Gå til innhold

Er Mono fri for pantenter her i Noreg?

Anbefalte innlegg

Eg trenger å smekke opp noko som krever gui og solid ytelse og skal håndtere eindel XML. Dette utelukker alternativer som Python og Java som blir for treigt eller for mykje dilling. Sidan eg har kjennskap til C# frå før av og veit at det har ytelsen til Java men er igjen betre på GUI og XML så vurderer eg å lage prosjektet i Mono.

Saken er jo det at Novell og Microsoft har ein sær avtale angåane Mono som visstnok skal være grunnet patentkonflikter i mono. Les meir her: http://en.wikipedia.org/wiki/Mono_(softwar....80.99s_patents

Men dette gjelder vell bare USA, og ikkje Noreg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg trenger å smekke opp noko som krever gui og solid ytelse og skal håndtere eindel XML. Dette utelukker alternativer som Python og Java som blir for treigt eller for mykje dilling. Sidan eg har kjennskap til C# frå før av og veit at det har ytelsen til Java men er igjen betre på GUI og XML så vurderer eg å lage prosjektet i Mono.

Mono er ikke spesielt bra på GUI. Mono har Gtk# som sitt eget, og forsøker å implementere winforms i tillegg, men her henger de litt etter Microsoft av naturlige årsaker.

Når det er sagt, så er ikke Java så dårlig på hverken XML eller GUI heller som du hinter til. Hvis du peker på AWT og Swing så er jeg enig i at Java som alternativ ser ganske tragisk ut med tanke på integrasjon osv, men en har andre alternativer her, som SWT som kan være verdt å se på. Du kan jo kikke på en applikasjon som f.eks. eclipse som er basert på SWT.

(...og så får noen andre svare på patenter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...