Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Handle bilstereo fra usa, hva er bra og ikke, samt hvilke netshops er å anbefale?

Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For tilsvarende dempematter i Norge, ble det for kun fire dører på rundt 1600kr uten frakt. Så når man i tillegg får med matter for tak, gulv og bagasjerom til ca 600-700kr + frakt vil jeg si det lønner seg. Med et slikt komplett sett samt frakt i Norge ville det fort passert 2k og nærmet seg 3k, om ikke over 3k også.

Jeg har ikke planer om å dempe hele bilen, men kjekt å ha. :p Ble uansett nesten like dyrt å ta fire separate sett for fire dører, så for et lite mellomlegg får jeg for hele bilen istedet. Kan være kjekt om du for eksempel bruker litt mer enn beregnet på ei dør osv.

Edit: 36 kvadratfot tilsvarer ca 3,3 kvadratmeter.

edit 2: De er ikke så voldsomt tunge, blir vel 10-15kg for hele det settet.

edit 3: Hm, Alpine, Hifonics, MTX, Polk Audio eller PrecisionPower forsterker? :hmm: Akkurat nå heller valget litt mot Hifonics og PrecisionPower, men får se hva jeg bestemmer meg for etterhvert,.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
For tilsvarende dempematter i Norge, ble det for kun fire dører på rundt 1600kr uten frakt. Så når man i tillegg får med matter for tak, gulv og bagasjerom til ca 600-700kr + frakt vil jeg si det lønner seg. Med et slikt komplett sett samt frakt i Norge ville det fort passert 2k og nærmet seg 3k, om ikke over 3k også.

Jeg har ikke planer om å dempe hele bilen, men kjekt å ha. :p Ble uansett nesten like dyrt å ta fire separate sett for fire dører, så for et lite mellomlegg får jeg for hele bilen istedet. Kan være kjekt om du for eksempel bruker litt mer enn beregnet på ei dør osv.

Edit: 36 kvadratfot tilsvarer ca 3,3 kvadratmeter.

edit 2: De er ikke så voldsomt tunge, blir vel 10-15kg for hele det settet.

edit 3: Hm, Alpine, Hifonics, MTX, Polk Audio eller PrecisionPower forsterker? :hmm: Akkurat nå heller valget litt mot Hifonics og PrecisionPower, men får se hva jeg bestemmer meg for etterhvert,.

Kjøper 4 ark av deg om du selger :p Taket i golfen er laget av omtrent panserstål, så det går ingen steder. Skal dempe litt bak høytaleren inni døra og dempe hele bakområdet liksom.

Jeg vil si: Ikke: Hifonics (billigmerke) eller PrecisionPower.

Deretter vil jeg si (best - mindre bra enn best): Alpine - Mtx - Polk audio.

Kommer til å kjøpe forsterkerne fra ebay, siden de lå opptil 70 dollar billigere der, frakt inkludert.

Lenke til kommentar

Men fra en hifi fyr hørte jegat Hifonics var et kjent kvalitetsmerke ialelfall på 90-tallet. Ble også fortalt at Hifonics slett ikke var et dårlig merke. Så what to do?

Edit: Farsken, går for Alpine MRP-F450 istedet. Orker ikke å lese debatt opp og debatt ned lengre, blir sikkert like fornøyd uansett hva jeg velger håper jeg. Hvis ikke skal en viss Alpina fanboy i trøndelag få besøk. :p

Edit 2: Kan vel ordne med salg hvis det blir nok til overs.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hehehe :p

Kan vel trygt si at jeg er merkebevisst, men greier ikke gjøre meg opp en mening om hifonics. Tenkte først å kjøpe meg en sånn forsterker, de er jo billige, og ser jo ut til å levere masse watt. Men jeg har noen ankepunkter. Jeg la inn 3 forsterkere; Rockford Fosgate, Alpine og Hfonics. Alle på rundt 2000W i monoblokklassen. Sjekket deretter ut frakt. Rockford klokket inn på 23 lbs, Alpine på 19 lbs, men Hifonics kom bare på 11,5. Det at hifonics forsterkeren i tilegg hadde mest oppgitt (nå er da både Alpine og RF kjent for å levere opptil 10% over oppgitt effekt) rms-effekt.

Enda et ankepunkt er strømtilkobling, 8 gauge er ikke stort på en forsterker som leverer 1600w. Til sammenligning bruker Alpine 0/1 gauge på sin 1000 watter.

Et punkt som jeg bruker for å skille bort mange "juksewatt" er å se på sikringene. Ta hifonics 1600 rms w 1 ohm forsterkeren for eksempel. Her ligger sikringene på 140 A tilsammen, noe som gir 2000 w som kan gå gjennom komponentene. Dette tilsier at forsterkeren er av god kvalitet.

Jeg tror du blir fornøyd med hifonics, men jeg vil fortsatt kunne skryte på meg fullt Alpine oppsett.

Edit: Bare gode ord å lese om hifonics i kommentarer på den nettbutikken.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Sikker på at de tallene der stemmer da? Da jeg sjekka firekanalen fra Hifonics på siden deres, kom den på 18Ibs, i motsetning til resten som lå på 12Ibs.

Spurte litt på avforum også, og der var det en som hadde en Hifonics forsterker tidligere, som han angret på å selge. Kjempeforsterker var det iallefall fra hans side, i tillegg veier den mer enn motstanderne og har ikke fått dårlige tilbakemeldinger. Men så kommer du da :p Så da blir jeg mer usikker igjen, men tror egentlig at det kommer til å bli ett fett enten jeg tar Alpine eller Hifonics i grunn. Kommer sikkert ikke til å være som dag og natt mellom de.

Edit: Dessuten har Hifonics forsterkeren 50A sikringer, i motsetning til Alpine's 25A. Den måler også oppgitt effekt ved lavere forvrengning, 0,05% i motsetning til 1.0% på Alpine. Som en siste bonus veier Hifonics forsterkeren mer enn Alpine's forsterker. Så overbevis meg hvorfor Alpine skal være bedre. :)

Edit 2: Men for å forsvare Alpine litt, samt kverrulere litt mer med meg selv, så stusset jeg på en ting. Hifonics forsterkeren jeg så på (Hifonics ZXi 8008)veide 18Ibs, mens den kraftigere forsterkeren (Hifonics ZXi 8408) veide 13,5Ibs. Litt merkelig egentlig, er de kraftigere forsterkerne lettere, eller er det bare sinnsykt til innpakking på den billigste forsterkeren tro

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Kan være vi roter oss litt bort i innpaktning nå ja xD

Tror ikke du får noe dårligere erfaring med Hifonics kontra Alpine egentlig, må trekke tilbake det jeg sa om at det var billigmerke ;)

Lurer litt på det her med komponentsett bestående av både diskant og høyttaler separat, dem tåler jo mye mer watt enn for eksempel dem som er 2 veis (diskantting i midten). Vil det lønne seg å kjøpe komponentsett over 2 veis?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at komponentsett vil være et bedre valg fremfor to veis. Først av alt får du diskanten høyere opp, noe som vil gi bedre lyd. I tillegg skiller du de fra hverandre, slik at de ikke påvirker hverandre. Så jeg vil helt klart tro at to element som spiller hver for seg er bedre enn begge samlet. Da spiller begge nokså upåvirket i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt noe om Power Acoustik før, men hvordan er høyttalerne deres?

Dette har jeg plass til:

3,5" helt fremst i dashboard

5,25" I dørene

4" x 6" Bak i sidene

Jeg er usikker som bare det på hva jeg skal velge. Liker ikke å blande merker, men ser ut til at jeg må det. Liker ikke 2-3 veis systemer heller.

Merket Audiobahn, erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Infinity har, skal se at det blir Infinity på deg også til slutt. :D

Vurderer det Sterkt! :p

Skal sette meg opp noen oppsett her nå, kommer en edit snart :p

Edit: Ser ut til at det blir infinity ja. Det var jo rett og slett lure praktiske pene løsninger de hadde på de høyttalerne sine! Det at de var 50$ billigere enn Alpine høytalerne er jo ikke ille det heller :p

Endret av storken
Lenke til kommentar

Hehe, bra du kom deg inn på rikig merke. :D Faktisk var det i en del Alpine vs Ininity tråder på nett, Infinity som i de fleste tilfeller gikk seirende ut. Hvilken serie gikk du for? Kappa?

Edit: Har snevret inn forsterkervalget nok en gang, og tror jeg legger Alpine på hylla for denne gang muligens. Mulig det kansje blir en MB quart.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Infinity sin løsning med bare 2 tilkoblinger på den der splitteren for diskant og mellomtone (4" x 6") var bare genial, den overbeviste meg helt liksom.

Det blir ikke 3,5" sett framme i dashen, skipper det :p

Har mitt klart nå tror jeg, men er ikke alt som er på lager.

Kom på 1100$ totalt. Blir vel rundt 9500 levert hjemme, ikke værst det for dette:

2 x Alpine SWR-1222D (TYPE R)

Alpine MRP-M1000

Coby CS-MP77

Alpine MRP-F300

Kinetik HC 600

Infinity Kappa 50.9cs

Infinity Kappa 462.9cfp

Den der Cobyen er ikke min btw xD

Er fortsatt litt usikker på Alpine forsterker tbh, må tenke meg om enda en gang xD

Lenke til kommentar

Sitter å vurderer om jeg faktisk kansje skal at med en sub likevel. Tenkte hvis det trøkker for lite med kun komponentsett, så kan det være kjekt å ha en sub i bakhånd. Får jeg ikke bruk for den kan jeg bare uansett selge den videre. Men da blir dillemmaet, 5 kanals forsterker, eller en dedikert 4 kanals til komponentsettene samt en monoblokk til subben? Hvordan blir det å koble opp to forsterkere? Må jeg da splitte signalkabelen, eller kan jeg koble sammen forsterkerne på noe vis?

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Driver å leker meg med tanken på dette:

3 x Alpine SWR-1222D (TYPE R) (500w rms subwoofer, dual 2 ohms spoler)

1 x Kinetik HC 600 (hjelpebatteri)

1 x Hifonics BXi 1608D (1600w rms 1ohm forsterker)

1 x Audiobahn ABC525V (komponentsett, blandede reviews. Grei sensitivitet (90 db) og 120w rms)

1 x Audiobahn AS46V (2 veis system, gode reviews. God sensitivitet (93 db) og 80w rms)

1 x Hifonics TXi 6408 (4 x 85w rms, akkurat det jeg trenger)

Denne setuppen er litt utenom det vanlige med sine 3 subber. Tenker å ha to hjørnekasser og ei firkanta kasse i midten hvis jeg går for dette. Mellomtonene blir nedprioritert i denne setuppen. Det er vel mest fordi jeg vet jeg ikke kommer til å ta med meg disse videre til neste bil. Men subbene kommer til å tas med. Neste bil kommer om ikke så altforlenge den og så :p

Lenke til kommentar

Hehe, Hifonics også faktisk. Jaja, du snudde hele lista di opp ned, men du blir vel fornøyd med Hifonics også.

Tror jeg kommer til å ta med en sub likevel, det er jo så skambillig uansett. Kommer da til å kjøre to forsterkere, en monoblokk til subben og en på resten av anlegget. Enten blir det 10" eller 12" sub, ikke helt avklart der enda heller.

Lenke til kommentar

Legger den opp etterpå, må se over enda en gang.

Men et kjapt spørsmål, vil det bli problematisk med en 10 eller 12" sub på orginalbatteriet? Lurer på om det blir slik at jeg evt må ha kondensator osv, eller vil det gå greit? Tror det var 75A eller noe slikt det batteriet var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...