Gå til innhold

Hvorfor menneskeheten er i trøbbel

Anbefalte innlegg

Denne historien på slashdot beskriver godt hvorfor vi, menneskene, er en truet art: Vi velger fakta utifra ideologisk ståsted fremfor utifra objektive kriterier.

Jeg ser tendensene overalt - ideologisering fremfor nysgjerrig faktaundersøkelse. Det hender jeg gjør dette selv også.

Og tanken slår meg:

Når folk velger sannheten utifra ideologisk standpunkt i spørsmål der man i følge vanlig fornuft skal følge virkeligheten - så får vi den virkeligheten vi gjør oss fortjent til: Den blir enkel men grunnleggende falsk. Og da er det et spørsmål om flaks for om avstanden fra virkeligheten som ligger bak våre valg igjen fører til uforutsette negativ konsekvener..

Eksempler jeg kan tenke på er - å tro at planøkonomi er en god idé, å stole på markedet sin evne til selvregulering, irak-krigen, stemme på senterpartiet, ha sterke, ensidige meninger i kompliserte problemstillinger.

"Ideologisk orienterte mennesker velger ideologi fremfor fakta når de tar stilling til en problemstilling" mener jeg er en svært så politisk relevant problemstilling.

Hva hender når de politiske avgjørelsene er fundert i ideologi fremfor virkelighetskontakt og forståelse av problemuniverset?

Jeg kan f.eks. peke mot norsk narkotikapolitikk og si at den er en "miserable failure" som unødig dreper flere titalls nordmenn i året. Så er spørsmålet "hvorfor har vi ikke en bedre narkotikapolitikk?". Jeg mistenker at det er fordi antirus-folket og politikere har en ideologisk tilnærming til rusproblematikk og dermed unngår å utfordre egne synspunkter om hva som faktisk reduserer rusproblemene i en befolkning.

Deres valg av ideologi fremfor virkelighet fører til dysfunksjonell rusomsorg og ruspolitikk, noe som igjen fører til døde sønner og døtre samt høyere kriminalitet og mer tigging.

(Jeg kan såklart ta feil i akkurat dette eksempelet - men det er bare en illustrasjon på hva jeg mener)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er langt ifra enig. Det finnes ikke noen epoke hvor vi har tenkt mer ut av objektive kriterier enn nå. Ja, folk bruker mye ideologiske kriterier, men det vil absolutt ikke sette menneskenheten i fare. Det eneste som er forskjellig nå enn for 70 år siden er at vi har fått våpen som har mulighet til å utslette menneskeenheten. heldigvis har vi ikke brukt slike våpen enda, men en dag kommer vi til å gjøre det. Det er den virkelige faren.

Jeg synes også du mangler forståelse for andres meninger. De som mener at f.eks. hasj ikke skal være lovlig har ofte begrunnet det med logiske argumenter. Da står de ikke for et ideologisk standpunkt lenger. Hva med at legalisering av hasj vil føre til at det blir lettere å få tak i Hasj, og at det er skadevirkninger av å bruke hasj?

Lenke til kommentar
Jeg er langt ifra enig. Det finnes ikke noen epoke hvor vi har tenkt mer ut av objektive kriterier enn nå. Ja, folk bruker mye ideologiske kriterier, men det vil absolutt ikke sette menneskenheten i fare. Det eneste som er forskjellig nå enn for 70 år siden er at vi har fått våpen som har mulighet til å utslette menneskeenheten. heldigvis har vi ikke brukt slike våpen enda, men en dag kommer vi til å gjøre det. Det er den virkelige faren.

Jotakk. Var bedre på 90-tallet, men uansett..

Jeg føler likevel at vi ikke er kommet langt nok. Folk velger om global oppvarming er menneskeskapt eller ei utifra hvilke partier de sympatiserer med. Det er jo helt ufattelig fjernt. Om global oppvarming faktisk er menneskeskapt, så er det potensielt en større katastrofe enn en atombombe eller to som går av.

Hvordan skal vi, menneskeheten, fortsette å optimere vår ressursutnyttelse når folk og politikere foretrekker ideologi fremfor virkelighetskontakt og rasjonelle valg. Alternativet er jo ressurskrig - vi er jo i ferd med å gå tom for ressurser her på jorda. Det har vært ressurskriger før - men det er kun på regionalt nivå. Nå er vi globaliserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...