Gå til innhold

Hvordan få en button til å være trykket inne?

Anbefalte innlegg

Er det en måte man kan få en button (enten <input type="button"> eller <button>) til å være trykket inn? Altså at den skal se ut som den gjør når man trykker og holder inne musknappen? Den skal på en måte fungere som en checkbox. Klikk en gang, slik at knappen er trykket inn, klikk en gang til, slik at knappen er trykket ut. Fins det noe kode som gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du styler knappene selv er ikke det et problem, men dersom du skal ha native utseende kjenner ikke jeg til en måte å få det til.

button {
background-image : url( deactive.png );
}

button.active {
background-image : url( active.png );
}

Og så bruker du JavaScript for å legge til og fjerne klassen "active" fra knappene dine. Du kan i stedet for bilder også bruke vår standardforståelse av skygger på datamaskiner med enkel CSS for å gjøre det samme. En "høy" knapp har border : 0px 2px 2px 0px; ( da "lyskilden" på datamaskiner er oppe til venstre ) og en inntrykket knapp har border : 1px; Resultatet blir at f.eks Safaris native halvrunde og blå knapper vises som dine knapper, noe som krever litt mer affordability enn standard. Men hvorfor ikke bruker checkbox?

Lenke til kommentar

Takker for svar. Det var å bruke native utseende jeg tenkte på, ja. Grunnen til at jeg ikke vil bruke checkboxer er mest for å gi det visuelle inntrykket av å trykke inn en knapp. Dessuten vil teksten stå ved siden av en checkbox, mens den vil stå inni en knapp, hvilket vil gi en mer intuitiv forståelse. Det skal sies at det jeg sitter og spikker mest er for morro og også et ganske sært tilfelle. Hadde det vært en helt vanlig form med "Ja, jeg godtar betingelsene", er jeg naturligvis enig i at en vanlig checkbox hadde vært bedre.

Så jeg hadde håpet at det fantes en "indented" eller noe sånt for button, tilsvarende "checked" eller "disabled". Men jeg har skjønt at det er å håpe på for mye. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...