Gå til innhold

Røyking digresjon, tanker :)

Rewws

Anbefalte innlegg

Ble medlem: 25/9-08

Skrevet: fredag 26/9-08, 03:09 Tittel: Røyking.

--------------------------------------------------------------------------------

Er 23 røyker ikke, komme aldri til og gjøre det.

Men jeg kjenner mange som røyker

Hvis man spør en røyker om det er noe positivt med og røyke har de fleste røykere som regel bare ett argument, og det er at det er sosialt.

Lenge aksepterte jeg dette som et ok svar og tenkte ikke noe videre på det siden de sto faktisk og røkte sammen og snakket, siden de ikke hadde så mye annet og gjøre som regel mens man røyker.

Men så tenkte jeg på det igjen en dag jeg hadde invitert en gruppe venner på fest hjemme til meg, hvor alle untatt jeg og kona mi røkte. Det endte med at de gikk ut sammen hele gjengen og røkte samtidig i ny og ne.

Da slo det meg at for røykerne selv er det kanskje sosialt, men jeg vil mene at det ikke "ÉR" sosialt fordi når kona mi da samtidig gikk på toalettet var det ikke spesiellt sosialt og sitte alene inne. Så konklusjonen min var da at det og røyke bryter i de fleste tilfeller opp en sosial sammenkomst på mindre eller større måter samtidig som den danner en ny, mens utfallet sosialt sett som oftest er negativt. Sett ut i fra mitt ståsted ihvertfall.

Kommenter gjerne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit argument er jo at røyking kan vere sosialt eller ikkje sosialt.

For mi eiga del so er eg i eitt miljø der det omtrent berre er eg som røykar. So eg kan jo ikkje akkurat sei det er so veldig sosialt akkurat. Men eg kan rett og slett innrømme at eg klarar ikkje å slutte, eg er pokker meg so avhengig. Samstundes so roar ein røykepause meg ned. Eg taklar stress mykje betre. Avkobling rett og slett. Og det er vel årsaka til at eg røykar.

So det finst fleire argument enn at det berre er sosialt.

Lenke til kommentar

Man røyker da ikke bare fordi det er sosialt. Nikotin er en stimulant, det gir deg energi og en god følelse.

Drikker du kaffe? Koffein er også en stimulant, det gir deg også energi og en god følelse, bare ikke så mye som nikotin gjør.

Der har du en veldig god grunn til å røyke. En god grunn til å ikke røyke er f. eks. det at nikotin er en gift og bare en dråpe av det ville drept deg.

Her har du litt mer info, hvis du føler for å lese mer om det: Erowid - Nicotine

Jeg synes situasjonen din likner ganske mye på de fleste interresseforskjeller. F. eks. alle untatt deg snakker om fotball og du blir sittende utenfor. Slikt skjer og det er opp til deg og dine venner å finne en løsning.

Hvis du mener absolutt forbud mot røyking er en god løsning på dette, så vil jeg si meg sterkt uenig.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Røyking er milevis foran alt kuult! Å si noe annet blir for dumt. Er da ingen som begynner å røyke fordi "man blir så avslappet av det" og alt annet fjås. Da kan de heller begynne å knaske valium.

Har du ennå ikke fatta pointet, Knut? Røyking er ut.

At røyk er sosialt, kan jeg forresten heller ikke se. Det er sikkert sosialt å røyke hvis mange av dem rundt deg røyker. Men hvis man er den eneste røykeren blant ikke-røykere, er det jo usosialt å røyke - da må du jo gjerne stikke ut helt alene for å ta en røyk.

Lenke til kommentar
Røyking er milevis foran alt kuult! Å si noe annet blir for dumt. Er da ingen som begynner å røyke fordi "man blir så avslappet av det" og alt annet fjås. Da kan de heller begynne å knaske valium.

Problemet her er at valium er ulovlig.

Nei, det er ikke problemet. Problemet her er at røyking er kult, og grunnen til at "alle" begynner med det.

Lenke til kommentar

Problemet her er at valium er ulovlig.

Nei, det er ikke problemet. Problemet her er at røyking er kult, og grunnen til at "alle" begynner med det.

Hva er hva for hvem og hvorfor?

Problemet er at folk vil bestandig ha forskjellig syn på det meste på en eller annen måte, men det tråden startet med var at røyking har få om noen fordeler, men mange gjør det fordi.

Har da røykere en mindre konsekvens forståelse?

Lenke til kommentar
Hva er hva for hvem og hvorfor?

Problemet er at folk vil bestandig ha forskjellig syn på det meste på en eller annen måte, men det tråden startet med var at røyking har få om noen fordeler, men mange gjør det fordi.

Har da røykere en mindre konsekvens forståelse?

Det innlegget der virket nesten helt gresk for meg, ble litt rotete, så kanskje jeg ikke skjønte det.

Men om røykere har en mindre forståelse av konsekvensene av det de gjør, tja. Kanskje når de begynte, men det har sikkert sammenheng med at man som regel ikke tenker konsekvenser når man er fjortis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...