Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høy på kalkunpålegg og agurk ?

vidor

Anbefalte innlegg

Dette er noe av det snåleste jeg vært borti ang. mat.

Helt tilfeldig spiste jeg en hel påleggspakke med prior pepperfilet av kalkun og en agurk før jeg dro gikk til byen for å handle.

Etter at jeg hadde gått noen minutter la jeg merke til at jeg var i usedvanlig godt humør uten at det var noen spesiell grunn til det. Dette fortsatte i flere timer og var en gangske spesielt opplevelse.

Jeg lurte selvfølgelig på hva det var som skjedde, for jeg hadde enda ikke koblet dette til hva jeg spiste. Det var for et par dager siden jeg så en video som tok for seg aminosyren tryptofan som finnes i kalkun.

Denne aminsyren konverteres i kroppen til bl.a. serotonin som er et viktig signalstoff som brukes i hjernen. Når du spiser kalkun vil det øke produksjonen av serotonin som igjen gjør at du føler deg bra. Måten kalkun spaltes ned i leveren gjørt at du får ekstra mye tryptofan i blodet og det er dette som skaper effekten.

Nå vet jeg ikke hvor sunt en overdose av kalkunpålegg er, men det hadde vært interessant å vite om andre opplever det samme. Viktig at du ikke nettopp har spist når du tester dette, så det enkleste er å prøve ca 100 gram kalkunpålegg og en agurk til frokost. Agurken gir deg nødvendig vann, fiber og antioksidanter, så ikke hopp over denne. Unngå å spise noe annet før kanskje noen timer senere, så blir eksperimentet helt likt.

Her er litt bakgrunnsoff:

http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=17508

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt tilfeldig spiste jeg en hel påleggspakke med prior pepperfilet av kalkun og en agurk før jeg dro gikk til byen for å handle.

Så neste vors. er det bare å stille opp med pølsa og agurken. :!:

Jeg hadde ikke klart å spise ei pakke om jeg så ville, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Serotonin levels may be increased by supplement of tryptophan. However, increasing foods rich in trytophan (eg, meats, proteins) do not increase serotonin levels

"Wiki"

Du blir nok ikkje høg på kalkun og agurk, i alle fall ikkje i nokon større grad enn endorfin for eks. ville gjort.

Lenke til kommentar
Serotonin levels may be increased by supplement of tryptophan. However, increasing foods rich in trytophan (eg, meats, proteins) do not increase serotonin levels

"Wiki"

Du blir nok ikkje høg på kalkun og agurk, i alle fall ikkje i nokon større grad enn endorfin for eks. ville gjort.

Leste det samme jeg også, men i videoen jeg så fortalte dem at måten kalkun blir fordøyd på i leveren gjorde at en normal begrensning av tryptofan i blodbanen ikke gikk så fort som den skulle, og det var dette som var den direkte årsaken til at det ble produsert mer serotonin enn normalt for en periode.

Vet at agurken ikke har noe direkte med tryptofan og gjøre, men den inneholder enzymer og andre stoffer som kan være medvirkende til effekten, derfor valgte jeg å rapportere nøyaktig det jeg selv gjorde, slik at andre har så like forutsetninger som mulig hvis de vil prøve selv.

Lenke til kommentar
Så snart dette når norske ungdomskular, får me sjå scenario som dette atter ei gong.

Er klar for å prøve dette her, serotonin er mangelvare her i garden, i denne mørke årstida. Om det er mogleg å trøste seg med ei skjeve gobbelgobbel, er ingenting betre. :p

Bortsett fra at formfett kan drepe deg på stedet og fører til hjernesvinn da :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...