Best_92 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Noen tips på hvordan jeg kan trene hurtighet? Trenger det til fotballen:) Jeg har tilgang til treningstudio hele tiden osv! Hørt bra å pumpe fra navlen å ned, men ikke bli for stor heller! For da mister man hurtighet istedefor:) SÅ treningstudio og intervaller? Lenke til kommentar
whom Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Du har helt rett i at man ikke bør trene for 'hypertrofi' (bodybuilding') i forhold til fotball. Noe helt annet hadde det vært om det gjaldt amerikansk fotball, av åpenbare grunner. Er du derimot liten og spinkel er veien å gå: spise mer. Overskudd av energi + styrketrening er formelen på økt masse. For å trene hurtighet, skal alt av øvelser gjøres eksplosivt. Det vil si - så raskt som du overhodet klarer. Siden du ikke vil bli større, tar vi sikte på å trene det nevrale muskelsystemet (CNS). altså, det vi egentlig gjør er å trene hjernens mulighet til å aktivere muskelenheter (eksplosiv høyreps-trening), samt øke antallet motorenheter i muskelen(tung trening). Hurtighet trenes altså først og fremst gjennom Eksplosiv høyrepstrening og tung lavrepstrening. Gode pauser mellom settene er uansett viktig - minst 3 min. Har du ikke trent styrektrening aktivt mer enn halvannet år, vil jeg ikke anbefale 'tung lavrepstrening'. Det vil si en form for trening med repetisjoner under 4. Har man ikke trent lenge, er sjansen stor for at teknikken ikke sitter og skaderisikoen på harde belastninger høy. Uansett tror jeg det er lurt du begynner med kun 'eksplosiv høyrepstrening' til å begynne med. Et enkelt, men effektivt program kunne være å kjørt et fullkroppsprogram 1-4 ganger uka (etter hvor mye tid du har) Husk: minst 3 min pause mellom settene for å være utvilt. - For å spare tid, kan det være lurt å kjøre 'superset' (google). Utførelsen av øvelsene: så raskt du klarer 'opp', mens stanga senkes sakte ned. -Knebøy (20x3 reps (varier med frontbøy) -Benkpress (20x3 reps) (varier med manualer) -Markløft (20x3 reps (varier med kabelroing) -Skulderpess (20x3 reps) (varier med manualer) Og for å spessielt fokusere på hurtighet foreslår jeg at du kjører spensthopp og Hurtig-intervalltrening ved siden av. Hele kroppen; både bein, legger, rygg og skuldre er viktige i fotball. Teorien min har jeg hovedsakelig hentet Fra boka "Periodization Training For Sports" av Sturla Ompa. Anbefales. Spør hvis det er noe mer du lurer på. God trening! Endret 25. september 2008 av whom Lenke til kommentar
Best_92 Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Okei:) Takk, kan du forklare hvordan jeg gjør øvelsene liksom? Markløft? Knebøy med stang på nakken? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Okei:) Takk, kan du forklare hvordan jeg gjør øvelsene liksom? Markløft? Knebøy med stang på nakken? søk på youtube.. vanklig å forklare øvelser: finner du ikke noe på Markløft eller knebøy, søker du på Deadlift og Squat.. Lenke til kommentar
Best_92 Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Knebøy (20x3 reps (varier med frontbøy) -Benkpress (20x3 reps) (varier med manualer) -Markløft (20x3 reps (varier med kabelroing) -Skulderpess (20x3 reps) (varier med manualer) Hmmm, 3 ganger i uken holder:)? Skal jeg ta noen korte løp etter hver styrke test eller en lang joggetur? Kanskje hoppetau i 15 min? Lenke til kommentar
Best_92 Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Fant ut alle greiene igår;) Gjennomførte første treningsøkt med programmet, la inn litt hoppetau hopping og noen forskjellige hurtighetsgreier på slutten ute:) Lenke til kommentar
whom Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Fant ut alle greiene igår;) Gjennomførte første treningsøkt med programmet, la inn litt hoppetau hopping og noen forskjellige hurtighetsgreier på slutten ute:) Høres veldig bra ut. Husk at for å trene hurtighet må øvelsene gjøres så raskt og eksplosivt på veien opp som mulig Ellers ønsker vi deg god trening - Viktig å variere så du ikke går lei. Å finne deg en treningspartner kan være en god ting. Lenke til kommentar
Best_92 Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Fant ut alle greiene igår;) Gjennomførte første treningsøkt med programmet, la inn litt hoppetau hopping og noen forskjellige hurtighetsgreier på slutten ute:) Høres veldig bra ut. Husk at for å trene hurtighet må øvelsene gjøres så raskt og eksplosivt på veien opp som mulig Ellers ønsker vi deg god trening - Viktig å variere så du ikke går lei. Å finne deg en treningspartner kan være en god ting. Jepp, takk for hjelpen:) Har en treningspartner! Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Du må ikke være diger hvis du skal bli god i fotball? Hva er det for noe tull? Vet ikke hva han heter, men det finnes da en lynrask fyr med bodybuilder lår som er ganske god. Lenke til kommentar
whom Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Du må ikke være diger hvis du skal bli god i fotball? Hva er det for noe tull? Vet ikke hva han heter, men det finnes da en lynrask fyr med bodybuilder lår som er ganske god. Det er din relative styrke som betyr noe. Det er en grunn til at fotballspillere flest ikke er av bodybuilderisk størrelse, for å si det sånn. Lenke til kommentar
-Martinsl- Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Du må ikke være diger hvis du skal bli god i fotball? Hva er det for noe tull? Vet ikke hva han heter, men det finnes da en lynrask fyr med bodybuilder lår som er ganske god. Det er din relative styrke som betyr noe. Det er en grunn til at fotballspillere flest ikke er av bodybuilderisk størrelse, for å si det sånn. Har du sett Roberto Carlos sine lår? Kan vel si at det er/var nok av muskler der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå