Gå til innhold

Wanted suger veldig mye

Gjest

Anbefalte innlegg

den handler om at de som liker den ikke burde like den, fordi de forstår ikke at den suger fordi blir blindet av alle de tingene som pleier å være heftig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også er det en forskjell på hva som er bra og hva som er underholdning. Likte filmen godt, den var heftig og kul. Ikke så mye mer å si om det. Men om den var bra eller ikke, kan diskuteres. For meg er "bra" en todelt mening. Filmer som bruker elementer, skuespillere, replikker eller andre film"triks" for å være heftige og kule er forsåvidt bra, i den forstand at det appelerer til mange og de blir en suksess og tjener penger. De vil ikke gå inn i filmhistorien som mesterverk, men en film som tjener vantittig med penger og er populær, kan man si at den er dårlig? Nei, de er bra i den form at de er en SUKSESS.

Bra kan også defineres som trevakt kritiserer, med tanke på manus, historie, vinkling og kamerateknikk. Mine favorittfilmer er Brev fra Ivo Jima, Old boy, Sin City, Lock stock and two barrel og Shoot up. Det er kanskje vanskelig å se noen sammeheng i disse filmene, men de appelerer på forskjellige måter. Noen liker jeg godt fordi det rett og slett er rått å se på, det er masse action og en vantittig sort humor, samt godt skuespillervalg. Dette er filmer jeg kan maaaange ganger uten å gå lei. REN UNDERHOLDNING, bra i mine øyne. Andre liker jeg fordi de appelerer til min oppfatning av estetikk, hvor godt filmen griper i meg og hvor godt en historie er gjenfortalt. Brev fra Ivo Jima? En av 2 filmer som har fått meg til å felle tårer. Når jeg så filmen hadde jeg ingen bakrunnshistorie verken fra episoden det handlet om, eller hørt om filmen engang. Alikevel ble jeg overveldet av måten historien grep meg på, og virkelig satte meg inn i situasjonen.

Det samme gjelder musikk. Jeg har derfor mer eller mindre sluttet å ta ett standpunkt om ting er bra eller ikke, rett og slett fordi det varierer hva folk oppfatter som bra. Skaperne av Wanted ville mest sannsynlig ikke prøve å lage en film som skulle gå inn i historiebøkene, men heller å lage en film som var godt likt av massene, og håve inn spenn. Det er vel alfa omega i denne bransjen.

Man blir vel ikke akkurat lurt til å like filmen, man får heller servert en samling av elementer man elsker å se i film, og derfor liker man den. Den oppfyller kravet til mannen i gata, noe som jeg synes kan karakteriseres som en bra film.

Kom med en fasit på hva som er god film, og jeg kan sikkert se meg enig.

Takk for meg

Lenke til kommentar

Jeg så Wanted for et par uker siden, synes den var en helt grei cheesy popcornfilm. Kule effekter og eyecandy (Angelina Jolie :love: ). Når det er sagt så klarer jeg ikke å ta noen tråd laget av trevakt seriøst, virker som om at omtrent alt du skriver er trolling... :shrug:

Lenke til kommentar
Også er det en forskjell på hva som er bra og hva som er underholdning. Likte filmen godt, den var heftig og kul. Ikke så mye mer å si om det. Men om den var bra eller ikke, kan diskuteres. For meg er "bra" en todelt mening. Filmer som bruker elementer, skuespillere, replikker eller andre film"triks" for å være heftige og kule er forsåvidt bra, i den forstand at det appelerer til mange og de blir en suksess og tjener penger. De vil ikke gå inn i filmhistorien som mesterverk, men en film som tjener vantittig med penger og er populær, kan man si at den er dårlig? Nei, de er bra i den form at de er en SUKSESS.

Bra kan også defineres som trevakt kritiserer, med tanke på manus, historie, vinkling og kamerateknikk. Mine favorittfilmer er Brev fra Ivo Jima, Old boy, Sin City, Lock stock and two barrel og Shoot up. Det er kanskje vanskelig å se noen sammeheng i disse filmene, men de appelerer på forskjellige måter. Noen liker jeg godt fordi det rett og slett er rått å se på, det er masse action og en vantittig sort humor, samt godt skuespillervalg. Dette er filmer jeg kan maaaange ganger uten å gå lei. REN UNDERHOLDNING, bra i mine øyne. Andre liker jeg fordi de appelerer til min oppfatning av estetikk, hvor godt filmen griper i meg og hvor godt en historie er gjenfortalt. Brev fra Ivo Jima? En av 2 filmer som har fått meg til å felle tårer. Når jeg så filmen hadde jeg ingen bakrunnshistorie verken fra episoden det handlet om, eller hørt om filmen engang. Alikevel ble jeg overveldet av måten historien grep meg på, og virkelig satte meg inn i situasjonen.

Det samme gjelder musikk. Jeg har derfor mer eller mindre sluttet å ta ett standpunkt om ting er bra eller ikke, rett og slett fordi det varierer hva folk oppfatter som bra. Skaperne av Wanted ville mest sannsynlig ikke prøve å lage en film som skulle gå inn i historiebøkene, men heller å lage en film som var godt likt av massene, og håve inn spenn. Det er vel alfa omega i denne bransjen.

Man blir vel ikke akkurat lurt til å like filmen, man får heller servert en samling av elementer man elsker å se i film, og derfor liker man den. Den oppfyller kravet til mannen i gata, noe som jeg synes kan karakteriseres som en bra film.

Kom med en fasit på hva som er god film, og jeg kan sikkert se meg enig.

Takk for meg

en god film er en film som er det den ønsker å være. de fleste filmer som gjør det fokuserer på å påvirke den som ser på, og da er det vanligvis at det gjør det med underholdning. Så en bra film for meg er en film som underholder. dette er ikke noe jeg har tenkt nøye gjennom, og det er sikkert en bedre definisjon, men jeg tenker bare helt fra bunnen.

filmer kan jo påvirke på andre måter også, men om den ikke underholder kan det ofte være en annen type film da. og det er ikke alltid filmer har et mål for hva de ønsker å være, men hvis de påvirker på en annen måte kan det jo være bra film, men i filmer som underholder pleier det å være sånn at den påvirker på den måten den ønsket. jeg tviler på at folk ble påvirket på en annen måte av wanted en det den ønsket. og jeg tror den ønsket å være noe helt annet en det den ble. den har gått utenifra og inn og ikke omvendt.

jeg vet egetnlig ikke noe om det å definere hva bra er og ikke bra er. Men jeg bare snakker om hva jeg liker å se på, som gjør det bra. wanted oppfyller ingen av definisjonene på det som er å være bra, uansett.

man bare tror det fordi man har sett masse bra filmer før som wanted henter masse fra og prøver å gjøre like kult, men får det ikke til. det er gjennomført skikkelig patetisk, og den er laget av folk som jobber med film så de burde skjønt bedre. det er ingen selvironi i den eller glimt i øyet, i motsetning til andre bra actionfilmer som underholder mye mer.

Lenke til kommentar
Så en bra film for meg er en film som underholder

Vel, jeg lot meg underholde, og dermed kan jeg vel kalle Wanted en bra film. Føler meg ikke lurt på noen måte.

Dessuten, folk flest ser film kun for å bli underholdt, og når det ene kriteriet oppfylles, kan man knapt si de har blitt snytt for noe som helst?

Og nei, Wanted kan ikke kalles en bra film "objektivt" sett, den har altså lite å komme med når det gjelder karakteroppbygging, god dialog, troverdighet (selv innen eget univers). Men man må se en slik film dens egne premisser, tross alt. Wanted er ikke noe annet enn den utgir seg for å være.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Wanted var rett og slett for forbaska dum til å være noe annet enn elendig og irriterende. Hadde noen greie effekter da. Jeg var ganske glad at alle de jeg så den med likte den like lite som meg, de pleier å like sånne filmer, denne gikk vel for langt.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...