Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil ikke starte opp etter kortsluttning i strømforsyning

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny her, så..

Her for en uke siden kom jeg hjem, og huset var fylt av røyk, det var strømforsyningen som hadde kortsluttet og brent delvis opp, til sikringen slo ut kursen.

Pc'en var av, så jeg forstår egentlig ikke hvordan dette kunne skje, men det skjedde..

Skaffet meg ny strømforsyning, og bytta den ut, siden alt annet i pc'en så greit ut.

Det som skjer når jeg slår den på nå er at den kommer til bios-siden, og der stopper den. Av og til går den så langt som til Windows xp vinduet begynner å laste, men den stopper der, altså den fryser helt.

Har Windows xp pro.

Jeg mistenker at det er hovedkortet som kan ha svidd etpar kretser eller noe slikt, men er usikker her...

Noen som har opplevd noe lignende? og hva vil dere foreslå at jeg gjør?

Hovedkortet er Asus P5AD2-E premium

Tenker på å kjøpe nytt hovedkort med samme specs (775-socket) osv.. slik at jeg kan bruke rammen og cpu'en.. Men er det stor sannsynlighet for at det er cpu'en som har tatt kveld?

Også lurer jeg på om det kan være at hdd'ene har tatt kveld? I tilfelle har det vært maks uflaks, i og med jeg holdt på å redigere syke mengder film som mesteparten da i tilfelle er borte...

Mvh Tor Nielsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke uttale meg om hva som har skjedd, men hva jeg ville gjort.

Det jeg hadde gjort hadde vært å brenne en ubuntu-cd som du kan boote maskinen med. Da finner du først ut om maskinen stopper selv om den ikke må laste OS fra disk og deretter inspisere om ting fortsatt ligger på diskene dine.

ubuntu ligner endel på windows om du bare skal enkelt inn og sjekke slike ting og det er ikke nødvendig å innstallere når du kjører det på denne måten fra CD så du trenger ikke være noe linux-guru for å få det til, gudene vet jeg ikke er det.

link:

http://linux.forteller.net/2006/09/30/før-...med-en-live-cd/

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

En pc i huset mitt fikk seg en karamell engang, av ukjent årsak. Sikringene i huset var ihvertfall gått. Da hadde strømforsyninga gått istykker. Sendte den inn og fikk ny, ingen problem. Da ny kom i retur, virket det meste ok, bortsett fra kraftig ustabilitet i Windows og Memtest86. Det viste seg i etterkant at rammen også hadde fått seg en karamell og måtte byttes. Hovedkort og harddisk var ok.

Tenker noe av det samme har skjedd med din pc.

Men må så absolutt understreke hvor lurt det egentlig kan være med overspenningsvern på slikt utstyr. Nesten litt overraskende at tv og anlegg ikke har tatt kvelden de og. Og med overspenningsvern menes ikke de på Clas Ohlson til 39kr stk, men de som koster omtrent 500lappen og kommer med garanti om økonomisk kompensasjon hvis elektrisk utstyr går istykker når man bruker dem. Expert selger sånne f.eks

Edit: Glemte å si hva jeg egentlig hadde tenkt... Ta ut harddiskene og sjekk dem på en annen pc. Da kan du mest sannsynlig redde alle filene som er der.

Så er det bare å begynne feilsøking på komponentene til du finner syndebukken. Tipper ram jeg

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Nå er PSU, hovedkort og ram bytta..

Det som skjer nå er at pc'en starter normalt, også kommer det opp noe info om skjermkortet.. så av og til ett pip, før den slår seg av.. Altså bare kutter..

Har testet med forskjellige psu'er, så det er ikke der problemet ligger..

Har riktignok brukt den gamle CPU'en i det nye hovedkortet, tror dere det kan være årsaken? Synes lissm at det er så merkelig at det varierer på når den kutter strømmen..

Enkelte ganger slår den seg av på under ett sekund etter jeg slår den på..

Hovedkortet er ;

Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16

Ram;

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

La nettop merke til noe.. :p

Står dette på esken til hovedkortet:

Supports; Intel, Core 2 Duo og Intel, Core 2 Quad

Betyr det da at den gamle Intel pentium 4 prosessoren min med lik sokkel (som jeg monterte nå) ikke er ment og skal virke?

Med andre ord, må jeg bestille meg en ny prosessor nå ?

Lenke til kommentar

Det er fortsatt strøm i strømforsyninga selv om PC'n er avslått, akkurat som at det er strøm i TV'n selv om den står på standby. Så feil kan skje uansett. Det beste er å koble PC'n til en stikkontakt med bryter, som du slår av før du drar ut.

Lenke til kommentar

Er dette snakk om en gammel psu? dersom ikke lynnedslag eller lignende er det da litt for rart at den skal begynne brenne da den er avslått.. når psu er avslått er alle kretser inni psuen uten noen form for strøm. alt avhenger av knappen og inntaket som er det første komponentene i den. slik har nå alle mine psu som jeg har skrudd opp vært.

er psu ny ville jeg prøvd på RMA dersom ikke noe helt tydelig eller du har sterk misstanke om at det kan være din eller strømnettet i huset sin feil. Dersom andre komponenter også tok kvelden pga psu og du får godkjent RMA skal dette også gå inn under samme RMA. altså som en følgesskade.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar

oii, nå tenkte jeg at du har skrudd av på knappen på psu. beklager, da du sikkert bare hadde skrudd av på power button

beklager, jeg som surrer.

men skal da ikke skje uansett..:/ faen jeg hadde blitt frustrert, veldig synd å høre dette.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg FORVIRRA ;p

Altså.. PSU har brent opp, og jeg har montert ny..

Så fikk jeg ikke til å komme lenger enn til biosen, og den var sinnsykt treg på veien dit..

Men nå har jeg montert ny ram og nytt hovedkort.. som skrevet ovenfor.. men problemet nå er at jeg ikke får startet den, slik at den står og går engang..

Den bare slår seg av, altså strømmen kutter.. Hva er galt da?

er lik sokkel på hk, men står på pakken at det kan brukes med både core2 duo og quad... mn kan det brukes med pentium 4? det er spørsmålet mitt folkens ;)

Så, er det ny prosessor som mangler nå eller`?

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at PSU er IKKE avslått selv om man har slått av power-knappen på PC'n. Den er kun avslått helt hvis man bruker den lille bryteren bakpå PSU'n.
Var akkurat dette jeg sa.. men jeg tenkte av en rar grunn at han hadde psu avslått på knappen bak da jeg skrev det første, men retta det:)

huff, er det noen måter du klarer få testa skjermkortet?.. eventuelt cpu i en annen maskin?

Sjekka at HDD's ikke har fått skade? prøv de i en annen maskin også?

Står at Pentium Dual Core er støttet...

Endret av knutern88
Lenke til kommentar
La nettop merke til noe.. :p

Står dette på esken til hovedkortet:

Supports; Intel, Core 2 Duo og Intel, Core 2 Quad

Betyr det da at den gamle Intel pentium 4 prosessoren min med lik sokkel (som jeg monterte nå) ikke er ment og skal virke?

Med andre ord, må jeg bestille meg en ny prosessor nå ?

Det ser ut til at det ihvertfall støtter noen P4 Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...