Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fradrag på skatt/støtte fra nav ved mye pendling?

VikinGz

Anbefalte innlegg

jeg har hørt at man kan få fradrag på skatten viss man pendler til og fra jobben litt mer enn vanlig.

Jeg selv har 2 og en halv time morgen og ettermiddag i pendle tid.

Kan man få skattefradrag på slik reise?

Jeg lurer også på hvordan det er med støtte fra nav. Jeg har som sagt 5 timer med pendling hver dag. Og dette gjør at jeg blant annet kun har 3 timer hjemme hverdag (+ 7 timer søvn)

Men problemet er at jeg i dag har fått rettet arbeidstiden slik at det er greit at jeg kommer 10 min for sent og må dra en halvtime før dagen er over.

Problemet er at jeg ikke får fortsjette med dette nå når jeg kommer til oktober. Noe som fører til at jeg må ta toget en time tidligere og en time senere når jeg fortsjatt bor her. Jeg har verken råd til bil eller til å flytte...

Har man muligheter for å få pengestøtte for flytting/bil?

Viss ikke ser jeg for meg at jeg snart blir arbeidsledig igjen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
reiser i overkant av 25mil hver dag :p

Altså Steinkjer - Trondheim - Steinkjer

Regnet på det i følge satsene som er 1,4kr/km før 35000km og etter det er det 0,7kr/km

Så det blir nok en del med min reising...

Hvor mye du får igjen på skatten kommer an på hvor mange dager du har reist i år. Hvis du f.eks startet i jobben etter sommeren og kun har 100 dager med reising vil du få:

250 km * 100 dager * 1,4 kr - 12.800 kr = 22.200 kr

Dette blir trukket fra lønnsgrunnlaget før skatt blir beregnet, så i praksis vil du få:

22.200 * 0,28 = 6216 kr igjen på skatten. Dette er forutsatt at du selv betaler reisen til markedspris.

Har du derimot jobbet hele året får du fradrag for 230 dager og regnestykket for 2008 blir slik:

250 km * 230 dager = 57500

35000 * 1,4 + 22500 * 0,7 = 64750

64750 - 12800 = 51950

51950 * 0,28 = 14546 kr igjen på skatten. Igjen forutsatt at du ikke har billigere reise gjennom arbeidsgiver på noen måte.

Her kan du lese reglene:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handb...p;chapter=68053

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...