Gå til innhold

BK: Høstfarger i skogbunnen

kaaholm

Anbefalte innlegg

Jeg kan jo ikke bare kritisere alle andre uten å stikke nakken frem i ny og ne, så her kommer et høstbilde. Alle fortjener en sjanse til å ta igjen! ;)

Jeg var ute og svømte i skogbunnen her forleden med det formål å ta et bilde som umiddelbart sa høst og som var litt behagelig å se på. Dette mener jeg selv ble et av de bedre. Jeg setter pris på alle kommentarer, særlig på komposisjonen med plassering og skarphet etc.

post-164938-1222364577_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du har et dekorativt bilde her, og det lyser "høst" lang vei.

Jeg synes mange bilder her på BK lider av for liten dybdeskarphet, jeg tror dette (og mange andre) ville tjent på litt mer, at omtrent hele soppen var rimelig skarp. Når du velger så trang dof, så synes jeg kanskje du burde flyttet fokus litt lenger bak, sånn at blåbærlyngen helt inntil foran soppen ble mindre skarp.

Men dette er muligens sterkt farget av mine preferanser. Og selv så har jeg ingen mulighet for så selektiv dybdeskarphet, kanskje jeg prøver å unngå å bli misunnelig?

Fint bilde er det.

Lenke til kommentar
Jeg synes mange bilder her på BK lider av for liten dybdeskarphet, jeg tror dette (og mange andre) ville tjent på litt mer, at omtrent hele soppen var rimelig skarp.

Jeg er enig i dette. Har nettopp testet et objektiv med mulighet for mindre dybdeskarphet enn jeg normalt kan. Moro det på mange måter. Men med et motiv som en rund liten sopp som en del av en større innramming syns jeg nok det ville vært penere med hele soppen skarp. Nå har jeg litt vanskelig for å bedømme om dette ville medført at bakgrunnen her hadde blitt for rotete, men det er det kanskje andre som kunne sagt.

For øvrig syns jeg ikke at bildet ble for tungt i bunnen, jeg tror heller det ville blitt for trangt om det ikke var såpass med rom i bildet over soppen.

Lenke til kommentar

Dybdeskarpheten er ikke så smal som det kan se ut til. Problemet er at det er rusk&rask i forgrunnen som er i fokus og ikke soppen som vel må anses å være hovedmotivet. Så et råd er å sjekke at fokus treffer der det skal.

Det er greit at det er luft over soppen, men det blir altfor trangt i bunnen. Årsaken er formodentlig at det ble for mye av nevnte rusk&rask som kom i veien antar jeg.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Synes komposisjonen er helt grei. At det er litt trangt i bunnen plager meg egentlig ikke. Derimot så er jeg enig i at fokusen/dybdeskarpheten kunne vært litt bedre. Hele soppen i fokus bør egentlig være et must her.

Når det er sagt så er fargene og stemningen helt herlig.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle kommentarer!

Da jeg la ut bildet forventet jeg egentlig kritikk på tre områder; dybdeskarpheten, lite plass under soppen og lyngen foran. Dere får dermed tre poeng av tre mulige! :thumbup: Om det betyr at vi er vitne til en ensretting av smak og behag på akam, eller at jeg er i ferd med å lære skal jeg ikke si noe om...

Bildet er tatt med macro og alt er egentlig veldig smått og nært hverandre. Jeg var litt gartner og fjernet en del foran soppen, men valgte å beholde noe. Større dybdeskarphet eller fokus lenger bak ga en for rotete bakgrunn, så jeg tror konklusjonen må bli at motivet hadde en del svakheter og at jeg må bli flinkere til å lete på neste sopptur. Kanskje jeg til og med finner noe spiselig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...