Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

behandling av angst?


Gjest angstfylt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest angstfylt

hvor kan man ringe om man er ganske nede? helst noe som er gratis fra mobil.

 

har litt tvil om det vil hjelpe å snakke, men har begynt å skjære meg. jeg vet det høres jævlig emo ut. først ville jeg bare se om det var langt ned til hovedpulsen på armen også har det blitt mere.

 

ting må bare ikke bli som de var for ca 5 år siden, det takler jeg ikke igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...
Gjest angsten.no

Jeg har litt erfaring på emnet - og vil si at medikamenter ikke er å anbefale. Benzodiazepines er effektive, men har også en del ulemper Blant annet at de er avhengighetsskapende til en viss grad, søvn var umulig da jeg trappet ned på disse. (Dette er ikke bare min erfaring, men kjente fakta - ref Wikipedia). I tillegg er de sløvende (også på dagtid).

 

Å "fjerne angsten" (f.eks gjennom piller) kan være å ta bort en liten del av din egen personlighet - det er ikke noe man bare kan ta bort, men noe som man må lære seg å forstå, leve med, og jobbe med.

 

kognitiv atferdsterapi er å anbefale - gjennom psykolog eller mer fysioterapi (det finnes flere med slik erfaring), og/eller bøker.

 

Tankemønstre (og tankefeller) er spesielt skadelige, f.eks å la seg selv dvele ved negative tanker. Rakke ned på seg selv, forvente for mye OG vanligst: ta irrasjonelle konklusjoner hele tiden ("ingen liker meg", "jeg klarer ingenting" osv) Man må forstå at slike tanker har konsekvenser, og det man tenker over, forplanter seg til underbevisstheten og får følger.

 

Når du begynner å ta ansvar for hvordan du tenker - og stopper å dvele ved negativitet, er du allerede et stykke på vei.

 

Delta gjerne i forum på http://www.angsten.no/

(Nystartet side)

Lenke til kommentar
Gjest angsten.no
at læreren ALLTID spør meg helt åpent i klassen hvor jeg har vært og folk kommer med kommentarer, jeg takler det ikke.

Kanskje du kan ta dette opp med læreren din og fortelle seriøst at du ønsker at han skal spørre deg på tomannshånd?

slike ting jeg får gyldig fravær for er også aktuelt, blir ikke mange spørsmål av det.

Tror du kan ha krav på noe gyldig fravær ved organisasjonsarbeid: Elevrådsarbeid, politisk parti, Røde kors, din lokale menighet osv. Start i nærmeste menighet, meldt deg inn i et politisk parti og røde kors og still til elevrådsvalg!

 

http://www.elevombud.no/elev/rettigheter-i...kole/#toc-fravr

 

Hatt "problemer" men angstanfall . blir redd på grunn av ubehag i hjertet , nesten livredd.

legen sa at dette skyldtes hormonelt og kanskej stress ?

Jeg skjelver, blir svimmel og Blir dårlig i magen.

 

Gutt på 14 år.

Jeg har hatt endel "intens smerte i hjerteregionen" mest fra jeg var 14 til 16, men også litt senere. Legen sa det var helt vanlig og at det skyltes at nervene mine ikke vokste like fort som resten av kroppen min, og at det derfor kom press på dem eller noe sånt, husker ikke helt, og at det ville gå over i løpet av noen år. Var iallfall ikke noe som hadde med hjertet å gjøre.

 

Smerter i brystområdet (og ja, det kan føles ekkelt nærme hjerte) er veldig vanlig når man har angst. Det står på listen over kjente symptomer (ref Wikipedia eller andre kilder). Det kan være til hjelp å ikke fokusere på kroppsdelene (f.eks "jeg har vond i hjertet") men heller si til seg selv at "dette er angst". Det gjør at man blir litt mer fokusert på det egentlige problemet (angst) og gjør det også enklere når man snakker med legen. Fokusere på kroppen og alle smertene (som dessverre kan komme fra angst) kan forvirre legene og få de til å gjøre en rekke tester på ting som ikke nødvendigvis gir resultater.

 

Stress over tid skaper også stive muskler (og knuter) som igjen kan føre til redusert sirkulasjon og diverse smerter/kramper/skjelvinger. Bruk tid på deg selv (massér), få andre til å massere stive muskler, gå til fysioterapauter, osv.

 

Fysisk trening er veldig viktig (men bør ikke overdrives hvis man i utgangspunktet er stiv og øm i kroppen). Fysisk aktivitet slipper også ut endorfiner (et stoff) som både gir litt godt humør og demper smerter (http://www.dinside.no/352147/gi-deg-selv-endorfiner).

 

Ta selv-testene på http://www.angsten.no/ da vil du se at spørsmålene i seg selv inneholder mange av symptomene som er vanlige. Å vite at disse tingene kun er angst (og ikke masse andre problemer) kan være betryggende i seg selv.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

det er nesten kun hjemme jeg klarer å føle meg trygg, når jeg er alene, men også ute med venner går det vanligvis bra, men det kan jo gå galt, så trives best hjemme :no:

 

jeg har det på akkurat samme måten, på en måte godt å se at ikke bare jeg har det slik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...