Gå til innhold

Hvordan variere kostholdet med gluten- og laktoseintoleranse?

Anbefalte innlegg

Ja, overskriften sier vel egentlig det meste... Jeg lurer på om noen har forslag til hva man kan spise for å variere kostholdet når man har både gluten- og laktoseintoleranse? Kjenner at jeg begynner å bli temmelig lei av kyllingsalat til lunsj og kylling til middag :p

Jeg har en smerteproblematikk i fht magen som kompliserer det hele litt ekstra, jeg bør visstnok holde meg unna rødt kjøtt, stekt mat, sukker, melk/laktose, hvetemel og koffein for ikke å forverre smertene, og jeg har sluppet helt opp for ideer nå. Alle innspill mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Finnes jo utrolig masse forskjellig fisk, grønnsaker, frukt. Er jo bokstavelig talt tusenvis av kombinasjoner av slike ting. Stekt laks med broccoli og potet er jo veldig forskjellig fra kokt torsk med egg, smør og potet, eller f.eks. stekt sei med løk og ett eller annet osv.

Dersom du ikke spiser fisk, og ikke rødt kjøtt, så sitter du plutselig igjen med bare kyllingen, og den er det vel litt vanskelig å få til så fryktelig mye ut av etterhvert. :)

Er kanskje mer problematisk med kald mat, siden vi er så fryktelig innøvde på denne brødmaten vi absolutt skal spise her i landet. Hvis du ikke klarer laktose eller rødt kjøtt så forsvinner vel også en god del av påleggene man typisk bruker ut vinduet. Men det finnes vel glutenfrie brød, og syltetøy, nugatti, kaviar, tunfisk, makrell i tomat og sikkert tusen andre ting er fremdeles både gluten og laktosefritt.

Ellers er jo nøtter f.eks. meget bra for næringen sin del, men problemet der er vel at det fyller ganske lite. Men ikke alle er helt avhengige av å fylle magen så mye.

Lenke til kommentar
Tja.. Finnes jo utrolig masse forskjellig fisk, grønnsaker, frukt. Er jo bokstavelig talt tusenvis av kombinasjoner av slike ting. Stekt laks med broccoli og potet er jo veldig forskjellig fra kokt torsk med egg, smør og potet, eller f.eks. stekt sei med løk og ett eller annet osv.

Dersom du ikke spiser fisk, og ikke rødt kjøtt, så sitter du plutselig igjen med bare kyllingen, og den er det vel litt vanskelig å få til så fryktelig mye ut av etterhvert. :)

Er kanskje mer problematisk med kald mat, siden vi er så fryktelig innøvde på denne brødmaten vi absolutt skal spise her i landet. Hvis du ikke klarer laktose eller rødt kjøtt så forsvinner vel også en god del av påleggene man typisk bruker ut vinduet. Men det finnes vel glutenfrie brød, og syltetøy, nugatti, kaviar, tunfisk, makrell i tomat og sikkert tusen andre ting er fremdeles både gluten og laktosefritt.

Ellers er jo nøtter f.eks. meget bra for næringen sin del, men problemet der er vel at det fyller ganske lite. Men ikke alle er helt avhengige av å fylle magen så mye.

Jeg spiser fisk også, så jeg har jo ganske mange muligheter der - problemet mitt nå i det siste har vært at jeg er lei av alt. Det blir mye likt, og når jeg i tillegg har en roomie som skal i ketose (og derfor skal unngå alt av karbohydrater, mer eller mindr), så er det enda mer som utelukker seg selv. Nå har jeg fått en god del tips, og inspirasjonen begynner å vende tilbake :)

Sliter med menyen jeg også.

Knasker Pepcid når jeg spiser "vanlig" mat.

Ellers er det glutenfritt knekkebrød (glutenfritt brød smaker sagmugg).

Bruker ellers kokosmelk som erstatning i ulike sauser osv.

:!: Jeg forsøkte å lage vaniljesaus med havremelk - ikke spesielt vellykket.... Kokosmelk må prøves :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg er en vegetarianer og kan ikke spiser gluten. Jeg får protein fra bønner, linser, egg og korn (for eks, quinoa, brun ris og hirse). Jeg kjøper glutenfrie produkter fra www.glutenfriematvarer.com. Mange av produktene er også økologiske. Soya produkter er også viktig i mitt kosthold. De inneholder masse protein. Frokost med glutenfri muesli og soyamelk er veldig god og sunn, og den inneholder ikke gluten og laktose. Egg er veldig gode i middagretter. For eks. quiche eller omeletter med salat. Jeg har mange oppskrifter for vegetariske og glutenfrie middag retter.

Håper dette hjelper! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...