Gå til innhold

Vannpumpekarakteristikk

Anbefalte innlegg

Har noen klart å oppdrive en pumpekarakteristikk på Eheim 1048 og Eheim 1250 pumper? Jeg tenker da på en tabell eller graf som forteller sammenhengen mellom vanngjennomstrømningen og løftehøyde/trykk

Altså noe slikt:

0m løftehøyde gir 120 l/time

1m løftehøyde gir 90 l/time

2m løftehøyde gir 60 l/time

3m løftehøyde gir 30 l/time

4m løftehøyde gir 0 l/time

Det er noe info her, men desverre alt for mangelfull, så derfor spør jeg dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på hvorfor du spør?

Skal du bruke disse pumpene i et ordinært vannkjølingssystem, så spiller disse verdiene du søker, praktisk talt ingen rolle!

Det har seg jo slik, at i et system hvor CPU-blokk f.eks. befinner seg 1 meter over pumpa, så vil du oppnå tilnærmet statisk likevekt i systemet når systemet er fylt opp. Dermed vil ikke løftehøyden eller for den saks skyld redusert flow som følge av denne få noen praktisk betydning!

Det som derimot kan bli et problem, er om pumpa orker å prime systemet ved en slik høydeforskjell. Dette er allikevel en sak som kan avhjelpes ved at man reduserer høydeforskjellen ved første gangs fylling av systemet.

Ingen av de pumpene du nevner, er i nærheten av å klare en løftehøyde på flere meter, uansett.

Lenke til kommentar

Hei skrue :smile:

Dette skal benyttes i et vannkjølesystem, men ikke et helt ordinært et. Grunnen til at jeg spør er at jeg skal konstruere en vannblokk som jeg omtalte en del i denne tråden. Dette skal bli en blokk med høyt trykktap.

Siden trykktap og gjennomstrømning har en sammenheng og jeg ville konstruere en blokk som vanlige pumper takler så ville jeg regne litt på trykktap i blokka før jeg maskinerer den. Løftehøyde (mH2O) er egentlig bare en betegnelse på den maksimale trykket pumpa kan gi. Selve kjølesystemet skal være lukket så høyden mellom CPU og pumpe har ingenting å si, kun trykktapet i det lukkede rørsystemet.

Lenke til kommentar
Regn med at den antagelig er relativt lik.  

De fleste slike pumper er av type sentrifugalpumpe, og karakteristikken er derfor omtrent lik i de aller fleste tilfeller.

Takk, det var akkurat det jeg lurte på. (type pumpehus) Da tar jeg utgangspunkt i grafen ovenfor og skalerer den opp til Eheim 1048's 1,5m og 600 l/time for å lage en passende kjøleblokk.

PS. www.overclokers.com hevder at eheim-pumpa bare gir 16-27% av max gjennomstrømning ved hhv "høy" og "moderat" motstand. (hva de nå mener med det. (i trykktap))

Tror du spesifikasjonen er overdrevet, eller kan det stemme bra?

Lenke til kommentar

Hm, da må du nok velge en annen type pumpe enn en sentrifugalpumpe, evnt. prøve å få tak i en litt mer avansert utgave enn en akvariepumpe.

Det finnes riktignok sentrifugalpumper som kan gi relativt gode trykk også, men da har gjerne impelleren / pumpehjulet en ganske avansert (og dyr) konstruksjon.

Teknisk sett vil vel en tannhjulspumpe være det riktige valget vil jeg tro, ettersom disse lett orker trykk på adskillige bar! Ulempen er at disse støyer endel.

Alternativt kan også en såkalt Eaton-pumpe brukes. Dette er for så vidt også en tannhjulspumpe, men konstruksjonen avviker ganske sterkt fra en ordinær sådan. Sistnevnte har en løsning hvor selve pumpeakslingen er eksentrisk plassért i huset. Mellom huset og akslingen ligger det en rotor med innvendig fortanning, som løper mot tannhjulet på pumpeakslingen. En slik løsning er som regel ganske stillegående. Problemet i begge tilfellene, er smøring av slike pumper. Muuligens finnes slike i kjeramisk utførelse, og da holder det muligens med vann som "smøremiddel"? Kan ikke si noe mer om dette. Sjekk hos f.eks Flygt Pumper, mulig de kan svare deg!

Edit: "leifs"!

Lenke til kommentar
Regn med at den antagelig er relativt lik.  

De fleste slike pumper er av type sentrifugalpumpe, og karakteristikken er derfor omtrent lik i de aller fleste tilfeller.

Takk, det var akkurat det jeg lurte på. (type pumpehus) Da tar jeg utgangspunkt i grafen ovenfor og skalerer den opp til Eheim 1048's 1,5m og 600 l/time for å lage en passende kjøleblokk.

PS. www.overclokers.com hevder at eheim-pumpa bare gir 16-27% av max gjennomstrømning ved hhv "høy" og "moderat" motstand. (hva de nå mener med det. (i trykktap))

Tror du spesifikasjonen er overdrevet, eller kan det stemme bra?

Jeg tror sikkert du kan stole på spesifikasjonene for pumpa, hver for seg. men allikevel juger de nok litt!

Såkalt fritt fløde (600l/t) er nok målt ved 0 løftehøyde. Det de imidlertid "glemmer", er at ved 1,5m løftehøyde er nok flow´en ganske redusert! Så resultatet på oc-com er nok sikkert også i tråd med virkeligheten!

Ble du noe klokere nå?

Lenke til kommentar

Javisst! Dette var til stor hjelp.

Jeg regner med at tallene betyr:

600 l/time gjelder ved 0 løftehøyde og

1,5m løftehøyde gjelder ved 0 l/time.

Pumpekarakteristikken regner jeg som linær (litt forenklet) slik at:

Et trykktap på 0,00 bar gir 600 l/time

Et trykktap på 0,05 bar gir 400 l/time

Et trykktap på 0,10 bar gir 200 l/time

Et trykktap på 0,15 bar gir 000 l/time

Da er det bare å dykke ned i fluidmekanikk-boka og finne ut hvilket trykktap og vannstrøm blokka og rørsystemet mitt vil gi. Deretter skal jeg designe "den perfekte" vannblokka for denne pumpa. (kanalbredde, kanalhøyde, kanallengde, veggtykkelse, bunn-tykkelse, osv) Takk for hjelpa! :wink:

Lenke til kommentar

Høres jo riktig fornuftig ut det der.

Men resten av systemet vil jo også i noen grad påvirke resultatet.(?)

Med utgangspunkt i en av radiatorene mine; Black-Ice, så har denne en relativt høy strømningsmotstand, som i sin tur vil påvirke resultatet mht inn / ut-forholdet i kjøleblokka.

Men det regner jeg med at du vet?

Edit: Jo, det gjør du visst! Leste nok litt for fort! :oops:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...