Gå til innhold

Anmeldelse: Civilization IV: Colonization (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I anmeldelsen står det at kongen får styrker av disse uvhengighetspoengene (bjellene eller hva det var i orginalen), men jeg mener å huske at i orginalen var det skattepengene dine som finaniserte gildet, er det jeg som er på jordet, eller er dette endret?

I den nye versjonen er det, så vidt jeg kan se, _kun_ liberty bells-produksjonen din som avgjør hvor ofte og hvor mye kongen investerer styrken sin. Hvis du ikke produserer liberty bells, vil ikke kongen kjøpe soldater & skip. Og når du begynner å produsere, ser det ikke ut til at kongen tar hensyn til størrelsen din eller hvor stor hær du har. Du kan ha ti soldater og et par fregatter, og være fattig som ei kirkerotte, men kongen vil likevel lage en hær med flere hundre soldater og et titalls man o wars for å knuse deg hvis liberty bells produksjonen din er høy nok.

Lenke til kommentar
I anmeldelsen står det at kongen får styrker av disse uvhengighetspoengene (bjellene eller hva det var i orginalen), men jeg mener å huske at i orginalen var det skattepengene dine som finaniserte gildet, er det jeg som er på jordet, eller er dette endret?

I den nye versjonen er det, så vidt jeg kan se, _kun_ liberty bells-produksjonen din som avgjør hvor ofte og hvor mye kongen investerer styrken sin. Hvis du ikke produserer liberty bells, vil ikke kongen kjøpe soldater & skip. Og når du begynner å produsere, ser det ikke ut til at kongen tar hensyn til størrelsen din eller hvor stor hær du har. Du kan ha ti soldater og et par fregatter, og være fattig som ei kirkerotte, men kongen vil likevel lage en hær med flere hundre soldater og et titalls man o wars for å knuse deg hvis liberty bells produksjonen din er høy nok.

 

Ok, takker for informasjonen, får se om jeg ikke får kjøpt og testet ut denne versjonen i helga.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har testa litt i kveld og er ikke overbevist, her er forskjeller fra originalen, såvidt jeg kan se:

 

 

Pros:

1. Civilization oppgraderingssystemet

 

 

Cons:

 

1. Musikken og lydeffektene er kjedelige og dårligere enn i originalen.

2. Militære enheter dør om de slås, istedet for at en dragoon blir en soldat blir en kolonist.

3. Skip på havet kan ikke endres retning på vei til og fra europa.

4. Den europeiske havnen ser ikke ut som en havn lenger, er erstattet med et totalt malplassert antikt amerikakart. Grensesnittet her er strippet ned til det minimale.

5. Brukergrensesnittet for å reorganisere kolonister er tungrodd og vanskelig å bruke.

6. Kolonister kan ikke begynne å jobbe i en by med det samme de kommer dit. Om man forsøker å sette dem på en jobb, så skjer det ingen verdens ting og dette er irriterende før man finner det ut.

7. Grafikken er på grensen til stygg. De nye ikonene for varer er stygge og kjedelige.

8. De har redesignet founding fathers systemet, hvorfor? Ikke lett å finne ut av. Og hvor er hallen med alle folka?

9. På amerika scenarioet så er alle indianerstammene plassert ut randomly. Apacher og arawaks i sør amerika, wtf.

10. Hester forplanter seg ikke av seg selv lenger, man trenger en stall for det.

11. Det ser ut, høres ut og kjennes som civ4.

12. Jeg kjeder meg.

 

 

Kanskje blir det bedre etterhvert...

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Pff, Steam har mistet all troverdighet etter de ha solgt spill med Securom og DRM.

Colonization leveres forøvrig også med SecuRom. Mon tro om det blir like mye bråk som når EA implemeneterer det..

 

Testa pirat igår i mangel på demo, men kommer det til steam er veien kort til kjøp. DRM eller ei, steam er den beste løsningen for spilldistribusjon som finnes per idag. Hva man skal man med cover og plata i hylla kan jeg ikke fatte og begripe, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Har testa litt i kveld og er ikke overbevist, her er forskjeller fra originalen, såvidt jeg kan se:

 

 

Pros:

1. Civilization oppgraderingssystemet

 

 

Cons:

 

1. Musikken og lydeffektene er kjedelige og dårligere enn i originalen.

2. Militære enheter dør om de slås, istedet for at en dragoon blir en soldat blir en kolonist.

3. Skip på havet kan ikke endres retning på vei til og fra europa.

4. Den europeiske havnen ser ikke ut som en havn lenger, er erstattet med et totalt malplassert antikt amerikakart. Grensesnittet her er strippet ned til det minimale.

5. Brukergrensesnittet for å reorganisere kolonister er tungrodd og vanskelig å bruke.

6. Kolonister kan ikke begynne å jobbe i en by med det samme de kommer dit. Om man forsøker å sette dem på en jobb, så skjer det ingen verdens ting og dette er irriterende før man finner det ut.

7. Grafikken er på grensen til stygg. De nye ikonene for varer er stygge og kjedelige.

8. De har redesignet founding fathers systemet, hvorfor? Ikke lett å finne ut av. Og hvor er hallen med alle folka?

9. På amerika scenarioet så er alle indianerstammene plassert ut randomly. Apacher og arawaks i sør amerika, wtf.

10. Hester forplanter seg ikke av seg selv lenger, man trenger en stall for det.

11. Det ser ut, høres ut og kjennes som civ4.

12. Jeg kjeder meg.

 

 

Kanskje blir det bedre etterhvert...

 

Når det gjelder cons:

2) Ærlig talt er det noe søkt at man skulle få ekstraliv som dragoon (selv om det appellerer til det nostalgiske i meg). Glad de fjernet dette.

4) Fullstendig enig.

6) Det kan de sålenge kolonisten ikke har brukt movement den runden, gått på en vei etc. Har de kommet med et skip kan de starte med en gang (gul sirkel vs grønn sirkel under unit).

7) Synes grafikken i det store og det hele er pen.

8) Hallen med alle folkene er fortsatt tilgjengelig. Founding fathers systemet småforandret, ikke bestemt meg for om det er bedre/værre.

12) Det er tross alt en remake (99% likt) som gamle colo, sikker på at du bare ikke er litt lei?

Lenke til kommentar
Pff, Steam har mistet all troverdighet etter de ha solgt spill med Securom og DRM.

Colonization leveres forøvrig også med SecuRom. Mon tro om det blir like mye bråk som når EA implemeneterer det..

 

Testa pirat igår i mangel på demo, men kommer det til steam er veien kort til kjøp. DRM eller ei, steam er den beste løsningen for spilldistribusjon som finnes per idag. Hva man skal man med cover og plata i hylla kan jeg ikke fatte og begripe, men det er en annen diskusjon.

 

Da er jo saken grei. Ingen Colonization på meg. Det får være grenser for idioti man skal finne seg i.

Lenke til kommentar

Hvis man kikker litt rundt er det ganske mange spill med SecuRom, så man kan jo spørre seg hvor mye skade det i praksis gjør..

Det følger vel med på Steam også tror jeg.

 

Ingen tilhenger av SecuRom, mener det er helt under enhver kritikk å legge pragmvare inn i Ring0 i OS'et som ikke engang systemadministratorer har tilgang til. Det åpner for endel interesante kosnpirasjonsteorier..

 

SecuRom følger forøvig OGSÅ med piratversjoner, så man slipper ikke unna med nedlasting.

Lenke til kommentar
Hvis man kikker litt rundt er det ganske mange spill med SecuRom, så man kan jo spørre seg hvor mye skade det i praksis gjør..

Det følger vel med på Steam også tror jeg.

 

Ingen tilhenger av SecuRom, mener det er helt under enhver kritikk å legge pragmvare inn i Ring0 i OS'et som ikke engang systemadministratorer har tilgang til. Det åpner for endel interesante kosnpirasjonsteorier..

 

SecuRom følger forøvig OGSÅ med piratversjoner, så man slipper ikke unna med nedlasting.

 

Jeg har ikke Securom på asmkinen, men har steam installert (fant ihvertfall ikke Securom nevnt i registriet), er du sikekr på at det er tilfellet?

 

Og såvidt meg bekjent kan man enten kjøre en slags "emulator" for å komme rundt securom eller fjerne det helt, dermed vil det variere etter hvem som har cracket det om man slipper unna det med nedlasting, så om man vil kan man slippe unna.

 

AtW

Lenke til kommentar

Steam i seg selv installerer ikke SecuRom, men jeg mener at enkelte spill har klemt det inn allikevel. Lenge siden jeg leste om det, så jeg finner ikke noe link nå.

 

SecuRom legges gjerne inn sammen med piratvare, men cracken gjør at man omgår sjekken den utfører. Aner ikke hvorvidt securom er aktivt i bakgrunnen, men antar det kun ligger latent/passivt. Problemet er fortsatt at 'noen' har skrevet filer til det innerste av OS'et, hvilket jeg ikke er helt komfortabel med. Denne diskusjonen er vel igrunn bedre å flytte over i egnet tråd. Er et par av dem som er ildrøde i disse dager ;)

 

Spillet derimot, det vil jeg gjerne ha. Nå drar dama til USA en uke med jobben og da passer det med noen lange deilige kvelder foran datan etter babyen er i seng..

Lenke til kommentar
SecuRom legges gjerne inn sammen med piratvare, men cracken gjør at man omgår sjekken den utfører. Aner ikke hvorvidt securom er aktivt i bakgrunnen, men antar det kun ligger latent/passivt. Problemet er fortsatt at 'noen' har skrevet filer til det innerste av OS'et, hvilket jeg ikke er helt komfortabel med. Denne diskusjonen er vel igrunn bedre å flytte over i egnet tråd. Er et par av dem som er ildrøde i disse dager ;)

 

Som sagt, så er jeg ganske sikker på at dette varierer, noen kommer rundt ved å omgå sjekken, andre fjerner det helt, amo kan man fint få tak i versjoner helt uten Securom som pirat, evt som lovlig cracker. (dvs cracke orginalspill)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser det foregår massive diskusjoner rundt liberty bells-systemet rundt på nettet nå, så jeg forventer vel egentlig at mange kommer til å være uenige med meg (samtidig som det ser ut som at mange mener problemet er enda større enn det jeg gjør).

 

Jeg er imidlertid overbevist om at Firaxis kommer til å gjøre noe med balanseringen etter hvert.

Lenke til kommentar
Har testa litt i kveld og er ikke overbevist, her er forskjeller fra originalen, såvidt jeg kan se:

 

 

Pros:

1. Civilization oppgraderingssystemet

 

 

Cons:

 

1. Musikken og lydeffektene er kjedelige og dårligere enn i originalen.

2. Militære enheter dør om de slås, istedet for at en dragoon blir en soldat blir en kolonist.

3. Skip på havet kan ikke endres retning på vei til og fra europa.

4. Den europeiske havnen ser ikke ut som en havn lenger, er erstattet med et totalt malplassert antikt amerikakart. Grensesnittet her er strippet ned til det minimale.

5. Brukergrensesnittet for å reorganisere kolonister er tungrodd og vanskelig å bruke.

6. Kolonister kan ikke begynne å jobbe i en by med det samme de kommer dit. Om man forsøker å sette dem på en jobb, så skjer det ingen verdens ting og dette er irriterende før man finner det ut.

7. Grafikken er på grensen til stygg. De nye ikonene for varer er stygge og kjedelige.

8. De har redesignet founding fathers systemet, hvorfor? Ikke lett å finne ut av. Og hvor er hallen med alle folka?

9. På amerika scenarioet så er alle indianerstammene plassert ut randomly. Apacher og arawaks i sør amerika, wtf.

10. Hester forplanter seg ikke av seg selv lenger, man trenger en stall for det.

11. Det ser ut, høres ut og kjennes som civ4.

12. Jeg kjeder meg.

 

 

Kanskje blir det bedre etterhvert...

 

Og hvordan har du fått prøvd det? Hverken kommet på steam eller i butikk enda som jeg kan se.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...