Gå til innhold

Søksmål over Spore og Securom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er noen 3 part programmer som finner slikt og fjerner det. Men det er egentlig ikke noe problem. Så lenge du ikke er en prirat jævel så er det ikke noe stress. Eneste som er stress er hvis du må instalere spore mer en 3 ganger, ( hvilket jeg ikke ser vitsen med da det ikke er et langvarig spill)

"Piratjævlene" laster ned ferdig crackede versjoner, så det er null stress for dem også.

Litt verre er det for utvikleren av DRM-infiserte spill, som taper masse penger på tåpelige og ikke-fungerende kopibeskyttelser.

SecuROM reklamerer med sin uovertrufne kopibeskyttelse, men i praksis er den like verdiløs som en oppblåsbar dartskive :thumbdown:

Ikke bare kopierer piratene som før, men nå flykter ærlige kunder også:

http://www.forbes.com/technology/2008/09/1..._0912spore.html

http://torrentfreak.com/spore-most-pirated...-to-drm-080913/

Lenke til kommentar

Vil oppfordre alle som mottar reklame for Spore og lignende spill der antall installeringer er begrenset til å klage til forbrukerombudet. Jeg har selv gjort dette med Spore fordi reklamen gir inntrykk av at du kjøper programmet i stedet for å leie det, og at programvaren installerer annen programvare, Securom, uten at jeg har godkjent dette. Oppfordrer alle til å gjøre det samme. Forbrukerombudet i Norge gjør en god jobb og presset blant annet Apple veldig hardt, så det nytter.

Lenke til kommentar

securom er malvare, intet annet, det er også overfølsomt, reagerer påting den ikke burde, legger inn en skjult driver som eleverer rettigheter fra bruker til admin, en åpenbar sikkerhetssvaket, hvilken dag som helst nå kommer det et eller flere virus som utnytter securom.

I tilleg, securom er ikke nevnt i eula, (som ikke er et lovlig bindende avtale)

Lenke til kommentar

Gikk over listen på reclameyourgame og jeg har installert og spilt mange av spillene som tydeligvis har securom uten å vite om det eller merke noe til det. Så jeg kan helt ærlig si jeg ikke helt ser problemet, ikke for meg ihvertfall. Aldri hatt noe problem med dette programmet. Spillene jeg har installert med securom er:

-Alone in the Dark

-Bioshock

-Boiling Point

-Call of Juarez

-Conflict: Denied Ops

-Crysis

-Dark Messiah of might and magic

-El Matador

-Fear

-Gears of War

-GTA San Andreas

-Hitman Blood Money

-Kane and Lynch

-Medal of Honor: Airborn

-Lost Planet

-Prey

-Rainbow Six Vegas

-Reservoir Dogs

-Spore

-Stalker

-Stubs the zombie

-Total Overdose

-Turning Point: Fall of liberty

Jeg har ikke ant at securom har blitt installert, men jeg har heller ikke merket noe til dette på noe vis. Noen av disse spillene lastet jeg ned og spilte på TG uten problemer, for så å kjøpe de i etterkant. Så først og fremst aner jeg ikke hvordan securom skal hindre piratvirksomhet, da piratspillene jeg testet før kjøp fungerte fett som bare det, men jeg vet heller ikke hva problemet med programmet skal være. Men selv om jeg ikke har opplevd problemer med securom HATER jeg at programmer blir installert på pcene mine uten min godkjennelse. Det burde stå klart og tydelig på coveret til spillene at securom må installeres og det burde stå klart og tydelig under installasjonsveiviseren når spillet installeres. Og da mener jeg ikke i "kontrakten" en må godkjenne, for hvem leser vel igjennom den? Jeg mener det skal være et eget punkt en godkjenner før spillet installeres.

Det er godt mulig jeg har vært heldig, eller på et eller annet vis har klart å unngå securom mtp at jeg ikke har merket noe til programmet, men om det skaper problemer for en kunde så skaper securom problemer for en kunde for mye.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Synes nå det holder med en enkel skjekk imot piratkopiering, og gjerne en cd-key, noe mer epic vas trengs ikke for å holde pensjonistene og småbarna (som er de eneste som ikke klarer å piratkopiere forbi DRM-en).

De fortjente det saksmålet, og jeg håper at de vinner.

Men et spørsmål: Hvem får erstatningen?

Lenke til kommentar

Selv om det ikke skaper problemer så synnes jeg det kommer på samme linje som spyware da den innstalleres uten noen varsel og deretter

forsøker å skjule denne installasjonen og skulle man rote i registeret å finne den er mappen merket med "ikke slett denne" for å få oss til å tro at det er en viktig systemfil.

Lenke til kommentar

Hvorfor har sikkerhets selskapene (antivirus o.l.) gått med på å la denne malwaren fare i systemet?

Det er ett annet aspekt som er små tragisk.

Det blir gjerne litt som MS, som sier hollywood tvang dem til å implementere DRM.
Følgelig måtte selskapene kollektivt sette foten ned, om smellen skulle havne på EA. Da hadde det gått opp for "hvermansen" at det er sunnt å holde seg vekke fra EA.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Jeg har ikke ant at securerom har blitt installert, men jeg har heller ikke merket noe til dette på noe vis.

....

Det er godt mulig jeg har vært heldig, eller på et eller annet vis har klart å unngå securerom mtp at jeg ikke har merket noe til programmet, men om det skaper problemer for en kunde så skaper securerom problemer for en kunde for mye.

Syntes selv at mange folk klaget overvettes mye på securom, fordi jeg selv ikke hadde opplevd problemer med det. Men når jeg innstallerte Crysis for første gang nekta det å kjøre.

Du kan jo tenke deg hvorfor? Naturligvis var det sånn at Spyware Doctor var et skummelt hackerprogram, så Securom nektet å kjøre Crysis.

Så nå har jeg naturligvis fjernet kopibeskyttelsen på Crysis, noe som tok meg kanskje to minutter. Lurer på hvor mye det koster EA å implementere securom på min kopi?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...