Gå til innhold

Se opp om du har Nforce nettkobling på hovedkort

dr.dude

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele følgende erfaring med andre. Jeg har et Asus A8N SLi hovedkort som nå blir brukt som stasjonær filstasjon (kjører Windows XP SP2)

Etter at jeg fikk en laptop som kjører vista, og endret HTPC'en til vista, har jeg hatt vanvittige problemer med å koble opp mot kataloger og filer på den stasjonære XP. Dette skal egentlig være rett fram, men vistaene, finner aldrig XP maskinen.

Etter å ha undersøkt masse, testet med ping og tracert, har jeg til slutt oppdaget hvor feilen ligger; nemlig i driveren til Nvidias NForce4 nettverks driver. Selv om du velger bort sk. NVidia firewall (har glemt presist hva de kaller det) under installasjonen blir deler eller hele firewall programmet installert. Dette sperrer for Vista fra å få tilgang til filene i "workgroup" på XP maskinen.

For overnevnte kort er løsningen veldig enkel, man bytter bare til den alternative porten som er att opp (Marvell gigaport et eller annet).

For andre, kan det være en må installere Nvidia firewall, for deretter å åpne relevante porter.

Fra nettet er det min forståelse at selv ikke Nvidia har forstått problemet.

My 2 cents worth...

Dr. dude

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt ørten hovedkort med Nvidia-nettverkskort og aldri hatt det minste problem. Hvilken driver bruker du?

Har et kort med 680i chipset nå og heller ingen problemer.

Er du sikker på at det ikke er Vista-brannmuren eller en av de idiotiske protokollene som brukes i Vista. Network Discovery etc.?

Lenke til kommentar
Jeg har hatt ørten hovedkort med Nvidia-nettverkskort og aldri hatt det minste problem. Hvilken driver bruker du?

Har et kort med 680i chipset nå og heller ingen problemer.

Er du sikker på at det ikke er Vista-brannmuren eller en av de idiotiske protokollene som brukes i Vista. Network Discovery etc.?

Det er jeg ganske sikker på, for jeg har prøvd alt og satt opp link layer topology for Vista XP integrasjon.

Driver var denne fra NVIDA hjemmeside: http://www.nvidia.com/object/nforce_winxp_15.23.html

Problemet beskrives i detalj her (og er ikke pga. min manglende "kompetanse" som overnevnte impliserer: http://networking.nitecruzr.net/search?q=nforce

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...