", noe jeg har skaffet meg gjennom alle de årene jeg har drevet med Hi-Fi, og det er så lenge siden at de av dere som akkurat er blitt myndig ikke engang var født.

-og jeg sier det ER forskjell.

Nå hjelper det forsåvidt med lytteerfaring for å finne feil, men samtidig er jo de som er involvert i hi-fi-bransjen også de som kommer med noen av de rareste påstandene om lyd :). Det er mange som påstår at det er forskjell på ting som man ikek kalrer å høre forskjell på i blindtester, kanskje det er derfor "ungdommen" er skeptisk?

AtW

Jeg kan ærlig si at jeg hører ofte stor forskjell på V0 og lossless, det kommer litt ann på musikken. Har ikke vært borti så mye musikk som ikke gir en helt anderledes total følelse i mellom v0 og lossless... Har hørt forskjell selv med dårlig utstyr. Hender det kan være enda lettere da.

Er det i det hele tatt noen som selger lossless DRM fri musikk?

f.eks i .flac?

iTunes selger jo nå lossless DRM fri musikk, men ikke i FLAC...

Lenke til kommentar

Litt utenfor tråden kanskje....

Hvis du ikke er avhengig av å få musikken på dagen, så koster det ikke mer enn 70-85 kr for nyeste CD-plater i nettbutikk. Porto er inkludert i CD prisen, og CDen er i postkassa i løpet av 3-4 dager.

Da har du original CD med cover og bok å bla i.

Det beste er at du velger selv hva slags kvalitet/format du vil rippe CDen til.

Jeg og kjente har hatt kun positiv erfaring med cdwow.com

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...