Dagl Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Jeg legger hodet på hoggestabben og som ny håper jeg på noen konstruktive reaksjoner på noen av mine bilder. Har tatt noen bilder fra rosehagen i det siste. Jeg synes nyper er vakre foto-objekter, men bildene kan jeg jobbe med. Dette bildet er slik jeg tok det. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Jeg legger hodet på hoggestabben og som ny håper jeg på noen konstruktive reaksjonerpå noen av mine bilder. Har tatt noen bilder fra rosehagen i det siste. Jeg synes nyper er vakre foto-objekter, men bildene kan jeg jobbe med. Dette bildet er slik jeg tok det. Hei Dag, velkommen hit..så fint at du drister deg inn i billedkritikken. (Kan være tøfft noen ganger har jeg oppdaget ) Et lite tips i starten: Skriv gjerne BK (billed-kritikk): foran tittelen på bildet du vil ha kritikk på. Og gjerne hinte litt hva du spesielt ønsker kritikk på. (Komposisjon, lys, etterarbeid, cropping etc.) Så har de jobbet en del med retningslinjer for BK her, jeg går ut i fra du har sett dette...mange som har fått sitt for at de har syndet mot noe her da... Ellers har i hvert fall jeg fått mye hjelp og konstruktiv kritikk her. Så til nypebildet ditt: synes du har bra fokus på det, og fin "blurred" bakgrunn. Når det gjelder "croppingen" kunne jeg tenkt meg litt mer "luft" i overkant, så nypen ikke ble amputert i toppen.... RandiA Lenke til kommentar
Dagl Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Hei Randi! Jeg trodde en stund at bare titelen skremte bort folk, og det kan jo hende den gjør. Men BK bør jeg altså skrive foran, selv om det er merkelig når hele temaet heter "bildekritikk". Foreløbig vil jeg nok være litt forsiktig med å legge inn bilder som jeg selv liker spesielt godt, fordi fallhøyden da kan bli stor. Samtidig er det jo det man lærer av. Håper at det er slik også her at ingen spørsmål er dumme. - Hvis jeg skulle få med med avslutningen av nypen, så ville selve nypen blitt mindre!? Dag Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hei Randi!Håper at det er slik også her at ingen spørsmål er dumme. - Hvis jeg skulle få med med avslutningen av nypen, så ville selve nypen blitt mindre!? Dag Neida, kan visst spørre om både det ene og det andre her. BK brukes for at det skal være en liten "tag" på akkurat slike innleg da. Forsåvidt greit det. En overskrift skal visst si litt om bildet, intensjonen el.l. Ofte er det vanlig å oppgi Eksif på bilder man legger inn (ISO, blenderåpning, osv). Du har kanskje brukt et fastobjektiv, macro her. Ved å gå litt lengre ifra får du med mer kanskje, og får man med for mye, må man "croppe" i etterkant. RandiA Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Jeg er enig med RandiA i at vi burde ha fått se toppen av nypen. Hvis du hadde tatt bildet i portrettformat hadde vi vel kunnet få med toppen uten at nypen ble mindre. Vi hadde mistet litt av den fine, grønne bakgrunnen, men det er en liten pris å betale for toppen på motivet. Når det gjelder dette med å legge inn sine favoritter kontra mindre heldige bilder har det vært debatert en del. Kritikken er ikke stedet for skryt, men for å få tips til forbedring. Likevel ønsker alle et så høyt nivå på bildene som praktisk mulig. Det betyr jo at vi alle tar gode bilder! Min konklusjon blir at de beste kandidatene for BK er "nesten, men ikke helt" bildene. Personlige favoritter med mange følelser tilknyttet er ekstremt dårlige kandidater. Da kan man fort få seg en liten nesestyver. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hei Dag! Flott nype, og fine farger. Det er godt sett, jeg hadde nok ikke kommet på å ta bilde av den nypa der. Enig med de som ville hatt med toppen. Om jeg hadde sett den nypa og skulle tatt bilde, hadde jeg tatt høydeformat for å få med hele. Heller litt mindre på sidene. Men jeg er nå ingen ekspert. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Velkommen til oss, dette er fint bilde å debutere i bildekritikken med. Du truffet brubart på fokus, og det er det er myke og diffuse farger. Det er mulig at du kunne skrudd opp kontrasten litt, og jeg selv hadde nok prøvd å ta samme bilde med f/5.6 eller f/8 for å se om hadde fått hele nypen skarp uten at det hadde gått utover bakgrunnen. Jeg er enig at du har vært uheldig og kuttet toppen av nypen. Dette hadde nok blitt løst hvis du hadde tatt bildet i portrett-format (høyde). Tom Lenke til kommentar
Dagl Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Takk for tilbakemeldinger. Dere er flinke til å ta imot nykomlinger. Det synes å være enighet om at jeg burde ta med toppen av nypen. Skal man aldri overlate noe til fantasien - skal et bilde avsløre alle detaljer, så kan vel det bli totalt ribbet for kreative og kunstneriske innslag. Det blir liksom for avslørende. Men når jeg legger bildet inn til kritikk, skjønner jeg kritikken fra dere. Teknisk sett, er jeg enig. Dybdeskarphet, fokusering, plassering, osv. blir viktig teknisk sett. Dersom du visste at et bilde var tatt av en meget anerjent og dyktig fotograf, ville du som kritiker ha uttrykt det samme? Men det er noen lysår fram dit for meg (sukk), så jeg synes all kritikk er veldig bra. Det er slik man lærer Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå