AQXFLD9 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Er ute etter digital speilrefleks i økonomiklassen for å knipse litt en gang i blant på fritiden, og har lenge tenkt på D40 kit med to linser eller 450d kit, men så har jo 1000d også kommet nå - så jeg kjøpte et slikt i går, nærmest av nysgjerrighet og for å teste. Får bytte det, eller pengene igjen, om jeg ikke liker det. Ble fristet av et nyere kamera og når man kommer fra kompaktkameraklassen har man blitt vant med liveview. Men så fort jeg fikk liv i det begynte forsøkene på å få aktivert liveview. Etter en kjapp manualskumming fant jeg ut at liveview ikke er mulig å bruke i automodus (som jo er der jeg så for meg størst behov ved noen kjappe snapshots), men jeg fikk heller ikke til å bruke det i manuelle moduser. Fikk satt det til aktivert i menyen, men det skjedde ikke stort? Må forøvrig si at det virker som et helt topp kamera for vårt bruk, med unntak av at det føles litt plastic fantastic. 450d som er veldig likt føles bedre på grunn av gummigrepet. Oppfatter heller ikke 2.5" skjermen som et problem kontra 450d sin 3". Har ikke klart å bestemme meg for om jeg gidder å legge i 1000,- ekstra for en 450d. Vurderer forøvrig å skaffe meg et ekstra objektiv, f.eks. 50-200mm. Er det helt meningsløst å kjøpe et billig objektiv uten stabilisering? Tenkte f.eks. på http://www.japanphoto.no/product/objektive...200mm-di-canon/ (799,-) Fristende pris må jeg jo si. Er ikke så bitt av basillen at jeg føler for å bla opp 3-4 lapper for et ekstra objektiv. Finnes det noe med stabilisering Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Vurder Sony A300 eller 350 i steden, best på liveview og bildekvalitet, samt stabilisering i huset, så slipper du å tenke på objektiver med stabilisering. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Er ute etter digital speilrefleks i økonomiklassen for å knipse litt en gang i blant på fritiden, og har lenge tenkt på D40 kit med to linser eller 450d kit, men så har jo 1000d også kommet nå - så jeg kjøpte et slikt i går, nærmest av nysgjerrighet og for å teste. Får bytte det, eller pengene igjen, om jeg ikke liker det.Ble fristet av et nyere kamera og når man kommer fra kompaktkameraklassen har man blitt vant med liveview. Men så fort jeg fikk liv i det begynte forsøkene på å få aktivert liveview. Etter en kjapp manualskumming fant jeg ut at liveview ikke er mulig å bruke i automodus (som jo er der jeg så for meg størst behov ved noen kjappe snapshots), men jeg fikk heller ikke til å bruke det i manuelle moduser. Fikk satt det til aktivert i menyen, men det skjedde ikke stort? Må forøvrig si at det virker som et helt topp kamera for vårt bruk, med unntak av at det føles litt plastic fantastic. 450d som er veldig likt føles bedre på grunn av gummigrepet. Oppfatter heller ikke 2.5" skjermen som et problem kontra 450d sin 3". Har ikke klart å bestemme meg for om jeg gidder å legge i 1000,- ekstra for en 450d. Vurderer forøvrig å skaffe meg et ekstra objektiv, f.eks. 50-200mm. Er det helt meningsløst å kjøpe et billig objektiv uten stabilisering? Tenkte f.eks. på http://www.japanphoto.no/product/objektive...200mm-di-canon/ (799,-) Fristende pris må jeg jo si. Er ikke så bitt av basillen at jeg føler for å bla opp 3-4 lapper for et ekstra objektiv. Finnes det noe med stabilisering liveview,kan ikke brukes i automodus nei, og ja du vil se forskjell på dette og kompaktkamera ang denne funksjonen da den ikke er like bra utviklet her som det du er vant til. Men etterhvert som du bruker kameraet vil jeg garantere deg at du kommer til å prøve ut de manuelle funksjonene da det er her mulighetene ligger og da vil nok liveview komme til nytte i flere situasjoner. Til snapshots er det uansett søkeren som er det beste og raskeste alternativ. Når det gjelder objektiv hadde jeg ikke villet gå for 50-200 uansett om den er billig, kjøp heller 55-250 IS som er et betydelig bedre objektiv og har bildestablisering, det koster rundt 2400 kr men er verdt det. https://prisguiden.no/product.php?productId=79164 Endret 25. september 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
AQXFLD9 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Hei og takk for svar. Jeg beholdt 1000d'en i noen uker, før jeg la i 800,- mer og fikk et 450d. Har ikke angret på det. Selv fra madammen kom det et spontant utbrudd med "oi, dette var bedre å holde i!", uten at hun visste det var noen endringer - og det er jo forsåvidt bare litt gummi som gjør den store forskjellen. På vårt nivå bruksmessig så merker vi ikke så stor forskjell, annet enn at den store skjermen er deilig. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Vurder Sony A300 eller 350 i steden, best på liveview og bildekvalitet, samt stabilisering i huset, så slipper du å tenke på objektiver med stabilisering. hvor har du fra at sony a300/a350 er bedre en eos 450d på bildekvalitet? Så vidt jeg vet, så er eos 450d kanskje det kameraet i "økonomiklassen" med best bildekvalitet!? les dette: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/ Lenke til kommentar
sylskarpt Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hei og takk for svar. Jeg beholdt 1000d'en i noen uker, før jeg la i 800,- mer og fikk et 450d. Har ikke angret på det. Selv fra madammen kom det et spontant utbrudd med "oi, dette var bedre å holde i!", uten at hun visste det var noen endringer - og det er jo forsåvidt bare litt gummi som gjør den store forskjellen. På vårt nivå bruksmessig så merker vi ikke så stor forskjell, annet enn at den store skjermen er deilig. Litt OT, men hvilken kjede lar deg bruke kameraet i flere uker for så å ta det tilbake igjen? Vet Elkjøp har 30 dagers returrett, men det er jo bare på varer som ikke er brukt? Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Når det gjelder objektiv hadde jeg ikke villet gå for 50-200 uansett om den er billig, kjøp heller 55-250 IS som er et betydelig bedre objektiv og har bildestablisering, det koster rundt 2400 kr men er verdt det. 2400kr er uansett "billig" når det snakkes om objektiv. ^_^ Når det gjelder Liveview så er det en funksjon i mine øyne som rett og slett er ubrukelig, kan være meg som allerede er vant til å se i søkeren, men ser ingen grunn til å bruke liveview når jeg fotograferer vanlig. Eneste område jeg kan tenke meg er vel til macro og stjernefotografi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hei og takk for svar. Jeg beholdt 1000d'en i noen uker, før jeg la i 800,- mer og fikk et 450d. Har ikke angret på det. Selv fra madammen kom det et spontant utbrudd med "oi, dette var bedre å holde i!", uten at hun visste det var noen endringer - og det er jo forsåvidt bare litt gummi som gjør den store forskjellen. På vårt nivå bruksmessig så merker vi ikke så stor forskjell, annet enn at den store skjermen er deilig. Litt OT, men hvilken kjede lar deg bruke kameraet i flere uker for så å ta det tilbake igjen? Vet Elkjøp har 30 dagers returrett, men det er jo bare på varer som ikke er brukt? På Elkjøp får du byttet alt, bare du har kvittering. Ser ofte ting som er returnert der som er ripete og stygt, mangler emballasje, dokumentasjon/manual etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå