Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arverett noen spm.

No14

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål:

Saken er at etter far døde så sitter mor igjen med et stort hus hun ikke lenger kan bo i, er i dag på sykehjem. Det er ikke skrevet noe testamente, men min halvbror og jeg skrev et brev som sier at gjenlevende sitter i uskifta bo, at vi ikke skal gjøre krav på mors/fars-arven for at mor eller far skulle slippe å flytte etter den andres bortgang. Bror som kun er halvbror vil nå kjøpe huset. Han vil selvsagt kjøpe huset til lavest mulig pris og mor ville selge det til han for takst.

Bror vil taksere huset av en takstmann han kjenner for å få taksten så lav som mulig, kjenner ikke til hva taksten ble. Jeg har taksert huset av en uavhengig takstmann og taksten var på 7,5mill.

Nå har det seg sånn at bror har fått beskjed av mor og hennes advokat om at han bare kan begynne å flytte inn nå. Jeg har fått beskjed om å flytte ut alle tingene mine. Han har selvsagt skaffet hun denne advokaten som er en kompis. Jeg har fortsatt adresse i huset og bor der store deler av året.

Spørsmålene er:

1. Har han i det hele tatt lov til å flytte inn uten å ha kjøpt huset først? 2.Har mor lov å gi bort huset til hvem hun vil?

3.Det har ikke blitt sendt inn noen melding til skifteretten om uskifta bo, brevet bror og jeg lagde er ikke tinglyst. Betyr dette at det er skiftet bo og jeg kan kreve farsarven min nå?

4. Hvis bror kjøper huset, hvor går grensen for gavesalg?

Trenger raskt svar! Takker så mye for hjelpen på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et ekstra spørsmål:

5. Vil ikke trådstarter som eneste "ekte" barn i denne saken være berettiget til 3/4-deler av arven?

Jeg har ingen juridisk kompetanse, så du får ta det jeg skriver med en klype salt, det er hva jeg tor og mener, det kommer sikkert bedre kvalifiserte svar etter meg.

1. Din mor har vel rett til å tillate din bror å bo i huset på lik linje med at du bor der idag? Men han har vel ikke formelt overtatt huset før du er kjøpt ut og således er det vel din mor som har siste ord i en hver sak som angår huset.

4. En lav takst i denne sammenheng er jo noe du ville komme særdeles dårlig ut av. Hvis dette var arveoppgjør etter død ville jeg vel trodd du kunne kreve at enten huset skulle selges til markedspris (så kunne heller din halvbror by på det der) eller at taksten skulle gjøres av en uavhengig takstmann, evt snittet mellom 2 tasktmenn dere selv valgte.

Din halvbrors plan er vel at ved en lav taskt så blir det mindre å kjøpe deg ut for og mindre arveavgift. Det andre taler vel til begges fordel, men det første er det jo kun han som tjener på (og du som taper på).

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Bror har sagt han kommer til å skifte låser i døra og da blir jo jeg kastet på gata. Er det ikke noe regler for at dette eventuelt skal varsles en stund i forveien. Kan jeg gjøre krav på farsarven min nå? Må jo skaffe et nytt sted å bo.

Takker for svaret Ekko, og det ekstra spørsmålet! Er det noen som har svar på det?

Lenke til kommentar

Hovedreglen for lengstlevendes råderett over det uskiftede boet finner man i arveloven §18 (1), og lyder følgende:

Attlevande ektemake rår i levande live som ein eigar over alt som høyrer til buet, med dei atterhald som særskilt er fastsette.

Med uttrykket

med dei atterhald som særskilt er fastsette
så henvises det til de begrensninger som følger selv av lovens kapittel om uskifte, og ikke testament osv.

Med andre ord så har din mor fullt lov til å selge eller leie ut huset til hvem hun vil. Hun kan også si opp leiekontrakter som hun vil, og bestemme hvem som skal ha adgang til huset.

Hvis du betaler leie, så gjelder dog reglene i husleieloven også for din del.

Når det gjelder salg så er det ikke utvilsomt at din mor kan selge dette til hvem hun vil, så lenge det ikke er et gavesalg.

Hva som er et gavesalg beror på mange forskjellige ting. Takst er en ting, markedspris er en annen, selger hun billigere til en nær slektning eller en som har pleiet henne lenge så skal det mer til for at det regnes som et gavesalg, det skal også tas hensyn til at vedkommende krever rett til å benytte seg av huset i deler av året.

Hadde dere skiftet ville din mor (antar at det foreligger vanlig felleseie uten noen form for testament, ektepakt osv.) ville din mor fått 75% og dere fått 12,5% hver av boet. Da kunne også moren din gitt bort hva hun ville av fast eiendom uten at du kunne hindre dette.

Når det gjelder melding til myndighetene om å rapportere inn uskifte, er dette 60 dagers frist. Det kan dog gjøres unntak fra denne fristen.

Lenke til kommentar
1. Har han i det hele tatt lov til å flytte inn uten å ha kjøpt huset først?

Ja, din mor kan la hvem hun vil bo i huset som hun disponerer.

2.Har mor lov å gi bort huset til hvem hun vil?

Nei, slett ikke.

3.Det har ikke blitt sendt inn noen melding til skifteretten om uskifta bo, brevet bror og jeg lagde er ikke tinglyst. Betyr dette at det er skiftet bo og jeg kan kreve farsarven min nå?

Det er meget mulig.

4. Hvis bror kjøper huset, hvor går grensen for gavesalg?

Vanskelig å si. F.eks. 20% under takst/markedspris vil nok være klart gavesalg. 10% under, tja..

Du sier at dette er en halvbror. Dette har betydning for arven. Er det din mor eller fars barn?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Det er mors barn.

Vel, dersom det ikke er blitt uskiftebo, så vil ikke han ha krav på noe arv fra din far i det hele tatt. Dersom det er et uskiftebo vil han ha krav på arv på lik linje med deg, når din mor går bort.

Jeg tror du bør finne ut om det faktisk er registrert som uskiftebo. Kanskje ta kontakt med tingretten?

Kan også være verdt å vurdere advokatbistand, i og med at din motpart bruker dette.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...