clfever Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Patrisierne utgjorde i utgangspunktet et klart mindretall av befolkningen, men hadde bortimot monopol på alle maktposisjoner. Også i bystaten Roma fantes det en folkeforsamling, embetsmenn og et råd av tidligere embetsmenn, senatet. Patrisierne dominerte senatet, og nesten alle de høyeste embetsmennene var av patrisierætt. hva betyr senat? aristokratisk stat? folkeforsamlingen? Trenger en som er dreven i histore til å forklare meg disse ordene hva de betyr. (gjelder for øvrig de ordene som er forstørret). Endret 25. september 2008 av sirkelens ende Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Patrisierne utgjorde i utgangspunktet et klart mindretall av befolkningen, men hadde bortimot monopol på alle maktposisjoner. Også i bystaten Roma fantes det en folkeforsamling, embetsmenn og et råd av tidligere embetsmenn, senatet. Patrisierne dominerte senatet, og nesten alle de høyeste embetsmennene var av patrisierætt. hva betyr senat? aristokratisk stat? folkeforsamlingen? Trenger en som er dreven i histore til å forklare meg disse ordene hva de betyr. (gjelder for øvrig de ordene som er forstørret). Se disse linkene: - Senat - Aristokrati - Folkeforsamlingene Aristokrati betyr at staten "styres av de beste", i romernes tilfelle de mest lærde og dermed mest skikkede til å lede staten. Senatet er samlingen av disse, også kalt senatorer. Folkeforsamlingene tror jeg du må lese litt på, for der er jeg litt usikker Håper du finner hjelp i mitt innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå