Robocoop Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Dette fungerer ikke umiddelbart i Ubuntu, men finnes det noen måte å få det opp? Usb-dongle kalles det vel og er et trådløs kort\stick. Hva er den enkleste fremgangsmåten for å få det til å fungere? Vet noen hva brikkesettet til denne heter, forresten? Kan jeg bruke ndiswrapper-opplegget? Endret 25. september 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 brikkesettet finner du ved å kjøre lsusb i terminalen (lspci dersom det hadde vært internt kort) Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Kjør sudo lshw -C network så får vi vite alt. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 lshw ga meg 148f : 2870 RALINK Er det noe håp? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Google knows. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766850 Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Google knows.http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766850 Ser ut som et langt prosjekt det der. Jeg får la det synke inn. At det skal være så vanskelig å få et USB kort til å virke når RALINK har laget en driver. ATI har laget drivere som fungerer uten problemer gjennom terminalen......... Her må man jo ha doktorgrad. Føles som å skrive sin egen driver.... Endret 25. september 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Kan noen forklare hva å kompilere betyr? Hva betyr instruksjonen "make" i readme fila? Er ikke kompilering en slags mellomstasjon i programeringsprosedyrer? Her er readmefila for driveren: * README * * Ralink Tech Inc. * * http://www.ralinktech.com * ======================================================================= ModelName: =========== RT2870 Wireless Lan Linux Driver ======================================================================= Driver lName: =========== rt2870.o/rt2870.ko ======================================================================= Supporting Kernel: =================== linux kernel 2.4 and 2.6 series. Tested in Redhat 7.3 or later. ======================================================================= Ralink Hardware: =================== Ralink 802.11n Wireless LAN Card. ======================================================================= Description: ============= This is a linux device driver for Ralink RT2870 USB ABGN WLAN Card. ======================================================================= Contents: ============= Makefile : Makefile *.c : c files *.h : header files ======================================================================= Features: ========== This driver implements basic IEEE802.11. Infrastructure and adhoc mode with open or shared or WPA-PSK or WPA2-PSK authentication method. NONE, WEP, TKIP and AES encryption. ======================================================================= Build Instructions: ==================== 1> $tar -xvzf DPO_RT2870_Linux_STA_x.x.x.x.tgz go to "./DPO_RT2870_Linux_STA_x.x.x.x" directory. 2> In Makefile set the "MODE = STA" in Makefile and chose the TARGET to Linux by set "TARGET = LINUX" define the linux kernel source include file path LINUX_SRC modify to meet your need. 3> In os/linux/config.mk define the GCC and LD of the target machine define the compiler flags CFLAGS modify to meet your need. ** Build for being controlled by NetworkManager Please set 'HAS_WPA_SUPPLICANT=y' and 'HAS_NATIVE_WPA_SUPPLICANT_SUPPORT=y'. ** Build for being controlled by WpaSupplicant with Ralink Custom Event Please set 'HAS_WPA_SUPPLICANT=y' and 'HAS_NATIVE_WPA_SUPPLICANT_SUPPORT=n'. command: #./wpa_supplicant -Dralink -ira0 -c wpa_supplicant.conf -d 4> $make # compile driver source code 5> $cp RT2870STA.dat /etc/Wireless/RT2870STA/RT2870STA.dat 6> load driver, go to "os/linux/" directory. #[kernel 2.4] # $/sbin/insmod rt2870sta.o # $/sbin/ifconfig ra0 inet YOUR_IP up #[kernel 2.6] # $/sbin/insmod rt2870sta.ko # $/sbin/ifconfig ra0 inet YOUR_IP up 7> unload driver $/sbin/ifconfig ra0 down $/sbin/rmmod rt2870sta ======================================================================= CONFIGURATION: ==================== RT2870 driver can be configured via following interfaces, i.e. (i)"iwconfig" command, (ii)"iwpriv" command, (iii) configuration file i) iwconfig comes with kernel. ii) iwpriv usage, please refer to file "iwpriv_usage.txt" for details. iii)modify configuration file "RT2870STA.dat" in /etc/Wireless/RT2870STA/RT2870STA.dat. Configuration File : RT2870STA.dat --------------------------------------- # Copy this file to /etc/Wireless/RT2870STA/RT2870STA.dat # This file is a binary file and will be read on loading rt.o module. # # Use "vi RT2870STA.dat" to modify settings according to your need. # # 1.) set NetworkType to "Adhoc" for using Adhoc-mode, otherwise using Infrastructure # 2.) set Channel to "0" for auto-select on Infrastructure mode # 3.) set SSID for connecting to your Accss-point. # 4.) AuthMode can be "WEPAUTO", "OPEN", "SHARED", "WPAPSK", "WPA2PSK", "WPANONE" # 5.) EncrypType can be "NONE", "WEP", "TKIP", "AES" # for more information refer to the Readme file. # #The word of "Default" must not be removed Default CountryRegion=5 CountryRegionABand=7 CountryCode= SSID=Dennis2860AP NetworkType=Infra WirelessMode=9 Channel=0 BeaconPeriod=100 TxPower=100 BGProtection=0 TxPreamble=0 RTSThreshold=2347 FragThreshold=2346 TxBurst=1 WmmCapable=0 AckPolicy=0;0;0;0 AuthMode=OPEN EncrypType=NONE WPAPSK= DefaultKeyID=1 Key1Type=0 Key1Str= Key2Type=0 Key2Str= Key3Type=0 Key3Str= Key4Type=0 Key4Str= PSMode=CAM FastRoaming=0 RoamThreshold=70 HT_RDG=1 HT_EXTCHA=0 HT_OpMode=1 HT_MpduDensity=4 HT_BW=1 HT_AutoBA=1 HT_BADecline=0 HT_AMSDU=0 HT_BAWinSize=64 HT_GI=1 HT_MCS=33 HT_MIMOPSMode=3 IEEE80211H=0 TGnWifiTest=0 WirelessEvent=0 ----------------------------------------------- *NOTE: WMM parameters WmmCapable Set it as 1 to turn on WMM Qos support AckPolicy1~4 Ack policy which support normal Ack or no Ack (AC_BK, AC_BE, AC_VI, AC_VO) All WMM parameters do not support iwpriv command but ¡¥WmmCapable¡¦¡¦, please store all parameter to RT2870STA.dat, and restart driver. ----------------------------------------------- syntax is 'Param'='Value' and describes below. @> CountryRegion=value value 0: use 1 ~ 11 Channel 1: use 1 ~ 13 Channel 2: use 10 ~ 11 Channel 3: use 10 ~ 13 Channel 4: use 14 Channel 5: use 1 ~ 14 Channel 6: use 3 ~ 9 Channel 7: use 5 ~ 13 Channel @> CountryRegionABand=value value 0: use 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 149, 153, 157, 161, 165 Channel 1: use 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140 Channel 2: use 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64 Channel 3: use 52, 56, 60, 64, 149, 153, 157, 161 Channel 4: use 149, 153, 157, 161, 165 Channel 5: use 149, 153, 157, 161 Channel 6: use 36, 40, 44, 48 Channel 7: use 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140, 149, 153, 157, 161, 165 Channel 8: use 52, 56, 60, 64 Channel 9: use 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 132, 136, 140, 149, 153, 157, 161, 165 Channel 10: use 36, 40, 44, 48, 149, 153, 157, 161, 165 Channel 11: use 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 149, 153, 157, 161 Channel @> CountryCode=value value AG, AR, AW, AU, AT, BS, BB, BM, BR, BE, BG, CA, KY, CL, CN, CO, CR, CY, CZ, DK, DO, EC, SV, FI, FR, DE, GR, GU, GT, HT, HN, HK, HU, IS, IN, ID, IE, IL, IT, JP, JO, LV, LI, LT, LU, MY, MT, MA, MX, NL, NZ, NO, PE, PT, PL, RO, RU, SA, CS, SG, SK, SI, ZA, KR, ES, SE, CH, TW, TR, GB, UA, AE, US, VE "" => using default setting: 2.4 G - ch 1~11; 5G - ch 52~64, 100~140, 149~165 @> SSID=value value 0~z, 1~32 ascii characters. @> WirelessMode=value value 0: legacy 11b/g mixed 1: legacy 11B only 2: legacy 11A only //Not support in RfIcType=1(id=RFIC_5225) and RfIcType=2(id=RFIC_5325) 3: legacy 11a/b/g mixed //Not support in RfIcType=1(id=RFIC_5225) and RfIcType=2(id=RFIC_5325) 4: legacy 11G only 5: 11ABGN mixed 6: 11N only 7: 11GN mixed 8: 11AN mixed 9: 11BGN mixed 10: 11AGN mixed @> Channel=value value depends on CountryRegion or CountryRegionABand @> BGProtection=value value 0: Auto 1: Always on 2: Always off @> TxPreamble=value value 0:Preamble Long 1:Preamble Short 2:Auto @> RTSThreshold=value value 1~2347 @> FragThreshold=value value 256~2346 @> TxBurst=value value 0: Disable 1: Enable @> NetworkType=value value Infra: infrastructure mode Adhoc: adhoc mode @> AuthMode=value value OPEN For open system SHARED For shared key system WEPAUTO Auto switch between OPEN and SHARED WPAPSK For WPA pre-shared key (Infra) WPA2PSK For WPA2 pre-shared key (Infra) WPANONE For WPA pre-shared key (Adhoc) WPA Use WPA-Supplicant WPA2 Use WPA-Supplicant @> EncrypType=value value NONE For AuthMode=OPEN WEP For AuthMode=OPEN or AuthMode=SHARED TKIP For AuthMode=WPAPSK or WPA2PSK AES For AuthMode=WPAPSK or WPA2PSK @> DefaultKeyID=value value 1~4 @> Key1=value Key2=value Key3=value Key4=value value 10 or 26 hexadecimal characters eg: 012345678 5 or 13 ascii characters eg: passd (usage : "iwpriv" only) @> Key1Type=vaule Key2Type=value Key3Type=vaule Key4Type=vaule value 0 hexadecimal type 1 assic type (usage : reading profile only) @> Key1Str=value Key2Str=value Key3Str=vaule Key4Str=vaule value 10 or 26 characters (key type=0) 5 or 13 characters (key type=1) (usage : reading profile only) @> WPAPSK=value value 8~63 ASCII or 64 HEX characters @> WmmCapable=value value 0: Disable WMM 1: Enable WMM @> PSMode=value value CAM Constantly Awake Mode Max_PSP Max Power Savings Fast_PSP Power Save Mode @> FastRoaming=value value 0 Disabled 1 Enabled @> RoamThreshold=value value Positive Interger(dBm) @> HT_RDG=value value 0 Disabled 1 Enabled @> HT_EXTCHA=value (Extended Channel Switch Announcement) value 0 Below 1 Above @> HT_OpMode=value value 0 HT mixed format 1 HT greenfield format @> HT_MpduDensity=value value (based on 802.11n D2.0) 0: no restriction 1: 1/4 £gs 2: 1/2 £gs 3: 1 £gs 4: 2 £gs 5: 4 £gs 6: 8 £gs 7: 16 £gs @> HT_BW=value value 0 20MHz 1 40MHz @> HT_AutoBA=value value 0 Disabled 1 Enabled @> HT_BADecline value 0 Disabled 1 Enabled <Reject BA request from AP> @> HT_AMSDU=value value 0 Disabled 1 Enabled @> HT_BAWinSize=value value 1 ~ 64 @> HT_GI=value value 0 long GI 1 short GI @> HT_MCS=value value 0 ~ 15 33: auto @> HT_MIMOPSMode=value value (based on 802.11n D2.0) 0 Static SM Power Save Mode 1 Dynamic SM Power Save Mode 2 Reserved 3 SM enabled (not fully support yet) @> IEEE80211H=value value 0 Disabled 1 Enabled @> TGnWifiTest=value value 0 Disabled 1 Enabled @> WirelessEvent=value value 0 Disabled 1 Enabled <send custom wireless event> MORE INFORMATION ================================================================================= If you want for rt2870 driver to auto-load at boot time: A) choose ra0 for first RT2870 WLAN card, ra1 for second RT2870 WLAN card, etc. B) create(edit) 'ifcfg-ra0' file in /etc/sysconfig/network-scripts/, edit( or add the line) in /etc/modules.conf: alias ra0 rt2870sta C) edit(create) the file /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-ra0 DEVICE='ra0' ONBOOT='yes' NOTE: if you use dhcp, add this line too . BOOTPROTO='dhcp' *D) To ease the Default Gateway setting, add the line GATEWAY=x.x.x.x in /etc/sysconfig/network ======================================================================= Endret 25. september 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hei, kompilering i denne sammenhengen er at du laster ned kildekoden først for så å kompilere den til maskinkode (som leses nativt av operativsystemet). Kildekoden er ofte "henvisninger" og oppsett på hvordan maskinkoden skal lages. Fordelen med dette er at du kun trenger en kildekode (stort sett) til alle typer operativsystemer. Kompilatoren på DITT system sørger for å tolke kildekoden riktig, og lager deretter en kjørbar maskinkode som kan leses lett og hurtig av ditt eget operativsystem. F.eks. i form av en driver til ditt nettverkskort. Flott at du tar deg tid til å lese litt rundt om dette. I Ubuntu må du gå inn i Synaptic Package Manager og installere build-essential. Hvis ikke det er installert kan du ikke kompilere dine egne drivere med kommandoer slik som f.eks configure, make og make-install etc. Kompilering er nok ikke noe du kommer ofte borti, men for min egen del MÅTTE jeg kompilere et trådløst kort som nettopp ga sin identitet som rt2500, selv om dette er støtter i Linux-kjernen. Og i et tilfelle måtte jeg kompilere drivere til et noe spesielt lydkort. Vel, håper jeg skjønte spørsmålet ditt. Lykke til med interessant lesing! :-D Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 lshw ga meg 148f : 2870 RALINK Er det noe håp? Neste gang bør du poste alt, ikke bare en linje du etter eget forgodtbefinnende velger å dele.At det skal være så vanskelig å få et USB kort til å virke når RALINK har laget en driver. ATI har laget drivere som fungerer uten problemer gjennom terminalen.........Vel, hvis du må kompilere drivere selv, så er problemet nettopp at Ralink ennå ikke har laget en driver for linux.Her må man jo ha doktorgrad. Føles som å skrive sin egen driver....ATI driverne som er pakket for Ubuntu virker ut-av-boksen, et ekstra museklikk for den proprietære driveren. Hvis du skal laste ned nyere versjon og installere rett fra ATI, så må du naturligvis ta til takke med akkurat slik ATI har pakket den for deg. Med dine antipatier mot GNU/Linux anbefaler jeg deg å holde deg til et annet OS, hvor du sikkert tenker deg om både to og tre ganger før du mistenker at OS'et har skylda. Min motivasjon for å hjelpe deg har ihvertfall rast ned i bøtta rimelig fort. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Ralink har laget en driver, den er til og med FOSS. Men den vil ikke kompliere på Ubuntu 8.04 uten modifisering. Den fungerte i 7.10 og kommer sikkert til å gjøre det i 8.10. Hvis du føler at det blir alt for vrient å kompilere driveren, så kan du jo prøve deg på pre-release av Ubuntu 8.10 eller prøve andre distroer som openSUSE eller Mandriva. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 (endret) lshw ga meg 148f : 2870 RALINK Er det noe håp? Neste gang bør du poste alt, ikke bare en linje du etter eget forgodtbefinnende velger å dele.At det skal være så vanskelig å få et USB kort til å virke når RALINK har laget en driver. ATI har laget drivere som fungerer uten problemer gjennom terminalen.........Vel, hvis du må kompilere drivere selv, så er problemet nettopp at Ralink ennå ikke har laget en driver for linux.Her må man jo ha doktorgrad. Føles som å skrive sin egen driver....ATI driverne som er pakket for Ubuntu virker ut-av-boksen, et ekstra museklikk for den proprietære driveren. Hvis du skal laste ned nyere versjon og installere rett fra ATI, så må du naturligvis ta til takke med akkurat slik ATI har pakket den for deg. Med dine antipatier mot GNU/Linux anbefaler jeg deg å holde deg til et annet OS, hvor du sikkert tenker deg om både to og tre ganger før du mistenker at OS'et har skylda. Min motivasjon for å hjelpe deg har ihvertfall rast ned i bøtta rimelig fort. Oi,oi. En hårsår Linuxbruker. Det er ingenting annet enn 2870 som er relevant så hvorfor poste mer info om tomme USB-porter. Jeg tror ikke jeg er interessert i din hjelp uansett. EDIT: La meg legge til at jeg ikke har noe i mot Linux. Jeg synes de gjør en kjempejobb. Endret 26. september 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Løsningen ligger i den Ubuntuforums-posten som er nevnt tidligere. At dette ikke funker ut av boksen i Ubuntu, kan skyldes et par ting : - At RALINK-driveren er så ny at den ikke var inkludert når kernelen Ubuntu benytter var klar (Ubuntu skifter ikke kernelversjon i en stabil release, med de fordeler og ulemper det medfører) - At RALINK-driveren aldri har vært en del av kernelen, fordi den ikke holder god nok standard, eller benytter en inkompatibel lisens. Problemet skyldes nok en av disse grunnene (eller begge), hvilken det er vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner dette kortet. Heldigvis finnes det en løsning, selv om den dessverre ikke er spesielt lettfattelig og enkel. Endret 26. september 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Løsningen ligger i den Ubuntuforums-posten som er nevnt tidligere. At dette ikke funker ut av boksen i Ubuntu, kan skyldes et par ting : - At RALINK-driveren er så ny at den ikke var inkludert når kernelen Ubuntu benytter var klar (Ubuntu skifter ikke kernelversjon i en stabil release, med de fordeler og ulemper det medfører) - At RALINK-driveren aldri har vært en del av kernelen, fordi den ikke holder god nok standard, eller benytter en inkompatibel lisens. Problemet skyldes nok en av disse grunnene (eller begge), hvilken det er vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner dette kortet. Heldigvis finnes det en løsning, selv om den dessverre ikke er spesielt lettfattelig og enkel. Finnes nok enkle lettfattelige løsninger, men de får noen andre lete frem. Når det gjelder Ralink har du helt rett, ingen av dem er av god nok kvalitet. Åpen forent driver modnes med rt2x00-prosjektet, men dette prosjektet skjøt fart først i år, og ble lagt inn i kjerna fra og med 2.6.24. Selv de originale Ralink-driverne nyter godt av de-bugging fra miljøet bak rt2x00, så de finnes typisk i flere versjoner. Det kan derfor være ganske tidkrevende å nøste opp en god løsning til et kort som ikke funker ut-av-boksen med rt2x00 ennå. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Med dine antipatier mot GNU/Linux anbefaler jeg deg å holde deg til et annet OS, hvor du sikkert tenker deg om både to og tre ganger før du mistenker at OS'et har skylda. Min motivasjon for å hjelpe deg har ihvertfall rast ned i bøtta rimelig fort. Voldsomt da, jeg kan godt forstå at det er svært frustrerende og sloss mot driverproblemer i Linux. Man bør vel tåle litt frustrasjon før man ber folk stikke av. Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Med dine antipatier mot GNU/Linux anbefaler jeg deg å holde deg til et annet OS, hvor du sikkert tenker deg om både to og tre ganger før du mistenker at OS'et har skylda. Min motivasjon for å hjelpe deg har ihvertfall rast ned i bøtta rimelig fort. Voldsomt da, jeg kan godt forstå at det er svært frustrerende og sloss mot driverproblemer i Linux. Man bør vel tåle litt frustrasjon før man ber folk stikke av. Da kan du kanskje la det synke inn at det ville tatt meg et betydelig tidsrom å sydd sammen en god løsning for trådstarter. Da synes jeg det er greit å ikke bli utsatt for uberettiget drittkasting mot linux, og av og til sier jeg det rett ut. Trenger ikke dra langt for å finne tilsvarende ufin adferd:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry12061717 Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Trådstarter kan prøve ubuntu 7.10 der de "gamle" ralink-driverne brukes. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Trådstarter kan prøve ubuntu 7.10 der de "gamle" ralink-driverne brukes. Vil denne fremgangsmåten virke?: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/...alinkRT2500#end Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Trådstarter kan prøve ubuntu 7.10 der de "gamle" ralink-driverne brukes. Skal da ikke være nødvendig å nedgradere, Det gamle og det nye prosjektet skal etter min oppfatting greie å leve sammens. -rw-r--r-- root/root 13005 2008-09-28 02:00 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2400pci.ko -rw-r--r-- root/root 15890 2008-09-28 02:00 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2500pci.ko -rw-r--r-- root/root 23858 2008-09-28 02:00 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2500usb.ko -rw-r--r-- root/root 22424 2008-09-28 02:00 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2x00lib.ko -rw-r--r-- root/root 7985 2008-09-28 02:00 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2x00pci.ko -rw-r--r-- root/root 9924 2008-09-28 02:00 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2x00usb.ko -rw-r--r-- root/root 18424 2008-09-28 02:00 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt61pci.ko -rw-r--r-- root/root 26362 2008-09-28 02:00 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt73usb.ko vs. -rw-r--r-- root/root 93520 2008-08-09 01:02 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2400.ko -rw-r--r-- root/root 207269 2008-08-09 01:02 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2500.ko -rw-r--r-- root/root 221335 2008-08-09 01:03 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt2570.ko -rw-r--r-- root/root 237061 2008-08-09 01:03 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt61.ko -rw-r--r-- root/root 250228 2008-08-09 01:03 lib/modules/2.6.23/kernel/drivers/net/wireless/rt73.ko Blacklist rt2x00, og force modprobe av rt. BTW, det er flere kort som kommer til å slite framover, mac80211 stacken og driverene er ikke moden nok, Atheros har det samme problemet med den siste mac80211. Blir nok bedre over tid, men pr.idag er Madwifi og Ralink mye bedre en det som kommer fra kernelen og mac80211 stacken. Noe diverse distroer burde vite. Endret 28. september 2008 av olear Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Nå kompilerte driveren faktisk og det kommer opp wireless network i network manager. men da henger alt seg også. Og jeg må kjøre insmod (.ko fil) hver gang. Hva bør jeg gjøre nå for å få det til? Må noen standarddrivere fjernes? USB sticken lyser ikke, forresten. Nettverket mitt har forøvrig WPA-psk kryptering. Jeg burde åpenbart forandret config.mk og makefile FØR jeg kompilerte. Huff, tabbe. .... Kan jeg kjøre prodedyren omigjen eller går ikke det? Det kan vel ikke endres manuelt i etterkant. Endret 28. september 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Du må enten fjerne mappen lib/modules/DIN_KERNEL/kernel/drivers/net/wireless/rt2x00 eller blackliste modulene i mappen, merk at rt2x00-mappen vil dukke opp igjen ved kerneloppdatering. EDIT:Du trenger også firmware. Endret 28. september 2008 av olear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå