trost53 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Har bygget ny pc til stua. Første gang... Ville gjøre det enkelt for meg selv: Unnlatt å montere skjermkort, tv-kort og lydkort.Bare HD og minne. Gammelt tastatur og gammel PS/2-mus, skjerm koplet til VGA-utgang på hovedkortet. Skulle fungere nok til å få BIOS opp å gå, og installere Vista. Trodde jeg, Det store øyeblikk kommer, og jeg trykker på Power-knappen. Den lyser opp et knapt halvt sekund, samtidig som CPU-vifte og to kabinettvifter starter, men stopper igjen. Vifte i strømforsyning rugger så vidt på seg. Dette gjentar seg ca hvert 4. sekund. Ikke noe tegn til POST, kommer naturligvis aldri så langt. Har heldigvis handlet det meste lokalt hos Datakjeden, og kan nok levere der. Men så var det litt stolthet som gikk tapt. Og kanskje er det en enkelt forklaring? Har ikke erfaring med annet enn å installere ny HD eller nytt skjermkort, etc., i allerede fungerende XP-maskiner. Brukte derfor lang tid på å kople hovedkort, kabinett og PSU sammen. Motstridende beskjeder fra leverandørene om hva som fantes eller trengtes av tilkoplinger. Bruktede både medfølgende dokumentasjon og nye versjoner lastet ned fra nettet. Noen som har forslag til feilsøking? Maskinvare: Antec Fusion V2 kabinett m/ 430 W MSI 7357 G33M hovedkort Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz cpu 2 x 2GB Corsair VS2G666702 i hver sin "bank" 2 x Samsung Spinpoint 750 GB SATA-disker Lite-On DVD/Bluray enhet Etter hvert skal dette inn: MS Windows Vista Ultimate 32 (ligger ubrukt ennå) MSI Radeon HD2600XT 512MB (Heatpipe) PCI-E skjermkort Creative Soundblaster X-Fi XTREME lydkort Hauppauge WIN-TV PVR-500 dobbelt TV-kort Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Hadde lignende symptomer en gang etter strømforsyningen min hadde tatt kvelden. Jeg hadde ved et uhell blokkert viften på strømforsyningen og etter en stund tok strømforsyningen kvelden. Etter det hadde jeg lignende symptomer som du beskriver nå. Har du en annen PC du kan låne strømforsyning av? EDIT: Tror jeg må bare skrive "tok kvelden" en gang til før jeg tar kvelden. Endret 25. september 2008 av Ekko Lenke til kommentar
juicetyven Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Har nettopp bytta hovedkort med et lignende problem, når jeg trykket på poweron-knappen kickstarta viftene i et halvt sekund og skrudde seg deretter av. Ville nok testet som han over sier, med en annen strømforsyning Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Gammel BIOS, ny prosessor? G33 er et rimelig gammelt chipset blitt. Hadde slike problemer med Q9450 på MSI X48 Platinum. Flasha BIOS med en gammel prosessor. Alt i orden. Kan være mange årsaker til null POST. Det er det som er litt kjipt med å bygge selv. Ikke la dette skremme deg. Det er slikt du lærer av Kan også prøve bare 1 RAM-brikke.. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Kanskje dårlig kontakt? Jeg hjalp en venn og fjerne støv inne i maskinen sin. Tok ut alle kabler. Da vi skulle starte opp virket ikke maskinen som den skulle. Vifter gikk osv. Men da jeg hentet en 350w PSU som jeg hadde til overs etter at komplett hadde sendt meg 2 stk ødelagte kabinett på RAD (ikke fraktskade). Røska ut strømforsyningene og lagret dem og fikk tilsutt en kabinett av en annen modell som var i fin form (de andre var bokstavelig ute av form). Etter det forsvant all blåskjerm beskjedene han hadde FØR vaskinga og skaden. Prøv en annen PSU og se? Endret 25. september 2008 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Q6600 predaterer jo G33 (som er basert på P35-brikkesettet). Så regner nok ikke med at gammel BIOS er feilen her. Lenke til kommentar
trost53 Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Aha. Mange utpekte strømforsyningen som synderen. Gikk gjennom alle en gang til, og fant at tilførselen til CPU'en ikke satt ordentlig nedi (hadde nok løsnet på den mens jeg samlet kabler og "ryddet"). Nedi med et klikk og "Hey! Presto!" Der var vi i gang. BIOS og AHCI er neste knutepunkt for å få SATA-DVD-BD-leseren til å boote. Takk for gode råd og nyttige pekepinner! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå