Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bror blir mobbet, skole får ikke gjort noe


Gjest rock_out

Anbefalte innlegg

Gjest brortilmobbeoffer

Vet ikke hvor jeg skal poste det her, men moderatorene får heller flytte den hvis det er feil.

 

Ja, nå har jeg et problem, eller det vil si at broren min har et. I klassen hans(6.klasse) så er det en stor mobbekultur, og mange får rett som det er juling. Idag var det broren min sin tur. Skal forklare litt nærmere:

 

Broren min kom hjem fra skolen her om dagen hjulbent og med blått øye. Han hadde blitt slått av et tvillingpar, som i følge ham var uprovosert. De hadde kastet et objekt i øyet på ham og kneet ham i skrittet. Han er nå livredd for at det her skal skje igjen. Skolen gjør ingenting med det, utenatt den vanlige talen i klasserommet hvor de sier at mobbing er stygt og man skal vende det andre kinnet til.

 

Disse tvillingene, og noen andre, har mobba og sloss siden de begynte på skolen i 1.klasse, men det er ikke mye hjelp en får fra skolen. Jeg foreslo for mine foreldre at de måtte gå til foreldra deres med en saken. Problemet er at den ene ikke tørr og den andre mener at det ikke er vits fordi foreldrene til disse tvillingene er "sosialklienter". Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur ned og si ifra selv, men får nok ikke mye respekt fordi jeg er såpass ung(18 år).

 

Hva hadde dere gjort? Hvilke andre instanser kan vi kontakte for å få slutt på trakkaseringen som skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med foreldrene. Eller ledelsen i skolen. Men foreldrene er som regel best. Barn som ofte gjør dette kommer jo fra hjem med lite oppfølging. Selv om kanskje ikke de bryr seg, er det verdt et forsøk og se dem få dem mitt i trynet at sønnene dems banket en medelv til blods elns. Og får kanksje aldri vært med på hytte turer, bowling osv. Men jeg sier ikke at selv om de kommer fra et sånt hjem har de rett til det. De vet nok at det er galt. Men ta kontakt med foreldrene. Eller true skolen med dem/ snakke alvor om temaet til dem. Så de må snakke med foreldrene, ta det opp med ledelsen. osv. Ellers funker det å banke dritten ut av mobberne :)

Endret av greveen
Lenke til kommentar

Jeg synes foreldrene deres burde ha gått mer i bresjen her. Unnskyldningene deres er for dårlige til ikke å kunne stille opp.

 

Hva med politianmeldelse? De som har gjort det, kan ikke bli straffa, men foreldrene kan. Når det gjelder skolen, hadde jeg tatt et skikkelig oppgjør med rektor og ikke nølt med å gå høyere opp (kommunen, fylkeskommunen) dersom ingenting skjedde i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Tror neppe det hjelper å ta dette direkte med foreldrene her. som du selv nevner er det nok en grunn til at tvillingene i utgangspunktet er voldelige. Tror det mest effektive er at foreldrene dine ber om et umiddelbart møte med rektor. Be dem si at sønnen vår nekter å gå på skolen fordi han er redd for å bli banket opp! Det er skolens ansvar å sørge for at INGEN barn har noe å frykte når de er på skolen. Skolen SKAL være et trygt sted. De må kreve at det er noen voksne som har tilsyn til disse voldelige ungene til enhver tid hvis deres sønn skal tørre å gå på skolen. Litt mobbing kan jeg skjønne det er vanskelig å få helt bort, men ingen barn skal bli banket av andre på skolen! Det er ikke sikkert de vil få gjennomslag, men rekor vil iallefall forstå alvoret. Si også at hvis ikke noe blir gjort, tar dere det videre til sjefen for skole-og barnehageetaten!

Lenke til kommentar

Problemet er ofte lærerne, som vil ha jobben, men ikke ansvaret som følger med. Fortell læreren at han/hun må ta tak i det og ikke overlate elevene til seg selv. Lillebroren min ble slått med sjetting på ryggen på SFO en gang for mange år siden.

Ta bilde av det blå øyet til broren din og vis det fram til læreren og rektor og fortell at sånt ikke skal skje på skolen under noen omstendigheter. Det som funker best er å trekke det så langt du/dere kan med en gang, så de skjønner alvoret og ikke ser annet enn å innfri kravene. Forlang at mobberne skal holdes under oppsyn ellers tar dere broren din ut av skolen og går til nærmeste tabloid/lokalavis. Hvis dem(skolen) ikke tar deg seriøs drar du høyere makter inn.

Lenke til kommentar

Hadde guttungen min blitt banket opp på skolen rutinemessig hadde jeg tatt han ut av skolen inntil skolen hadde ryddet opp.

Dette hadde selvsagt rektor fått skriftlig slik at saken hviler på deres skuldre.

Da skjønner de forhåpentligvis hvor problemet ligger for de kan ikke sitte på sin større bakdel og ignorere problemet om en av elevene deres blir borte.

De får selvsagt løse problemet på dertil egnet måte men ingen skal gå på skolen med fare for liv og helse.

Lenke til kommentar

litt drastisk, men hvis mobbingen er veldig brutal så kan foreldrene true med å holde barnet hjemme hvis ikke skolen tar seg sammen og gjør noe. da tror jeg skolen tar seg sammen, forhåpentligvis.

 

virker som lærerne og skolen er veldig redde for å ta hånd om mobberne på ordentlig vis. det er den vanlige puslesamtalen: kan vi ikke heller bare være venner? si unnskyld så er alt bra igjen... i 3-4 dager

 

det hjelper aldri. mobbere må få HARDE konsekvenser. ikke alle barn skjønner konsekvensene av mobbing på den alderen, og en enkel samtale med lærer, mobber og offer hjelper sjelden og mobbingen fortsetter.

 

a little less conversation, a little more action please

 

lykke til, håper det går bedre med broren din etter hvert. mobbing på barneskolen kan tynge ned folk videre i livet. bare sørg for at broren din har noen å støtte seg på. :)

Lenke til kommentar

Huff. Får vondt av å lese dette. Stakkars broren din.

Ta det opp med skolen først og fremst. Fortsetter dette ta kontakt med foreldrene til mobberne..

Slik skal det ikke være. Skolen skal være en trygg plass å gå på.

 

Har selv blitt ekstremt forbannet på de som har kødda med broren min -og jeg sa klart ifra at slikt gjør de ikke med min bror ustraffet!

(dette var utenom skolen, når han ble fjortis).

Men siden disse er såpass unge så blir det for dumt å blande seg så altfor mye :)

Lenke til kommentar

Hvis lillebroren min ble utsatt for slik mobbing så hadde jeg ikke nølt å gå rett til mobberene og si hvis de forsetter så kommer de til å angre sterkt på det og prøve å holde meg unna å fysisk vold selv om det hadde vært det jeg ville ha gjort.

 

Tror egentlig aldri skolene vil greie å bli helt mobbingsfri, kommer alltid å være noen urokråker som bare søker oppmerksomhet gjennom mobbing... Glad jeg er ferdig.

Lenke til kommentar

Du som storebror må ta litt ansvar! Lærere, foreldre og den mølja der er det bare å drite i. Det vil ikke forandre noenting. Derimot, hvis du konfronterer de tvillingene selv, skremmer dem litt. Trenger ikke banke dem, bare la dem sitte igjen med et inntrykk av at det er nettopp det du kommer til å gjøre.

 

Pleier å virke med folk i den alderen.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor jeg skal poste det her, men moderatorene får heller flytte den hvis det er feil.

 

Ja, nå har jeg et problem, eller det vil si at broren min har et. I klassen hans(6.klasse) så er det en stor mobbekultur, og mange får rett som det er juling. Idag var det broren min sin tur. Skal forklare litt nærmere:

 

Broren min kom hjem fra skolen her om dagen hjulbent og med blått øye. Han hadde blitt slått av et tvillingpar, som i følge ham var uprovosert. De hadde kastet et objekt i øyet på ham og kneet ham i skrittet. Han er nå livredd for at det her skal skje igjen. Skolen gjør ingenting med det, utenatt den vanlige talen i klasserommet hvor de sier at mobbing er stygt og man skal vende det andre kinnet til.

 

Disse tvillingene, og noen andre, har mobba og sloss siden de begynte på skolen i 1.klasse, men det er ikke mye hjelp en får fra skolen. Jeg foreslo for mine foreldre at de måtte gå til foreldra deres med en saken. Problemet er at den ene ikke tørr og den andre mener at det ikke er vits fordi foreldrene til disse tvillingene er "sosialklienter". Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur ned og si ifra selv, men får nok ikke mye respekt fordi jeg er såpass ung(18 år).

 

Hva hadde dere gjort? Hvilke andre instanser kan vi kontakte for å få slutt på trakkaseringen som skjer?

 

Min erfaring er å ta dette enten opp med helsesøsteren eller gå direkte til rektor. En rektor vil nok ikke gjort noe særlig med saken men av erfaring vet jeg at en kniv på strupen i form av å ta dette videre fylkesmessig er nok til å skremme selv den mest hardnakkete rektoren.

 

Jeg mener og du burde ta bilder av hvordan broren din ser ut når han kommer hjem og har blitt banket samt ta deg en god samtale med han hva som skjer og forsøk å få en klarhet i omstendighetene rundt dette. Jo mer dokumentasjon du har jo bedre er det.

 

Skolene i Norge er for dårlige til å behandle slike tilfeller. Fremfor at de tar den/de som faktisk mobber tar de heller den som blir mobbet og det blir totalt feil. Samt mange skoler griper inn når det er alt for sent. Mobbing bør taes på alvor med en gang.

 

Det nytter fint veldig lite å si fra til foreldrene til mobberne for de vil ikke inse at deres barn mobber. Det er derfor mye bedre å bare ta det over hodene på dem og gå til rektor og får du ikke noe respons derfra går du rett på fylkesplan.

 

Ble selv mobbet veldig mye fra 1 til 9 klasse på B&U skolen så jeg vet hvor tungt det er. Nå hadde jeg og veldig støttende foreldre som hjalp meg gjennom den tiden.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hadde det vært min sønn, og jeg visste at dette var et problem på skolen så hadde jeg tatt han direkte ut av skolen, tatt opp dette med rektor og lærere, og krevd at de skulle fjernes fra skolen. Hadde reaksjonen uteblitt, så hadde jeg rett og slett dratt media inn i bildet, og virkelig hengt ut lærere og rektor som ikke gjør noe med mobbing, vold og dårlig miljø på en barneskole.

 

Det pleier for skolens ansatte å være såpass ydmykende, at de ser seg nødt til å gjøre noe (har selv hatt foreldre som har dratt inn media i ulike situasjoner, for å legge press på ulike prosesser og situasjoner. Det fungerer vanligvis, og spesielt om en bor på et litt mindre sted, der det er lettere å få ting på trykk, i større format og mer slik en selv ønsker det).

 

En annen mulighet er selvfølgelig å ty til annmeldelse, men lovverket beskytter mindreårige (heldigvis), så det er vanskelig å gjøre noe med saken på den måten. Det tar dessuten veldig lang tid. Av den grunn så er ofte politiet også lite villige til å gå videre med slike saker, da de sjelden går noen vei, og heller ikke har så veldig stor prestisje.

Lenke til kommentar

Okei, no begynner eg å bli litt nervøs her. Kor mange er det som har vore ute for den der puslesamtalen hos lærarane? Eg har vore igjennom den der, heilt uten reelle konsekvensar.

 

For å sei det kort og greit, fleire av dei bøllefrøa la seg opp på ei korka kriminell bane i livet. Mykje tung dopmisbruk.

 

 

 

 

 

 

 

Ein samtale med foreldre og lærar til stades kan hjelpe overraskande mykje. Etter det kutta herr bortskjemt idiot ut den plaginga som han dreiv med i mitt tilfelle. Dette på tross av at foreldra hans ikkje syntest det var veldig alvorleg.

Lenke til kommentar

Dette må skolen ta på alvor!

 

Når dette er barn som har plaget andre i en årrekke, er det rart at ikke noe blir gjort. Bup eller barnevernet er vel kanskje inne i bildet allerede? Da er det skolen sitt ansvar å ta det videre. Man skal ikke tolerere vold og mobbing. De har det kanskje ikke så greit disse barna som mobber heller, men det er ingen unnskyldning for å la dem holde på og gjøre skoledagen til et helvete for andre.

 

Jeg ville ha ringt foreldrene til barna og tatt det opp der først og fremst, men dersom det ikke fører fram, ville jeg tatt det direkte til rektor. Barn skal føle seg trygge på skolen!

Endret av Tjorven02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...