Gå til innhold

Skjermkort til stue-pc, noen som har tips?

vargaz

Anbefalte innlegg

Må kjøpe meg nytt skjermkort til stue-pc'en... ønsker ikke å bruke så masse penger på det, men kortet på klare å spille av HD-filmer uten at det blir hakking. Prosessoren i maskinen er ikke allverden, 3ghz celeron.

Videre er det noen som vet om man kan spille av HD kvalitet over VGA, vil det fungere? Har ikke flere ledige HDMI innganger på tv'en. Har heller ingen DVI innganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vista eller xp på pc? xp klarer ikke dra stort mer enn 2GB "bra". nå koster ikke ram mye i det hele tatt :) har desverre ikke peiling på om VGA kan overføre HD bilder.

EDIT: Vil nok løse mye problemer med hakking om du har i mer ram ja!

Endret av Isbit47
Lenke til kommentar

Tja.. den utnytter vel max på 3GB, har du 32 bit eller 64 bit? 64 bit`en utnytter nok noe mer men ikke like bra som vista, men igjen så sluker jo vista ram på bare tull! å gå til 3GB RAM på xp skader jo ikke, det vil ikke gå dårligere. men hvis det skulle hakke etter bytte av skjermkort og RAM så vil det nok si at CPU`en er for dårlig. men jeg har kjørt HD filmer på gamle pc`n min med samme CPU uten problemer :)

EDIT: Hvilke programm bruker du til spilling av HD filmer?

Endret av Isbit47
Lenke til kommentar

Unnskyld, men tror du kommer med en del utsagn om ting som du overhode ikke har greie på. Du burde lese deg opp om Vista som du sier bruker minne på tull. XP 32bit vil takle 4gb minne helt fint.

Jeg ser at det kanskje var lite vits i å spørre her på forumet ettersom at det finnes litt for mange som tror de har greie, men som egentlig ikke vet helt sikkert, eller baserer seg ut fra tanker de har gjort seg selv og ikke fakta. Får lete litt rundt selv tror jeg.

Windows Mediaplayer Classic, VLC eller realplayer bruker jeg til å spille av HD filmer. Men det er ikke avspilleren som er problemet.

Lenke til kommentar

selvsagt kan du sette inn 4GB ram, men du vil ikke få utnyttelse av mer en 3.2 for å være nøaktig om det er bra nok for deg! du kan jo fortsette lesningen på det selv om du vil https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=777565, hvis du mener du har fakta å backe opp de 4GB på xp tar jeg gjerne imot det! og ikke gidd å spør om hjelp om du tror du egentlig ikke trenger det, bare for å sjekke om folk vet hva de snakker om.

og VISTA sluker mer minne en den trenger, det er et grunnene til det store "skal jeg bytte eller ikke til vista"

Lenke til kommentar
Kjør på med denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345396 , rimelig og klarer helt fint og mer til å spille HD filmer, Hvor mye minne på pc`n har du? kan ha litt å si på "hakking" av filmer.
4650 er et mye bedre valg.

Det går fint med 1,5 eller 2 GiB minne.

Noen som vet noe om dette med VGA? vil den klare å overføre HD bilder?
VGA har ingen problemer med HD-oppløsningen, men du kan få problemer med DRM-infiserte greier som krever HDCP i fremtiden.

Tja.. den utnytter vel max på 3GB, har du 32 bit eller 64 bit? 64 bit`en utnytter nok noe mer men ikke like bra som vista[...]
Substanser dette.

XP 32bit vil takle 4gb minne helt fint.
Ikke i praksis. Enheter spiser minneadresser, så de fleste ender opp med mellom 3 og 4 GiB adresserbart minne.

selvsagt kan du sette inn 4GB ram, men du vil ikke få utnyttelse av mer en 3.2 for å være nøaktig om det er bra nok for deg!
Nøyaktig? Dette er galt. Det er en FAQ i minnedelen av forumet, foreslår at du leser punkt 22.

hvis du mener du har fakta å backe opp de 4GB på xp tar jeg gjerne imot det!
64-bit-versjonen støtter mer enn 4 GiB minne. Endret av haalo
Lenke til kommentar

Hvor mye system minne (nå snakker vi om du har mer enn systemet klarer å adressere altså 4gb i 32bit) avhenger vel også av hvor mange mb minne du har på skjermkortet. Den blir vel prioritert før systemminnet i denne adresseringen. Altså med et 64mb skjermkort vil du få adressert mer systemminne enn med et 512mb skjermkort. Iallefall er det slik jeg har oppfattet det. Igjen så tror ikke jeg at minne har så mye med HD prosseseringen å gjøre. Jeg har mer tro på at det kommer an på CPU og eller Skjermkort. Eller skjermkort kommer av at ATI kortene prosesserer HD selv, mens nvidia kort trenger hjelp av CPU for å få til dette. Så da avhenger det av CPU'en, noe jeg ikke kan satse på med min Celeron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...