ken8 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Har tenkt til å ta opp litt snowboard kjøring til vinteren og er usikker på hva som blir best å bruke. Har lest at 1080p gir veldig bra bilder, men siden det da er 25fps så kan det være bedre å gå over til 1080i hvis man skal kjøre slow-motion? Hva gir best kvalitet når man skal filme noe i rask bevegelse? Noen som har noen erfaringer med dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hvis man filmer i 25p risikerer man av og til at det blir litt hakkete når det skjer raske bevegelser. Hvis det er mye bevegelse i kamera og det skjer mye samtidig, er kanskje ikke dette det beste valget. Jeg ville nok i ditt tilfelle mye heller filmet i 60i, da har du også muligheten til å kjøre det i halv hastighet og allikevel få en rimelig smooth slowmotion-effekt. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Om du har mulighet for motion estimating/optical flow slowing i post ville jeg heller ha skutt p. Faktisk ber jeg alltid folk skyte i p dersom jeg får spørsmålet. For å unngå hakkete bevegelser kan du forresten senke/droppe shutter. Merk dog at materiale som skal slowes bør skytes med høyest mulig shutter. Endret 26. september 2008 av bosannes Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Til snowboard er 25p for lavt. Du må bruke 50i for å få bedre flyt. Fordelen med 25p er at du får bedre lysfølsomhet og bedre skarphet (pga. de-interlacing i 50i). Hvis du skal kjøre slow motion bør du også bruke raskere lukker slik at bevegelsene ikke blir for uskarpe. Jeg har ikke erfart hvor mye som skal til. 1/250-1/500 kanskje? Kameraet må forresten stå på Tv-mode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå