Gå til innhold

Phenom 9550 meget høy temp [Løst]

Metino

Anbefalte innlegg

Når jeg kom hjem etter helga, slå jeg på pcen og det tok ikke lang tid før det begynte å pipe. Merkelig nok var det ikke noe problem med pcen før helga.

Jeg prøvd litt feilsøking, og har konkludert med at cpuen rett og slett bare blir for varm.

Før helga lå cpuen på 42-45grader i idle, men nå stiger cpuen rett til 80grader. Samtidlig stiger temperaturen i noen som heter TMPIN0, TMPIN1 og TMPIN2 (i følge CPUID HW MONITOR). Forholdsvis bare 1 og 2 som får høy temp. Så jeg tenkte at disse komponentene ligge nært cpuen. Hvilken temperaturer er dette?

Synes det var litt merkelig at dette plutselig skjedde over helga. Pipelyden har også kommet etter pcen har vært gjennom en benchmark. Holder ikke stockvifta mål, jeg må kjøpe ny kjøler eller er det noe som kan være defekt i HK?

Endret av Metino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturen var helt normal etter benchmarken. Noen uker sider jeg kjørte den.

Vifta lever, det første jeg tenkte var jo såklart om den var død, eller om den på en eller annen grunn kjørte seg selv på lavere turtall, men den ligger på ca 3000rpm og var oppe i 4000rpm etter noen minutter på 80grader.

Jeg har bytta pasta ettersom orginalpastaen var helt styrknet noe som gjorde at jeg faktisk dro hele cpuen fra socketen uten å vri om den festepinnen :s

Lenke til kommentar

Jeg rengjorde kjøleribba og toppen av cpuen godt før jeg tok på ny pasta, har byttet pasta 2 ganger. Uansett så synes jeg det er litt rart at TMPIN1 og TMPIN2 også har høyere temperaturer(100 og 114grader). Ettersom jeg ikke vet hvor på kortet disse ligger så har de vel ingen relasjoner med cpuen, unansett om de er relatert eller ikke er det vel også litt merkelig at temperaturen stiger på TMPIN1 og TMPIN2 samtidlig som det oppstår høye temp. på cpu?

Lenke til kommentar

Først og fremst. Hvilken hardware er det du har? Kan temperaturene som rapporteres være reelle? DVS kjenn med fingrene så nær prosessorenen du kommer på kjøleren. Du kjenner fort om de er på 80+ og 110 \120. TMP1 +2 er mest sannsynelig pwm temps, dvs volt regulatorene til cpu, de ligger rundt prosessoren og har forhåpentligvis en slags kjøleløsning. Disse har som regel sperrer på rundt 125 grder, før de slår seg av. Litt avhengig av prosessortype så gjør prosessoren også det ved den temperaturen.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøpe/lage/jalle til noe heatsinks på mosfets som jeg har avmerket på bildet nedenfor. I tillegg bør du ha en vifte som blåser på dem til enhver tid. Jeg har en Nochtua 8cm vifte som ligger oppå pwm området til enhver tid, og det funker supert. Vifta er stille og flytter forholdsvis mye luft på 1800RPMs.

post-110767-1222855016_thumb.jpg

Antar det er PWM temps som "forurenser" cpu temp readingen din også, slik at den egentilig ikke er så varm som sensoren sier.

Edit: I tillegg lønner det seg ofte å flashe til siste BIOS på disse "Phenom kompatible" hovedkortene, da det ofte er mye bugs på eldre bioser.

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar

Hehe, nå ser det ut som alt er som det skal være, og kanskje litt bedre :) Jeg bestilte Antec Three Hundred og flyttet alt over, og nå 10 min etter oppstart ligger cpu tempen på 31-32 grader. Jeg tror jeg vet hva som kan være feilen, men det kommer rett fra hukommelsen og det er at før jeg byttet over til antec kabinettet la cpu spenningen på 1.7v og nå ligger den på 1.23v. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan ha skjedd, men nå er det heller ikke sikkert det var tilfellet heller.

Men takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...