ollibolli87 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hei. Lysene på bilen min vil ikke skru seg av selv om jeg har slått av bilen og tatt ut nøkkel og låst bilen. Det er en Peugeot 306, 1.4 1996 mod. Har sjekka at alt av display lys og alt er skrudd av, men lysene er fortsatt på... Dette kan bli et stort problem når jeg setter ifra meg bilen på natta. Noen som vet råd? Mvh Ollibolli Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg antar du har sjekka bryteren som styrer hovedlys, parklys osv. Det kan være en kortslutning i bryteren eller i releet som styrer lysene, kanskje? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Samme bilen har problem med å starte? Råtipp: Slitt tenningslås. Tenning og startmotor skjønner ikke alltid når de skal skru seg på, og kjørelysautomatikken skjønner ikke alltid når den skal skru av lysene. Prøv å sette inn nøkkelen i og beveg den litt i alle retninger, sjekk om det er slark mellom nøkkel og og tenningslås. Kanskje renser dette også noen kontakter så begge problemene løser seg, i alle fall midlertidig. Lenke til kommentar
ollibolli87 Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 stemmer det, at det er samme bil som hadde startvansker.. nå står bilen min med lys på. regner med at jeg ikke får start på bilen i morgen, men men... jeg får ta en nærmere titt i friuka.. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Du bør gå ut og koble fra den ene batteripolen så batteriet ikke dyputlades og får innvendig kortslutning. Endret 25. september 2008 av Svinks Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Ja det er jo ikke vits å la den stå med lysene på? Er jo mindre arbeid å koble fra batteriet og på igjen, enn å lade det ut og bytte hele driten! Lenke til kommentar
ollibolli87 Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) må batteriet byttes ut hvis det blir helt utladet? greia er at jeg bor midt i byn og har desverre ikke en skiftnøkkel(tro det eller ei...) hvor mye koster et nytt batteri isåfall? Endret 25. september 2008 av ollibolli87 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) må batteriet byttes ut hvis det blir helt utladet? Hvis batteriet er gammelt og slitent, kan det bli resultatet. Men det kan også gå bra, og batteriet kan være helt OK etter lading. La oss håpe det går bra. Et nytt batteri koster 799 kr til din bil hos Biltema, og bør vare seks år, hvis du er heldig det dobbelte. Hvis bilen din fra 1996 fortsatt har originlbatteriet, er det kanskje uansett på tid å bytte. PS: Biltema anbefales også for å kjøpe et sett med leddnøkler og kanskje også et sett med fastnøkler. Mye bedre å skru med enn skiftenøkkel, og kjekt å ha i en gammel fransk bil. (Jeg har selv en 1991 BX, og har hatt 2CV.) Endret 25. september 2008 av Svinks Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 stemmer det, at det er samme bil som hadde startvansker.. nå står bilen min med lys på. regner med at jeg ikke får start på bilen i morgen, men men... jeg får ta en nærmere titt i friuka.. Du kan vel ta ut sikringen når du parkerer.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 må batteriet byttes ut hvis det blir helt utladet? greia er at jeg bor midt i byn og har desverre ikke en skiftnøkkel(tro det eller ei...) hvor mye koster et nytt batteri isåfall? Da min bil var ny, skjedde det ved flere anledninger at barna hadde slått på kupelysene i baksetet, og at jeg ikke merket at de stod på. Dersom bilen ble stående noen dager uten å bli brukt, var batteriet helt utladet pga kupelysene. Jeg ladet batteriet fullt flere ganger etterpå, men det var varig svekket, og "øyet" som viser status (grønn=OK, hvit=utladet, sort=defekt) gikk aldri fra sort etterpå. Batteriet var svakt i kuldegrader, og måtte byttes altfor tidlig. Pris varierer etter biltype, størrelse (Ah), merke og hvor du kjøper. Lenke til kommentar
ollibolli87 Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) takker for utrolig raske og fine svar! Skal bestille meg en time på snapdrive etc, å be de ta en service på slitte deler. Dvs; frostvæske lekkasje, vanskeligheter med å starte og dette med lysene. Og dette med batteriet, men det kan jo jeg muligens ta selv. Hvor mye vil dette koste eventuelt? Er snapdrive det beste alternativet? regner med at bertel o steen tar mer for jobben. Endret 25. september 2008 av ollibolli87 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Merkeverkstedet har nok høyere timepris, men når deg gjelder å finne sære/spesielle feil, kjenner de bilen din bedre enn SnapDrive, og vil trolig bruke mindre tid på å løse problemet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Merkeverkstedet har nok høyere timepris, men når deg gjelder å finne sære/spesielle feil, kjenner de bilen din bedre enn SnapDrive, og vil trolig bruke mindre tid på å løse problemet. Det jeg ville gjort er å prøvd å løse dette selv, kjøpt en gjør det selv bok på biltema eller Torshov. På verksted begynner timene å renne fort og det skal ikke så mye til før du står med en regning på 2-4000 kr og beskjed om at de ikke fant feilen. Lenke til kommentar
ollibolli87 Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 ja det er kanskje det mest økonomiske alternativet, men greia er at jeg ikke har så altfor mye peil på bil... og disse feilene er jo ganske svevende. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 hvis du ikke får kobla ut batteriet er det jo bare å ta ut pærene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 ja det er kanskje det mest økonomiske alternativet, men greia er at jeg ikke har så altfor mye peil på bil... og disse feilene er jo ganske svevende. Når det gjelder akkurat det med lyset lar det seg lett fikse, skaff følgende på Biltema.... 0,75 mm2 ledning, sikringsholder, bryter, kabelsko, kabelskotang, avisoleringstang, avbiter og borremaskin med nødvendig bor. Finn ut hvor sikringen til lysene sitter og ta den ut. Finn ut hvilken kabelsko som passer best i sikringssporene. På sikringsholderen sitter det antagelig to ledninger, ta den ene enden og fest en slik kabelsko der som passet best i sikringssporet. På bilen finnes det antakelig deksler som kan taes løs og festes på brytere, slike deksler er der for å skjule hullene på brytere som på en måte originalt ikke er der på grunn av ekstrautstyr som ikke er bestilt med bilen. Bor hull i dekselet slik at du kan feste bryteren, pass på at du kjøper slik bryter med skruhull og festemutter. Deretter stikker du bryteren gjennom hullet og fester den på andre siden med mutteren. Deretter tar du den ledige ledningen på sikringsholderen og fester til bryteren på ett av 2 punkt. På det andre punktet på bryteren fester du en ledning. På enden på den ledningen igjen fester du en kabelsko. Ta sikringen du tok fra bilen og stikk den i sikringsholderen. Stikk deretter begge ledningene med kabelsko og sikringholder i hullet for bryterdekselet du tok ut, dra i ledningene slik at bryteren kan settes på plass. Deretter må du finne tak i ledningene på baksiden for så å stikke en kabelsko i hver av sikringssporene, 2 spor for hver sikring. Nå kan du slå av og på lysene med den bryteren, det du har gjort er å seriekoble en sikringsholder og en bryter med den gamle sikringsholderen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Merkeverkstedet har nok høyere timepris, men når deg gjelder å finne sære/spesielle feil, kjenner de bilen din bedre enn SnapDrive, og vil trolig bruke mindre tid på å løse problemet. Det jeg ville gjort er å prøvd å løse dette selv, kjøpt en gjør det selv bok på biltema eller Torshov. På verksted begynner timene å renne fort og det skal ikke så mye til før du står med en regning på 2-4000 kr og beskjed om at de ikke fant feilen. Når han sier at han ikke har særlig peiling på bil, synes jeg ikke du skal anbefale vedkommende å begynne med dette selv. Det kan fort bli dyrt dersom man lager en kortslutning og svir av litt ledninger i bilen. Jeg vil anbefale å begynne med å ta kontakt med et merkeverksted for å høre om dette var noe de var kjent med, og fått en pris/prisoverslag før de begynte. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Merkeverkstedet har nok høyere timepris, men når deg gjelder å finne sære/spesielle feil, kjenner de bilen din bedre enn SnapDrive, og vil trolig bruke mindre tid på å løse problemet. Det jeg ville gjort er å prøvd å løse dette selv, kjøpt en gjør det selv bok på biltema eller Torshov. På verksted begynner timene å renne fort og det skal ikke så mye til før du står med en regning på 2-4000 kr og beskjed om at de ikke fant feilen. Når han sier at han ikke har særlig peiling på bil, synes jeg ikke du skal anbefale vedkommende å begynne med dette selv. Det kan fort bli dyrt dersom man lager en kortslutning og svir av litt ledninger i bilen. Jeg vil anbefale å begynne med å ta kontakt med et merkeverksted for å høre om dette var noe de var kjent med, og fått en pris/prisoverslag før de begynte. Kan vel så klart råde til å koble av batteriet først så er den saken løst.... Lenke til kommentar
ollibolli87 Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Faren min er ganske bilkyndig, men skal ta en tur innom BOS og høre med en mekaniker der. Det lekker og rykker litt fra lambdasonden også nemlig. Men skal ta ditt tips til etterettning Zatuu;) Noen som har tegning/link over orginalt kjølesystem til en peugeot 306 1.4 sport? Finner ingenting på nett. Endret 30. september 2008 av ollibolli87 Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Noen som har tegning/link over orginalt kjølesystem til en peugeot 306 1.4 sport?Finner ingenting på nett. Hvilken årsmodell? Hvis det er en 93-modell eller nyere kan du jo bestille denne boka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå