Gå til innhold

Medisin studier, spørsmål og tanker.

Rewws

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål og tanker rundt inntaket på medisin studier i Norge.

Jeg anser meg selv som en oppegående person og ser på det og komme inn på medisin studier som en utfordring, men likevel mulig.

Slik jeg ser på det:

Jeg tror jeg er litt over middels intelligent og har sjanser til og komme meg inn på medisin studier, jeg har bestandig vært i tvil om motivasjon osv. Nå har jeg tatt opp igjen siste året på videregående for og få opp noen karakterer, jeg hadde stortsett 4,5 og 6 men noen karakterer må jeg forbedre, men nå er motivasjonen på topp.

(jeg har ikke vært på skolen på 7år)

Så er det kunnskapsløftet og forandringer i opptak, jeg blir nok nødt til og snakke med en studieveileder på skolen også, men jeg er veldig interessert i problematikken rundt karaktergiving på skolen dvs. vgs og prøver hovedsaklig.

Jeg opplever og være veldig engasjert i timene og har stor interesse for alle fagene, jeg føler at jeg ligger i toppsjiktet i klassen og omgås de mest motiverte elevene for og diskutere fagene på høyest mulig nivå.

Jeg har ett problem i tilegg, jeg er eneste elev som tar alle fagene (voksenopplæring) og jeg merker at siden alle fagene er konsentrert versjoner av normal skolegang krever det mye mer av meg som elev og masse jobbing hjemme, noe som gjør enkelte fag vanskelig og forstå eller komme meg opp til tilfredstillende nivå før evt. prøver osv.

Da blir jeg litt motløs når jeg leser at jeg "bør ha MINST 6 i alle fag + max tileggspoeng?" Jeg klarer nok 6 i noen fag og 5 i de fleste, men 6 i alle på så allment nivå føles nært men akk så fjærnt.

Nå skal det sies at jeg har bare gått på skole i 5uker av dette året og vil kanskje få en opptur etter jul, eller det er det elever og lærere sier.

Så for og konkretisere litt så:

- Bør jeg gå ordinær skole for mest mulig læring på skolen?

- Hvor mange 5ere kan jeg evt ha?

- Er jeg ok, men likevel for "dum" til og kunne bli medisin student?

- Hva kan jeg gjøre for og flytte gode resultater i timene og hjemme over til prøver ( og ikke drite meg ut på prøver )

- Hvordan gjorde du det for og lære best mulig?

- Hvordan er opptaket, får man brev om du kom inn/ikke inn eller er det intervju, er det noen andre vurderinger med som teller?

- Har jeg for høye tanker om meg selv?

- Er jeg bare genetisk ikke god nok, må jeg studere mer?

- Teller høyskole studier i tilegg når man søker til UiO?

- Bør jeg gå skole til jeg har nådd nivået jeg ønsker i alle fagene?

Bottomline er at jeg er genuint interessert i og hjelpe folk, medisin, bioteknologi, kroppen generelt, forskning og "alle" jeg kjenner sier jeg er godt egnet for og bli lege. Og det er egentlig det eneste jeg vil bli selv også, men hva skal jeg gjøre når jeg ikke kan nå drømmen min pga f.eks forskjellen på måten lærere liker svar?

F.eks.

Jeg er på god linje med alle lærerne og jeg får intrykk av at jeg blir godt likt av de rundt meg på skolen, men siden ingen av de andre i klassen har samme målsetning som meg så føles det som jeg kan dra lasset i 80%+ av alle timene og komme med over pensum slutninger, hypoteser, aktuelle problemstillinger og kanskje kunnskap som til og med ikke lærerne har, på enkelte områder. Så sier en av de andre i klassen ett eneste fornuftig svar i løpet av hele den 4timers økten og læreren blir i ekstase av glede mens det kanskje var et normalt svar på noe som ikke hadde så høyt faglig nivå.

Forventer lærerne mer av meg enn de andre?

Skulle jeg latt være og si at jeg har lyst til og komme meg inn på medisin studier?

Jeg vet det blir litt mye her, men hva ville du ha gjort?

Bør jeg snakke med lærerne?

Bør jeg roe meg ned i timene og helle positivt overraske?

Har du noen gang hatt følelsen av og kunne bli hva som helst, men lure på hvordan skal jeg bevise det?

Hadde vært fint med noen erfaringer og tanker og takker på forhånd for svar! :)

(poster samme I medisin tråden også)

Mvh Rewws

Endret av Rewws
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å prøve deg på medisin i utlandet?

Har snakket med et par folk som angrer faktisk på at de brukte så lang mye tid for å høste inn poeng osv. til å komme inn i Norge istedet for å ta medisin i utlandet i f.eks. Polen og Ungarn som er minst like bra.

Har tenkt en del på det, men jeg har hørt så mye ymse om utdanning i ØE-land.

Foretrekker og studere i Norge, får vel bare bruke 10 år tenker jeg...

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Har snakket med et par folk som angrer faktisk på at de brukte så lang mye tid for å høste inn poeng osv. til å komme inn i Norge istedet for å ta medisin i utlandet i f.eks. Polen og Ungarn som er minst like bra.

Takk for svar.

Hvor gammel er du ? Med det nye poengberegningssystemet har alder alt å si.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

23år :)

Endret av Rewws
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det vil si at neste år så får du maksimalt med alderspoeng. Regelendringen for ordinærkvote gjør at opptakskravene til neste år blir veldig uforutsigbare.

Jeg tror følgende vil holde:

- Skaff deg maksimalt med realfagspoeng, de har kuttet mulighetene her så maks er vel 4? Vet ikke. Sjekk opp i regelboka.

- Få deg et snitt på 5.1/5.2. Det gjør du ved å ta realfagene slik at du makser realfagspoengene og deretter enkle jallafag (Samfunnsfag, mediekunnskap, geografi, historie, religion osv)

- 3 ekstrapoeng via høyere utdanning, forsvaret eller folkehøyskole.

Rævsleikings-taktikk osv. syns jeg du skal styre unna. Det er lavmål. Kom inn på medisin med integriteten din i behold.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det vil si at neste år så får du maksimalt med alderspoeng. Regelendringen for ordinærkvote gjør at opptakskravene til neste år blir veldig uforutsigbare.

Jeg tror følgende vil holde:

- Skaff deg maksimalt med realfagspoeng, de har kuttet mulighetene her så maks er vel 4? Vet ikke. Sjekk opp i regelboka.

- Få deg et snitt på 5.1/5.2. Det gjør du ved å ta realfagene slik at du makser realfagspoengene og deretter enkle jallafag (Samfunnsfag, mediekunnskap, geografi, historie, religion osv)

- 3 ekstrapoeng via høyere utdanning, forsvaret eller folkehøyskole.

Rævsleikings-taktikk osv. syns jeg du skal styre unna. Det er lavmål. Kom inn på medisin med integriteten din i behold.

Takker for svar, høres ikke dumt ut det der.

Jeg har forsvaret og tenker og ta fordypningsfagene til neste år.

Blir vel lite rævsleiking, men jeg skal snakke med de om et par ting for og vite hvor jeg står og hva jeg bør jobbe med for best mulig resultat.

Hvordan er det med realfag egentlig, får man poeng for hva man har fullført eller en karakter som avgjør hvor mange poeng man får?

Bra at fra og med i år gjelder alderspoeng til søk på medisin studier :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

behøver ikke lengre enn til sverige,danmark,england eller tyskland for inntakskarakterene er betydelig lavere. ved å studere i eu land så er din utdanning innfor medisin "mer verdt" og du har tillatesle til å praktisere i alle eu land,samt norge uten ekstra kurs og tester før du eventuelt får praktisere. en annen sleip metode som folk brukte før var å først begynne på veterinær for så å bytte over til eks. odontologi da alle medisin studenter samt veterinærer studerer sammen ved det første året. sleip måte,men den funker ikke nå lenger da snittet har gått betydelig opp siden den gang.......hehehe

medisin i tyskland lå ikke på noe særlig mer en 4,3-4,7 i motsetning til norges 5,2+++. ( men de klarer avlikevel å fylle opp hvert år, skjønner ikke hvor alle disse menneskene kommer fra?)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det finnes folk som er for dumme til å gå medisin-studiet. Med motivasjon og en drøm kommer du langt i livet ( Kall meg optimist, men jeg tror det hjelper! :) ) Impossible is nothing

Du kunne jo kanskje prøve premed-kurs i Ungarn? Tror ikke det er realfagkrav for å komme inn ditt.. Kurset varer i 5 måneder om jeg ikke tar helt feil, og tar for seg det grunnleggende i medisinfaget. Etter fullført kurs kan du ta opptaksprøven som de ulike universitetene i Ungarn krever, og kanskje du er heldig og kommer inn slik.

Eller så kan du jo prøve deg på Atlantisk Medisinke Høgskole i Oslo eller Spania. Det går an å ta flere fag som går under medisin/helse kategorien der, men det som kanskje kunne virke mest attraktivt ville vel være Medisinsk Grunnfag? Mer info på hjemmesidene; http://www.amh.no/Studier/Medisin_grunnfag/

Uansett så sies det at du må være 100% sikker på at det virkelig er lege du vil bli før du søker deg inn på medisin, om det er i Norge eller utlandet, siden utdanningen er så lang. Men det er nærmest umulig å være 100% sikker på noe slik, så derfor føler jeg at disse kursmulighetene kan være perfekt for en som er interesert i medisinstudiene!

I tillegg til premed i Ungarn og AMHs Medisinke grunnfag, er jo også Bjørknes en mulighet. Bjørknes Høyskole har også Medisinsk grunnfag, men i tillegg til det, tilbyr skolen "et undervisningstilbud i biologi, kjemi og/eller fysikk som du kan følge ved siden av studiene på medisin grunnfag" Mer info; http://www.bjorknes.no/hoyskole/default.as...&emne=sider (og nederst på siden står realfagsundervisningstilbudet)

Endret av MGS3
Lenke til kommentar

jeg ville heller dratt til tyskland og studert medisin der,enn i ungarn. heidelberg er et bedre universitet enn noe annet vi har i norge og har lavere inntakssnitt enn uio. en i familien studerte der da han ikke kom inn på medisin i norge. heidelberg er tysklands svar på usa's harvard og har utdannet flere berømtheTer som eks. fysikkeren werner von braun.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
jeg ville heller dratt til tyskland og studert medisin der,enn i ungarn. heidelberg er et bedre universitet enn noe annet vi har i norge og har lavere inntakssnitt enn uio. en i familien studerte der da han ikke kom inn på medisin i norge. heidelberg er tysklands svar på usa's harvard og har utdannet flere berømtheTer som eks. fysikkeren werner von braun.

Takker for flere bra svar, har satt meg i tankeboksen en del i det siste, men er sikker på at jeg vil bli lege.

Det er drømmen min, men problemet mitt er løpet til studiene ikke motivasjonen når jeg har kommet inn.

Med tanke på det er det noen som kan si noe om mengden stoff man kan vente seg på et evt medisin studie i Norge eller Europa.

Noen som kan si noe om realfag for spesiell studiekompetanse?

Jeg har ca 10år med skole forran meg og jeg vil gjerne vite mest mulig og forberede meg psykisk slik at jeg ikke mister motivasjonen pga uventet arbeidsmengde eller mål som jeg har satt meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...