Gå til innhold

Redigeringsverktøy som lar en ta forhåndsdefinerte utsnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg savner en programvare som kan ta forhåndsdefinerte utsnitt av et bilde. F.eks. har jeg et uredigert bilde rett fra kameraet som jeg ønsker å kutte bort en del av, men fortsatt beholde i riktig format (forholdstall mellom høyde/bredde), men bruker jeg et vanlig selection tool, så ender jeg garantert opp med å endre forholdstallene mellom høyde og bredde, og dermed får jeg hvite horisontale eller vertikale kanter ved fremkalling i f.eks. 10x13cm. Savner derfor muligheten til å definere formatet på selections. Har Paintshop Pro og Photoshop, men har ikke funnet muligheten. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Savner derfor muligheten til å definere formatet på selections.

I gimp, trykk r (rektangulært utvalgsværktøy), i hovedmenyen kan du sette forholdstall, f.eks. 3:2, 1:1, 4:3, 17:2, eller hva du måtte ønske. Det er helt sikkert noe lignende i de fleste programmer. Sjekk hjelp for "utvalgsverktøy", "selection tool", "aspect ratio"

Lenke til kommentar

Når du har valgt selection-verktøyet i Photoshop, kommer det opp to (i utgangspunktet) tomme bokser oppe i venstre hjørnet. Der kan du velge størrelsesforholdet på rektanglet. Du kan enten definere det med størrelsesforhold, eller du kan si hvilken størrelse (i pixler, eks) du vil at utsnittet skal være. Så skalerer den det opp og ned ettersom hva som trengs

Lenke til kommentar

Takker gutter!

Har ikke lagt merke til det i PS før - men så bruker jeg for det meste PSP, og der finner jeg fortsatt ikke noen mulighet for det. Får sjekke Photoshop igjen når jeg kommer hjem. :)

Har endelig begynt å fremkalle litt bilder, og det med forhåndsdefinerte utvalg savnet jeg i programvaren til f.eks. Japan Photo. Antar de legger på rammer om man bommer på formatet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...