Hellemyr Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hei Er det lov til å ha klistermerker på frontruta, så lenge de ikke sitter i veien for vindusviskerene? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 det er ikke lov å dekke til frontrute, eller henge noe på speilet og slikt Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Er ikke engang lov med et lite naf merke, om du skal tolke loven bokstavelig talt. Kommer ann på hva du har, om du har litt skrift i toppen av frontruta, så tror jeg ikke noen sier noe på det. Kommer seff ann på hvem du møter, men i de fleste tilfeller. Har du derimot en SVÆR streamer som virkelig vises, så blir det noe annet. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Det er en grunn til at det er forbudt å dekke til front- eller siderutene med noe som helst. En trailersjåfør i Trondheim hadde dekket til deler av frontruta med en hylleinnretning. Traileren stod på rødt lys i kjørefelt markert for sving til venstre. Da det ble grønt lys ombestemte trailersjåføren seg og svingte til høyre. Han så imidlertid ikke en syklist som befant seg der. Syklisten ble overkjørt og døde. Nå er trailersjåføren dømt til 60 dager fengsel. Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 En hylleinnretning vil vel være plassert øverst i vinduet? Såvidt jeg kan se for meg ser man vel ikke opp på syklister når man kjører trailer? Med mindre jeg tar helt feil her tror jeg heller problemet var at han var uoppmerksom. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Det står det ikke noe står ikke om den var plassert øverst eller nederst i vinduet. Bare at den hindret sikten mot høyre. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Har et uno turbo klister helt i toppen av ruta,ca 30-40 cm langt, ble stoppet i teknisk kontroll i går, og de sa at jeg måtte fjerne det. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Og han har dessverre rett. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Jepp, det er såvidt jeg vet ikke lov å ha noenting i frontruta. Små merker som ikke dekker et større areal enn bakspeilet (og er plassert "bak" det) tror jeg forøvrig de vil se gjennom fingrene med, ettersom det ikke stjeler noe av sikten. OT: observerte en rød Volvo 740 på vei ut av Baneheitunnellen for noen år siden, den hadde en diiger "BIRKELAND"-streamer i frontruta Kjører du Uno Turbo forresten? Endret 27. september 2008 av epifant Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Litt Off Topic men: Henta bilen til mora mi, og der hadde de jaggu klistra et NAF-merke eller lignende i frontruta. Husker ikke riktig hva det var, for jeg sveiva ned vinduet, spurte om han kjente til reglene om dette, men nei :o Blei å sende bilen til EU-sjekk et annet sted (hadde en lyd som ikke blei borte, så litt derfor også) og det var et par feil igjen gitt. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Det er jo mange biler som har merker nede til høye eller venstre i ruta, naf merker, bil merker, danske parkometer merker, er disse lov da? Ja kjører uno turbo :] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Min bil har hatt alarm-klistemerke i nedre høyre hjørne (sett innenfra) av frontruten siden den var ny, og dette har aldri blitt påpekt på PKK. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 er fult lovlig siden når du drar nedover i Europa (Sveits og Italia ) Må kjøpe et klistermerke for og få lov og kjøre på veiene Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Har ikke noe med saken å gjøre kanskje... men hva skal man egentlig med klistremerke i frontruta? Da kan man jo like godt kjøpe seg en gummilist med dobbelsidig teip og feste på koffertlokket, for å få seg en spoiler. Ett diskre transparent merke i siderutene bak kan vel gå ann til nød, men i frontruta ser det jo bare rett og slett motbydelig stygt ut spør du meg. Bilen blir ikke raskere/sprekere med klistremerke i ruta. Men hvis du absolutt vil klistre frontruta di med noe så harry som UNO TURBO, så vel bekomme. Hadde kaaaaaaaansje gjort det, hvis jeg fikk sponsorpenger for det og bilen ikke så ut fra før av, men hvis du ikke en gang får penger for det, så glem hele greia er min mening. På spørsmålet om det er lov er jeg usikker, da jeg aldri har hatt slik merke i ruta selv, men har noen kammerater som har hatt dette (men dette er nesten 15 år siden) Fikk inntrykk av at det den gangen var snakk om ett vist antall cm. fra øverst på ruta. Det skal jo også sies at en del biler blir levert med farget frontrute helt øverst. Kan vel ikke helt se det store problemet med at ett transparent klistremerke kan ha så veldig mye å si. Men om det finnes en lov om dette er jeg usikker på altså. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Etter hva jeg har hørt han man lov til å ha klistermerker i den øverste delen av frontruta. Om man ser på kanten av ruta, skal det være merket hvor langt ned man har lov til å feste klistermerker. F.eks 10cm og ned, men ikke mer. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Det med merkingen har kun noe å gjøre med hvor langt ned den er tonet. Ikke lov å klistre noe på sideruter forran, eller frontrute, men små merker som f.eks NAF, PKK, osv. bryr de seg nok ikke om Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Litt mer off topic angående frontruter. Jeg har ingen klistremerker der, men av og til fester jeg en GPS med sugekoppfeste nede i venstre hjørne av ruta. Den hindrer ikke sikten, men det er antakelig heller ikke lov. Noen setter jo GPS'en midt i glaninga midt på ruta, og det hemmer utvilsomt sikten. Jeg ble nylig stoppet i en promillekontroll med GPS'en på plass, men politimannen sa ingen ting om GPS'en. Promillen var også på den edruelige siden av skalaen. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Jeg plasserer også alltid GPS-en nederst til venstre i ruta, for da stjeler den minst mulig sikt. Og der har jeg også parkeringsbevis for jobben og en lapp med nødnummeret til NAF. Kan ikke fatte og begripe at det skal pirkes på! Lenke til kommentar
VeronikaJeanette Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Spurte politiet om dette når jeg jobba for de. Og så lenge du ikke ser den når du har nede solskjermen, så kicker de ikke på det. Dvs at den ikke går lenger ned enn det en normalt farget frontrute gjør. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hva med solfilm øverst på frontruta? som en slags sol skjerm? Er det lov? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå