Gå til innhold

Har Posten tullet det til med momsen?

Anbefalte innlegg

Jeg hentet nettopp to pakker. Den ene var merket med verdi 40 USD og den andre var merket med 170 USD. Begge var også deklarert som gave og sendt fra privatpersoner. Allikevel måtte jeg betale moms da jeg hentet dem.

Begge pakkene ble fortollet på mandag 22/09, da var omregningskursen 5,780 for USD (hentet fra www.toll.no). Da får jeg at den første pakken har verdi 231,20 kr og den andre pakken 982,60 kr. Altså er begge godt under 1000 kronersgrensen.

Er det jeg som gjør noe feil i regneprosessen eller er det Posten som har tullet det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke se bortifra at Posten har kuka det til. Det er ikke første gangen. :)

Problemet ligger vel i at Posten og Tollvesenet ikke benytter de samme omregningskursene som man skulle tro. Du kan se kursene de bruker på www.toll.no tror jeg. Regner med Posten forholder seg til Tollvesenet.

Ellers prøver de rett og slett å lure deg og legger til frakten i beregningen, om den er notert på pakken.

Lenke til kommentar

Typisk Posten ;)

Angående omregningskurser så er som tidligere nevnt kursen hentet fra www.toll.no, og det er denne Posten skal benytte.

Har sendt en epost til dem, så får vi se hva som skjer. Det er jo ikke snakk om en veldig stor sum, men det er prinsippet som er viktig for meg.

Endret av Anderssb
Lenke til kommentar

Ble de sendt fra 2 forskjellige personer?

Og GAVER ... ja, det er 1000 kr grense da. MEN er det gave eller har du kjøpt noe fra et firma da?

Posten/tollvesenet er ikke helt dum og vet at mange får firma til å sende pakker deklarert som "GAVE"!

Og alt over 200 kr er tollpliktig! (Med mindre det er GAVE fra en privatperson)

Jeg passer altid på og holder meg under 200 kr grensen. Flere av mine bestillinger har blitt stoppet i toll.

Da bare skriver jeg en email med vedlegg/link til paypal/ebay og forteller at varen koster under 200 NOK.

Neste dag blir pakken sendt vidre til postkontoret for henting.

Varer under 1000 kr skal koste 100-lapp for enkelt fortolling! + 25% MVA.

Husk, vareverdi 199 kr får du gratis inn til norge, over 200 kr må du jammen betale MVA på både verdi + porto!

Lenke til kommentar
..og lå det en faktura i pakken? Husk at tollen ofte åpner pakker å leter etter slikt uansett om det er privat eller butikk.

I "gamle dager" var tollen faktisk så ærlig at de klistret på en liten lapp hvis de hadde åpnet pakken, men det har de sluttet med nå...

Pakken var ikke åpnet, var fortsatt forseglet. Lå heller ikke faktura ved.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...