Gå til innhold

Sliter litt med instalajon av Sata disk. [Win var synderen]

Akidon

Anbefalte innlegg

Skulle til å instalere min nye 750gig Samsung disk. Men fant den ikke når jeg kom inn i windows. Det er vell i diskbehandling man må "aktivere" den for å bruke den?

Uansett jeg fant den ikke og startet pcen på nytt for å se om den var i bios. Der så alt greit ut, men starte windows igjen ville den ikke. Fikk bluescreen. Den forsvant når jeg plugget den ut igjen.

Gode råd?

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket type hovedkort har du . Produsent/modellnavn ?

Hvilken windows versjon har du , Windows 3.11 , Windows 2000 , Windows XP ?

Hvilken Windows ServicePack er inne ?

Xp Home Sp2

Lanparty nF4

Har 3 andre sata disker instalert. Regnet med at dette skulle bli litt plug and play.

Lenke til kommentar

Jeg vet ærlig talt ikke.

Hvis hovedkortet ditt ikke er bestilt/kjøpt samtidig som disken får du vel ikke noe hjelp fra leverandør hvis det er et kompabilitets problem.

Høre om du kan få byttet til annen type enn Samsung F1 kanskje ..

To tråder om samme greiene på hw.forumet har jeg gitt samme tips om init time og alt annet basic . Men det er ikke noe respons fra trådstarterene om utfallet , hvilket jeg tyder som at det er uløst.

Jeg kan jo nevne for deg at Seagate 7200.10 SATAII 16MB cache 320GB funker med DFI-NF4 (har den komboen i en annen PC)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vet ikke spesifikt hvilket nForce 4 HK du har(?), men er det et av de som har både nForce Sata-controller og Silicon Image Sata-controller, kan problemet bero på at sistnevnte (sil 3114 chip) ikke støtter SATA 3.0 Gbit/s harddisker på ditt hovedkort. Samsung F1 disken har vel hellre ingen jumper bak for å svitsje den over til SATA 1.5 Gbit/s mode?

Hvis du ikke alt har forsøkt, så flytt disken/koble til en av nForce Sata kontaktene (se i manual)

Lenke til kommentar

Dette er disken jeg instalerte sist;

Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM

Caviar Special Edition 16MB cache

Mener denne er på 3.0 Gbit/s også, men er ikke sikker.

Hovedkortet er forresten ett DFI Lanparty NF4 SLI-D.

Fant denne løsningen for å sette til 1.5Gbit/s

- SATA1.5G(iso).zip : for CD-Rom use

: Extract "SATA15G.zip" file on the available folder

Burn the CD to use CD recording software.

After booting the computer with CD, type "Run" and press the "Enter" key in prompt

Så jeg prøver det.

Edit: Ser ikke ut som det hjalp.

Edit II: Kjørte nå i win cden for å se hva som skjedde der. Fant disken. Kunne formatere og til og med instalere win på den. Men finner jeg den i windows... Nope

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Siste bump før det store skrittet, reinstalasjon av windows.

Som ett siste forsøk før det siste desperate forsøket prøvde jeg å bytte sataporter. Men alt var som før.

Så den eneste løsningen jeg kan komme på er å reinstalere windows.

Viss ikke det kommer noen invendinger før i morgen kveld kommer jeg til å gjøre det. Blir det suksess skal jeg gi en lyd så andre vet at det er en mulig løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...