Gå til innhold

Anmeldelse: Civilization IV: Colonization (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har det kommet på Steam, men jeg får "Specified subscription is invalid" når jeg klikker Purchase...

Edit: Har restarte både Steam og PC, men får fortsatt denne feilmeldinga.

 

Samme melding for jeg... Noen som hvet hva vi må gjøre?

 

Sjekket Steam-forumene, og andre har samme problem. Vi må bare smøre oss med tålmodighet... Noe vi gamere er fryktlig flinke til :p

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Spiller classic i stedet jeg, det er kulere. Her følger en after action report, som jeg skrev om spillet i dag:

 

 

 

 

AOR: Colonization (Classic)

 

 

Vi kom til landet Nijangiala i 1492. Vi hadde håpet å finne India, men kaptein Mikkel Røyteren var likevel fornøyd med oppdagelsen. Tross alt hadde ingen andre vært der før, så det var jo flott som juling. Landet er stort og rikt, men er befolket av en merkelig gjeng med Nijangialere. De løper rundt halvnakne og knuller og sloss om hverandre. Kanskje kan de en dag tjene som slaver, men i dag er de en pest og en plage, samt en trussel mot våre ferske kolonier.

 

 

OOC: Jeg ville gjøre et greit viceroy game, med mål om ny high score. Jeg ville også teste ut noen nye konsepter og jeg ville ikke bruke guide, men bruke de triksene og exploitene jeg husket fra forrige gang jeg spilte, da med guide. Dette innebærer å bare ha en havneby, for å få kongens invasjon der og å bevare skogen rundt. Mer om dette senere.

 

Jeg tok en langsiktig avgjørelse om å starte i Texas, fordi dette er et av de få områdene i spillet med tilgang til alle typer dyrkbar mark. Dermed kan man tjene latterlig mye penger på sikt, ved å eksportere både rom, klær, sigarer og jakker til Amsterdam. I tillegg er det kjekt å bo nært spillets ekle rikinger, Aztekene.

 

 

I 1560 kjøpte jeg 6 kanoner i Amsterdam og satte kursen mot Mexico. Gildet var finansiert av gullskatter plyndret fra indanske gravplasser i Nord-Amerika. De skitne Aztekerne skulle få føle den Nederlandske kolonimaktens vrede. I løpet av 20 år hadde vi slaktet ned alle aztekernes byer til et greit utbytte på 30000 gull. Artilleriet pløyde videre sørover mot Inkariket, en reise som skulle ta 20 år.

 

8 settlere ble kjøpt inn for å kolonisere nyeerobrede Mexico. Dette skulle imidlertid en fransk kaperkaptein vanskeliggjøre. Selv om konvoien hadde en privateer i eskorte, uskadeliggjør han denne utenfor Florida og true de to handelsskipene fulle av kolonister. Disse ble da sendt ut i sikkerheten på åpent hav. Den helvetes franskmannen skader den andre nederlandske kaperen og senker den tredje. Nå var gode råd dyre også kalt fregatt. Nå hadde den pokkers 2000$ kaperen tatt ut mine for $6000 og forsinket koloniseringen av Mexico med 5 år. Dette er starten på en omfattende piratvirksomhet fra franskmennenes side de neste 40 årene. De må ha rå kapteiner, for de overvinner mine skip gang etter gang, til tross for at de har langt færre. Mine handelsskip er stadig i fare for å bli senket med mann og mus og dette forsinker eksporten til den gamle verden. Heldigvis sørger Hernan Cortez for skattefri henting av alle gullskatter fra kongens galleoner, da dette er min omtrent eneste inntekt disse årene. Men den er jammen fet nok. Etter 40 år, sitter jeg med en flåte på 2 fregatter, 4 kapere, 1 galleon og 2 merchantmen, etter at ytterligere 2 av mine kapere er senket. Allikevel klarer jeg ikke å få bukt med pirattrusselen!

 

Desverre seilte min nye privateerflåte litt feil uti atlanteren og havnet på vestkysten av USA istedet for østkysten (da ble jeg forbanna!). Grunnen var en enmanns sølgruveby som jeg hadde anlagt året før (skal oppløses for unionsoppløsningen). Alle kolonister ble satt til å traske over til midt-vesten, mens flåten satte kursen mot kapphornet, for å plyndre spanjoler og engelskmenn langs den lange veien hjem til gulfen.

 

 

I 1606 har jeg 9 byer med ca 60 innbyggere, spredt utover midtvesten, Texas, og Mexico. Jeg har produksjon av alle typer dyre eksportvarer, inkludert sølv. Jeg har kristnet 11 indianerlandsbyer med petty criminal misjonærer, det er det eneste den gjengen duger til! Nå går jeg over i en fase med eksplosiv befolkningsvekst, samt heavy liberty bells produksjon, da dette henger nokså sammen på viceroy skill. Man kan ikke ha det ene uten det andre!

 

Fortsettelse følger...

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

wow. seriøst as. det anmeldelsen pirket på var jammen værre enn jeg trodde. spilt igjennom en gang nå, og aj aj aj. kongen er jo helt gal jo. og den tidsfristen er jo alt for kort!

 

Noen som vet om en kan modde spillet på noe vis så en kunne roa ned kongen og fjerna tidsfristen?? hadde det ikke vært for de to elementene så hadde det jo nesten vært perfekt...

Lenke til kommentar
Må det for svarte se å komme i butikken da!!!!!

Kjøpte det gjennom Steam på fredag jeg :thumbup: (fikk ikke spilt det noe særlig før lørdag kveld da, for spillet funket ikke. viste seg å være NOD32 som klarte å putte to av filene til spillet i karantene... tok en stund før jeg fant ut av det gitt! men når jeg gjorde det og fikk gjennopprettet og eksludert dem fra NOD32 så funket det fint)

Endret av Svish
Lenke til kommentar
Prøvd spillet i noen få timer i dag, og på meg virker det veldig som om Sid Meier hadde _svært_ lite med dette spillet å gjøre. Tittelen er i hvertfall korrekt, det er CivIV + Colonization, og definitivt ikke Colonization II.

 

Edit: Men jeg liker det :D

 

Nei, Sid Meier har vel strengt tatt ikke egentlig vært designer på noe siden Civ og Col, han har vel mer vært sjef for Firaxis, og jobbet mer generelt med alle spillene de har gitt ut.

Lenke til kommentar

Da har jeg spilt spillet litt, må vel si meg litt småskuffet. Grafikken er bra, men det føtes litt som noe manglet. Jeg har spilt noe freecol, som jo ikke har like bra grafikk, og heller er heller ikke ferdig, men jeg tror nok freecol er nærmere det orginale colonization. Jeg må få spilt noen flere timer kanskje til helga, og da også fikes lyden først

Lenke til kommentar

Jeebus jeg blir frustrert av nye colonization her, kongen er helt loco

det er jo som konger flest men indianerne har jeg ikke styring på i det hele.

jeg kan være hur snill som helst med dem, men uten warnings og totalt random erklærer de krig mot meg og raserer et par kolonier.

og dette er såpass tidlig (i vært jævla) game at ofte har disse utpostene null forsvar og vips i'm back to basic :(

 

Europeiske stormaker derimot valser jo bare rundt og gjør meg ikke fortredt.. :-/

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...